سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

گروه ورزشی: تنها در 3 دقیقه همه چیز زیر و رو شد. ونگر از یک مربی ناکام که باید سه شکست متوالی تیمش را توجیه می‌کرد به قهرمانی تبدیل شد که با تیم جوانش توانسته دو مدعی قهرمانی را شکست دهد.

حال جامه شکست بر تن اسکولاری است. سرمربی برزیلی چلسی از سه بازی خانگی مقابل سه تیم بزرگ لیگ برتر تنها یک امتیاز گرفته و این کارنامه به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست به ویژه اینکه نتایج بازی‌های رودرروی مدعیان همیشه تاثیر مستقیمی در سرنوشت قهرمانی دارد.
نقطه‌عطف بازی در دقیقه 59 بود، زمانی که فان‌پرسی در موقعیت آفساید توانست گل مساوی را وارد دروازه پیتر چک کند.

در دقیقه 62، وقتی بازیکنان چلسی هنوز در شوک این گل بودند، مهاجم هلندی آرسنال با چرخشی بی‌نقص گل پیروزی را به ثمر رساند.شاید این ذات فوتبال باشد که یک اتفاق می‌تواند سرنوشت بازی را دگرگون کند و اسکولاری هم حق داشت در پایان بازی به اشتباه کمک‌داور بازی اعتراض کند ولی آنچه موجب انتقاد از مربی برزیلی می‌شود این است که چلسی در زمان نسبتا طولانی باقیمانده هیچ واکنش مثبتی نداشت و حتی نتوانست یک بار دروازه آلمونیا را تهدید کند.

تعویض‌های اسکولاری هم نه‌تنها کمکی به تیم نکرد، بلکه تعادل میانه میدان تیم را به هم زد. دیوید پلیت، ستون‌نویس گاردین معتقد است که بیرون کشیدن، جان اوبی‌میکل هافبک دفاعی تیم نه‌تنها موجب افزایش قدرت تهاجمی تیم نشد، بلکه اطمینان مدافعان کناری برای نفوذ را گرفت و آنها را وادار کرد که در زمین خودی بمانند.

نیمه‌اول هم هرچند به نفع چلسی به پایان رسید ولی این تیم با وجود مالکیت توپ نتوانست خطر چندانی روی دروازه آلمونیا به وجود آورد. تک‌گل این تیم هم روی اشتباه دروازه‌بان اسپانیایی آرسنال به وجود آمد که می‌خواست ضدحمله سریعی را شروع کند، ولی به اشتباه توپ را به بوسینگوا داد تا ادامه آن موقعیت منجر به گل به خودی یوهان جورو شود.
آرسنال بازی را با آرایش 2-4-4 شروع کرد.

ونگر برای مقابله با بازی هوایی چلسی، جورو را به سیلوستر ترجیح داده بود. در غیاب والکات و ابوئه، او به اجبار دنیلسون را در هافبک راست قرار داده بود و آلکس سانگ هم در نقش هافبک دفاعی بازی می‌کرد. همین تغییرات موجب شد تا سرعت تیمی آرسنال کمتر از همیشه باشد و خط حمله به خوبی تغذیه نشود.

چلسی هم با سیستم 3-3-4 همیشگی بازی می‌کرد. اسکولاری با توجه به مصدومیت کاروالیو و آلکس، ایوانوویچ صرب را در دفاع میانی قرار داده بود که بازی پراشتباهی انجام داد. غیبت جوکول و دروگبا هم موجب شد تا قدرت تهاجمی چلسی کمتر از همیشه باشد و آنلکا به تنهایی کاری از پیش نبرد. لمپارد، بالاک و دکو که همگی بالای 30 سال دارند، نتوانستند سرعت کافی برای عبور از خط دفاعی آرسنال را به وجود آورند و تنها فرارهای بوسینگوا بود که در نیمه‌اول خطرساز شد.

نگرانی اسکولاری از بازی چلسی

این دومین شکست خانگی چلسی در این فصل بود، تیمی که در زمان مربیگری مورینیو
و حتی آورام گرانت توانسته بود در استمفوردبریج بدون شکست باشد، حالا در خانه به آسانی می‌بازد. چلسی تا به حال 12 امتیاز در خانه از دست داده و به نظر می‌رسد شوری که در ابتدای فصل با نتایج خوب و بازی روان چلسی به‌وجود آمده بود، به تدریج جایش را به انتقاد از سرمربی برزیلی بدهد. اسکولاری حرف‌هایش را با انتقاد از داور بازی شروع می‌کند:‌ «فقط می‌خواهم داور، فیلم بازی را ببیند، متوجه اشتباهش بشود و بگوید متاسفم.

فقط همین. نه بیشتر.» با این وجود او ضعف تیمش در خلق موقعیت را کتمان نمی‌کند و می‌گوید: «این مشکل ما در سه بازی قبلی بوده. ما یک گل زدیم ولی به جز آن تنها یک یا دو فرصت داشتیم. ما از بیرون یا داخل محوطه جریمه شوت نمی‌زنیم و بازیسازی‌مان به اندازه کافی مناسب نیست تا توپ جلوی دروازه برسد. این مرا نگران می‌کند. ما در خانه فرصت زیادی به تیم‌های بزرگ می‌دهیم.»

اما ونگر که 90 دقیقه بازی را ایستاده تماشا می‌کرد، حالا تیمش را در 7 امتیازی چلسی می‌بیند، درحالی که این فاصله می‌توانست 13‌امتیازی باشد. سرمربی آرسنال می‌گوید: «امشب خیلی‌خیلی خوشحالم. ما منچستریونایتد را با بازی قابل قبولی شکست دادیم و امشب نوبت چلسی بود. 7 امتیاز، فاصله زیادی است ولی جبران آن غیر‌ممکن نیست. من تیم با‌هوش و مستعدی دارم ولی می‌خواهم که آنها در بازگشت به تمرینات فروتن باشند.

درست است که بابت امتیازات از دست‌رفته متاسفیم، ولی نشان دادیم که در حد مدعیان قهرمانی هستیم. همه چیز به انگیزه ما برای پیروزی در ماه‌های آینده بستگی دارد. باید در همه بازی‌ها با چنین تمرکزی بازی کنیم. باید یاد بگیریم که در روزهای نه چندان خوبمان هم پیروز شویم.» بازی خانگی شنبه آینده مقابل ویگان فرصتی است تا بازیکنان آرسنال انگیزه‌شان را نشان دهند.

ونگر همچنین از بازی گالاس که در این بازی مجبور بود فریادهای اعتراض‌آمیز هواداران چلسی را تحمل کند، تمجید می‌کند: «به نظر می‌رسد که مدافع فرانسوی بدون بازوبند کاپیتانی با‌آرامش بیشتری بازی می‌کند.» سرمربی آرسنال می‌گوید:‌ «ویلیام نمایش خیره‌ کننده‌ای داشت. او این دوران سخت را با عملکرد تحسین برانگیزی پشت سرگذاشت و تعهدش فوق‌العاده بود. او درست مانند بازی مقابل دیناموکیف عالی بود و نشان داد که یک جنگجوی واقعی است.»

حتی رابین فان‌پرسی هم که در مصاحبه جنجالی گالاس با انتقاد او روبه‌رو شده بود، در دفاع از کاپیتان سابق تیم می‌گوید: «هیچ مشکلی وجود ندارد. او یک هم‌تیمی قابل‌احترام و بازیکن خیلی خوبی است. این روز من نیست، بلکه روز ماست.»

کد خبر 69847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز