سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که برای احیای برجام، ایران باید «مطالبات فرعی» خود را کنار بگذارد.

ند پرایس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری اعلام کرد که ایالات متحده نقطه نظرات خود درخصوص پیش‌نویس نهایی اتحادیه اروپا بر سر احیای برجام را به طور خصوصی و مستقیم به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد رساند.

وی در ادامه عنوان کرد که تنها راه برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای با ایران این است که تهران «مطالبات فرعی» خود را کنار بگذارد.

امیرعبداللهیان امروز در نشستی در جمع خبرنگاران در مورد مذاکرات گفت: الان به صورت مشخص در مورد سه موضوع در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی هستیم و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم و به کشورهای مذاکره کننده به صراحت گفته‌ایم که اگر نظرات ما در مورد این سه موضوع که منطقی نیز هست لحاظ شود، آمادگی داریم که وارد مرحله توافق شویم و جلسه جمع‌بندی با حضور وزیران امور خارجه در وین برگزار شود و سپس وارد مراحل بعدی کار شویم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به صراحت به طرف‌های آمریکایی که پیام می‌دهند که در آستانه انتخابات میان دوره کنگره هستیم و مشکل بنزین داریم گفته‌ایم که برای انجام قدم نهایی باید طرف آمریکایی از خود انعطاف نشان دهد. ما در تمام مراحل مذاکرات آنجا که امکانش فراهم بود، از خود انعطاف نشان دادیم و طرف آمریکایی نیز این موضوع را می‌داند که ما تاکنون به چه میزان انعطاف نشان داده‌ایم. ما در مراحل مذاکرات بر موضوعاتی که می‌توانستیم، این انعطاف را نشان داده‌ایم و اکنون نوبت به انعطاف طرف آمریکایی است.

او گفت: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی در دو موضوع به صورت نسبی انعطاف‌هایی را به صورت شفاهی نشان داده است که باید مکتوب شود و تبدیل به متن شود و مساله سوم موضوع تضمین‌هاست که باید آمریکایی‌ها انعطاف داشته باشند و با واقع‌بینی برخورد کنند و اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم. روزها آینده روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی‌رسد آنها صحبت از پلن B می‌کنند ما هم پلن B خود را داریم.

وزیر امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود گفت: حداکثر تا ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب در مورد مسائل باقی‌مانده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 698185
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • رضا IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    چقدر انعطاف خیلی انعطاف داریم
  • رستم‌دستان IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    چرا‌مامستقیم‌باآمریکا‌صحبت‌نمی‌کنیم‌.تازه‌بهتر‌ می‌تونیم‌حرفمان‌رابه‌کرسی‌بنشانیم‌.