مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن اشاره به افزایش تولید روزانه این گروه خودروسازی، از خروج همه محصولات سایپا از فرآیند قرعه‌کشی و حذف محدودیت‌های قرعه‌کشی از ابتدای شهریور ماه خبر داد و تاکید کرد در حال حاضر سایپا هیچ خودروی ناقصی ندارد.

سایپا خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، محمد علی تیموری با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح عملکرد این گروه خودروسازی و برنامه‌های این شرکت برای عبور از چالش‌ها پرداخت.

وی ضمن اشاره به اینکه در بهمن ماه سال گذشته حدودا ۸۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های گروه سایپا وجود داشت، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی هفت ماه اخیر، در حال حاضر یک خودروی ناقص در سایپا نداریم.  تولید در گروه سایپا به ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسیده و این در شرایطی است که تمامی محصولات داخلی هستند و مونتاژکاری نداریم.  

این مدیر خودروساز خبر داد: به دنبال افزایش تولید، فروش محصولات از فرآیند قرعه‌کشی خارج و از ابتدای ماه آینده تمام محدودیت‌های ثبت‌نامی خودرو برای محصولات سایپا برداشته خواهد شد.

تیموری پیرامون مقایسه پیشرفت‌های صنایع نظامی و صنعت خودرو، اظهار کرد: صنایع دفاعی در همه دنیا در حوزه دانش‌بنیان جلوتر از سایر صنایع  هستند و صنایع دفاعی کشور ما نیز از بزرگترین صنایع دانش‌بنیان هستند و بایستی از این ظرفیت در داخلی‌سازی قطعات استفاده کنیم.  سایپا نیز از این ظرفیت صنایع نظامی بهره‌ گرفته و ۳۰ هزار از ۸۰ هزار خودروی کف را که بصورت ناقص و دارای کمبود قطعات بودند، با قطعاتی که وزارت دفاع تولید کرد، تکمیل کرد. همچنین با هفت شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بسته‌ایم و قسمتی از قطعات مورد نیاز را از این شرکت‌ها دریافت می‌کنیم.

تولید خودرو شاهین هیبریدی تا سال آینده

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا خاطر نشان کرد: دومین فضای دانش‌بنیان‌ها در کشور، دانشگاه‌ها هستند. از زمانیکه مسئولیت شرکت سایپا را برعهده گرفته‌ام، هفت تفاهم‌نامه با وزارت علوم امضا کرده‌یم تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده کنیم؛ بر این اساس با دانشگاه نوشیروانی بابل تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا با همکاری یکدیگر در سال آینده خودروی شاهین هیبریدی را تولید و عرضه کنیم.

تیموری در ادامه در رابطه با مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم در خصوص افزایش کیفیت محصولات نیز، گفت: در گذشته نگاه تولید محصول به بیرون از کشور و همکاری با سایر کشورها بود که منجر به بی‌کیفیتی محصولات و انباشت بیش از شش ماهه خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌ها شد، اما خوشبختانه اکنون همه محصولات مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و محصولات از کارخانه بصورت مستقیم عرضه می‌شود و مشکلات بر طرف شده است.

عرضه دو موتور جدید سایپا تا پایان امسال

مدیرعامل گروه سایپا اعلام کرد:در سال جاری دو موتور جدید عرضه خواهیم کرد.   مورد اول موتور M۱۵ پلاس است که در مراحل تکمیل قرار دارد و در حال حاضر در مرحله تست و کالیبره شدن است. با این موتور، مصرف سوخت محصولات یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، کاهش پیدا خواهد کرد. موتور دوم نیز M۱۶ است که خط تولید این موتور جدید در حال راه اندازی است. خط تولید این موتور مدت‌هاست که بدون استفاده مانده است؛ چراکه شرکت ‌های خارجی کار را رها کرده و رفتند، اما مجدد با کمک مهندسان داخلی، نرم‌افزارهای مربوطه نوشته شده و بهمن ماه امسال دوباره راه اندازی می‌شود  و ظرفیت تولید از ۱۷۰۰ موتور در روز به ۲۵۰۰ موتور می‌رسد.

وی ضمن اشاره به تولید خودروی اقتصادی نیز گفت: برای تولید خودروی اقتصادی بایستی تیراژ تولید، بالا باشد؛ بر همین اساس وزارت صمت یک پلتفرم مشترک مطرح کرده تا میزان تولید خودرو بیشتر شود. در این پلتفرم مشترک رقابت دو خودروساز از بین نمی‌رود. مراکز تحقیق و توسعه، یک خودرو را در یک پلتفرم طراحی می کند اما ظاهر خودروها تفاوت دارد و این موضوع باعث کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت منجر خواهد شد.

عرضه ۱۲۰ درصد لوازم یدکی سایپا، به دنبال طرح نظارتی وزارت صمت

تیموری در ادامه در رابطه با نظارت بر بازار قطعات و افزایش کیفیت در این حوزه نیز، خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات بسیار موثری که بسیار به صنعت خودروسازی کشور کمک کرده است، حذف کالاهای قاچاق از سوی وزارت صمت بوده است. همزمان با حذف کالاهای قاچاق عرضه قطعات استاندارد را به بازار افزایش داده‌ایم. طی چهار ماهه ابتدایی امسال ۱۲۰ درصد لوازم یدکی استاندارد به بازار عرضه شده و دیگر مشتری‌ها در صف انتظار نمی‌ایستند. لوازم یدکی خودروهای قدیمی نیز بایستی به موقع تامین شود که در حال انجام است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، در سال جاری ۵۰۰ درصد عرضه لوازم یدکی استاندارد را بیشتر خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه سایپا ضمن تاکید بر اینکه قیمت نهاده‌ها در تعیین قیمت خودرو تاثیر بسیار دارد، گفت: ۷۰ درصد قیمت خودرو را نهاده‌ها شامل می‌شوند و ما نقشی در آن نداریم. ورق‌های فولاد در بورس عرضه می‌شوند (که البته ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است). امیدواریم دولت سیاست‌گذاری‌ بر روی قیمت خودرو را در مورد ورق فولاد و مواد پتروشیمی نیز داشته باشد تا با کاهش قیمت همراه شوند.

 مذاکره با ۱۶ برند برای واردات خودرو

وی افزود: البته در قیمت خودرو قطعات الکترونیکی نیز تاثیرگذار است که در این بخش، وابستگی زیادی به خارج داریم و وابسته به نرخ ارز و نرخ تعرفه های گمرکی است. امیدواریم تولید IC  یا چیپ‌ست‌ها در داخل انجام شود تا با کاهش وابستگی، قیمت نیز کاهش پیدا کند. سایپا به دنبال تولید به صورت skd و Ckd است و در این زمینه چهار خط تولید فراهم شده که امکان تولید در این خطوط مهیاست و در صورتیکه آئین نامه واردات ابلاغ شود، با توجه به اینکه با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم، گروه خودروسازی سایپا حتما خودروهایی را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.

جبران خسارت قطع همکاری شرکای خارجی

تیموری در مورد حضور مجدد شرکت‌های خودروساز خارجی در صورت ایجاد شرایط حضور در ایران، تصریح کرد: دولت فرش قرمز برای هیچ خودروسازی پهن نمی‌کند.   حضور و قطعه همکاری شرکای خارجی در دولت گذشته زیان زیادی به خودروسازی ما وارد کرد. بطور مثال سهام شرکت رنو پارس ۵۱ درصد مربوط به رنو و ۴۹ درصد متعلق به سایپا بود و در تحریم‌ها، زمانیکه قطع همکاری کردند، سایپا به تنهایی مجبور شد با چندین هزار مشتری هماهنگی ایجاد و خودروهای جایگزین را تامین کند؛ لذا شرکای خارجی برای ورود مجدد به بازار خودرو کشور باید هزینه‌های قبلی را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه بازار کشور بسیار بزرگ است و تنها خودروهای تولیدی پیش از سال ۱۳۹۰ در حال تردد، حدود ۱۸ میلیون دستگاه هستند که استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بالایی دارند، گفت: متاسفانه هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین، وارد کشور نشده است؛ این در حالیست که واردات هیچ خللی برای تولید داخلی نخواهد داشت. برای تولید خودروهای اقتصادی بایستی تیراژ تولید بالا باشد. پلتفرم مشترک ایران‌خودرو و سایپا در وزارت صمت تایید شده و این خودروی اقتصادی در مرکز تحقیقات سایپا قرار دارد که در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو وزارت صمت رونمایی می‌شود. در حال حاضر تمام مدارک مهندسی و نقشه‌های آن در حال فراهم شدن است و بعد از آن به سمت فرآیند قالبسازی می‌رویم. به دلیل اینکه قرار است این خودرو را هم سایپا و هم ایران‌خودرو تولید کنند و تیراژ بالا است، قطعا قیمت این خودرو اقتصادی می‌شود.

ورود ۸ محصول سایپا به بازار

مدیرعامل سایپا ادامه داد: سایپا هشت محصول را به بازار عرضه خواهد کرد. خودروی عمومی ون ۱۵ نفره گازسوز تا پایان امسال به بازار عرضه می‌شود که تاثیر بسیاری در کاهش آلایندگی هوا دارد. از وظایف ماست که به سمت خودروهای تجاری برویم و خودروهایی که مردم از آن درآمد کسب می‌کنند را تولید کنیم؛ سیاست ما تقویت خودروهای تجاری است.

تیموری خاطر نشان کرد: نقدینگی که سال ۱۳۹۰ از سایپا خارج شد، به جای آنکه صرف تولید و طراحی محصول جدید شود به سهامداری و بازار سرمایه رفت. بایستی ما از همه کسب و کارها خارج شویم و تمام سرمایه را در تولید و طراحی محصول جدید صرف کنیم؛ چرا که این موضوع شرط بقای ما است. در مقطعی ۴۲ درصد سهام سایپا "تودلی" و به کارکنان واگذار شد، اما متاسفانه حتی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان، وارد بورس هم نشد تا کارگران از سهام بهره‌مند شوند. براین اساس مقدمات ورود شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان به بورس را تا پایان سال فراهم کردیم تا سال آینده کارگران بتوانند سهام خود را خرید و فروش کنند. علاوه بر این شرکت‌های زیر مجموعه‌ای در گروه سایپا وجود دارد که تمایل داریم بخش خصوصی، سهام این شرکت‌ها را خریداری کنند.

وی در رابطه با معوقات گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: در سال گذشته ۴۳ هزار و ۲۴۵ خودرو معوق داشتیم که خوشبختانه در خرداد ماه امسال به صفر رسید. در همین ماه سازمان استاندارد اعلام کرد تولید تیبا به دلیل  عیوب پرتکرار متوقف شود. بر همین اساس طی دو ماه ۲۰ هزار خودروی معوق ایجاد شده که با رفع عیوب و رعایت استانداردهای لازم در حال تحویل هستیم.

کد خبر 698105
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    15 1
    شرکت خودروساز بیجا کرده سرمایه ملت رو در بورس به سوخت داده!!!! ایا عواملش نباید به دلیل خیانت در امانت محاکمه شوند؟! جالبه به خدا! قوه قضاییه چرا اقدام نمی کند؟
  • نیما IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    28 2
    دقت کردین چندین سال از عمر ما با این دروغ ها کذشت.
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    21 1
    ادعایی که این سایپا داره رو تسلا و بنز ندارن داداش کل بیست سال گذشته بهترین خودروتون همون پراید بوده و بس با موتور m15الان که بازم نوعی پرایده
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    17 2
    باز هم مثل همیشه دروغگویی
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    13 1
    گاری چی گاری چی
  • Mm IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 12
    سلام دولت براي قشر متوسط به پايين خودرو وارد مي كند ان شاء الله و دولت خيلي هم خوبه الحمدلله.
  • کرامت IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 5
    این داستانا چیه بدرد مردم ک نمیخوره الان خیلی وقته از خودرو خبری نیست فقط توضیح الکی
  • محمد IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 20
    سایپا کلا خودروهای خوب و اقتصادی و کم مصرف و کم هزینه و کم اصطحلاک تولید می کنه ، حتی اون پراید که همه در فضای مجازی ازش بد میگن در واقعیت هر کس که داره راضی هست ، حتی طرف فروخته و رفته یه خودرو چینی خریده ، بعدش کلی پشیمون شده که چرا پراید رو فروخته و لگن چینی خریده ، اینها همش کار مافیای وارد کننده خودرو و دست های پشت پرده هست که در فضای مجازی فقط بد خودروهای داخلی رو میگن
  • مهری آیت اللهی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    9 9
    سایپا به کسانی که خودرو ساندرو ثبت نام کردند هنوز تعهدش عملی نکرده چطور معوقاتش به صفر رسیده
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 1
      استهلاک
    • مسعود IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      چرا دروغ میگی من از سال ۹۳ لیفان چینی دارم و در گذشته ایران خودرو و سایپا استفاده میکردم. ... لیفان میارزه به ماشینهای ایرانی
  • X IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 1
    حدود یک ماه است که وانت ثبت نامی بنده از مهلت تحویل آن گذشته، نخست جریمه عوارض آزاد راه برای آن آمد سپس کارت و ماشین و کارت سوخت و پیامک بیمه ولی هنوز خبری از خودش نیست، نمایندگی هم میگه ما هیچ کاری نمی تونیم بکنیم.
    • مجید IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      ساندرو جزو پارس خودرو حساب میشه با اینکه زیر مجموعه سایپاست
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 1
    دو موتور جدید جوک قشنگی بود
  • رضا US ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 1
    ما اصلا محصولات این شرکت ها رو نمی خواهیم . به کی بگیم که دیگه اشغال سوار نمی شیم ...
  • حمید IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 3
    خودروسازان داخلی قاتلان جاده های ایرانند
  • کریم IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 0
    چرا به بخش خصوصی اجازه واردات خودرو نمی دهند اگر خوروسازان بخواهند برای مردم ماشین وارد کنند مطمئنا خودروی را وارد میکنند که مردم به خودروی های داخلی پناه بیاورند و این رقابت آزاد نیست از طرفی باید دولت نیز به ماشین های وارداتی تعرفه گمرگی زیادی نبنند که مصرف کنندگان واقعی نتوانند ماشین خارجی به قیمت کشورهای همسایه سوار شوند.جندین سال است به بهانه حمایت از تولید داخلی فقط جیب مشتریان را خالی کرده اند.و به بهانه بیکاری گارگران خودروسازی این راه را ادامه داده اند و همیشه گفته اند خودروسازان متضرر میشوند آقا مگر میشود چهل سال ضرر داد ودست از این مسیر برنداشت سودمیکنید و خوب هم سود میکنید
  • علی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    شما هم خودرو ساز دارید!!!یا فرغون با قیمت نجومی قالب ملت میکنید!از کدوم خودرو حرف میزنی!خودرو سفرتون ۱ ماه کار نکرده باید بره تاراج...