یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که جنگ هسته‌ای بین روسیه و ایالات متحده منجر به قحطی جهانی می‌شود و در این جنگ تقریبا دو سوم جمعیت جهان از بین خواهند رفت.

انفجار هسته ای

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی‌میل، محققان می گویند که بیش از ۵ میلیارد نفر در جریان درگیری‌های تمام عیار از گرسنگی می‌میرند؛ شبیه‌سازی‌های علمی رایانه‌ای نشان می‌دهد که طوفان‌های آتش، دوده را در اتمسفر بالایی آزاد می‌کند که باعث می‌شود، مسیر تابش خورشید  مسدود شود. این به نوبه خود باعث نابوی محصولات کشاورزی در سراسر جهان می‌شود.

این مدل‌سازی نور تازه‌ای را بر آنچه در ۶ سناریوی جنگی رخ می‌دهد، می‌افکند؛ ۵ درگیری کوچک‌تر هند و پاکستان و یک جنگ بزرگ بین ایالات متحده و روسیه.

چنین تهدیدی پس از وقایع اوکراین مطرح شده است. محققان محاسبات خود را بر اساس اندازه زرادخانه هسته‌ای هر کشور انجام دادند.

کارشناسان دریافتند که حتی درگیری بین کشورهای جدید هسته‌ای می‌تواند تولید غذا را از بین ببرد و منجر به گرسنگی گسترده شود.

یک ابزار پیش‌بینی آب و هوا به نام مدل سیستم زمینی جامعه، امکان تخمین اثرات بر ذرت، برنج، گندم بهاره و سویا را به تفکیک کشورها فراهم کرد.

محققان همچنین تغییرات پیش‌بینی شده در مراتع دام و شیلات دریایی را بررسی کردند.

در صورت وقوع یک جنگ محلی بین هند و پاکستان، متوسط ​​تولید کالری در جهان طی ۵ سال تحت مدل‌سازی، ۷ درصد کاهش یافت.

در بدترین سناریو که شامل نبرد هسته‌ای ایالات متحده و روسیه می‌شود، ۳ تا ۴ سال پس از پایان جنگ، این میزان به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

کارشناسان گفتند که کاهش محصول در کشورهایی با عرض جغرافیایی متوسط ​​از جمله صادرکنندگان عمده مانند روسیه و ایالات متحده شدیدترین خواهد بود.

همچنین می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌ها و اختلالات شدید در کشورهای وابسته به واردات در آفریقا و خاورمیانه شود که باعث اختلال فاجعه‌بار در بازارهای جهانی مواد غذایی می‌شود.

حتی ۷ درصد کاهش نیز از بیشترین میزان از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۶۱ فراتر خواهد رفت.

تحت بزرگترین سناریوی جنگ، بیش از ۷۵ درصد از کره زمین در عرض دو سال از گرسنگی تلف شده و بیش از ۵ میلیارد نفر می‌میرند.

به عنوان مثال، لایه اوزون با گرم شدن استراتوسفر از بین می‌رود و تشعشعات فرابنفش بیشتری در سطح تولید می‌کند و ما باید این تأثیر را بر منابع غذایی درک کنیم.

در ماه اول پس از انفجار، میانگین دمای کره‌زمین حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد کاهش  پیدا می‌کند. این یعنی حرکت  به سوی یک عصر یخبندان دیگر.

کد خبر 698182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی محمدزاده TR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 0
    چنین جنگ هسته ای رخ نخواهد داد اما شبیه سازی جالبی بود
  • عجبا IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 0
    از آدمیزاد بعید نیست ، به جون فرشته ها راست میگم.