گفته می‌شود خداحافظی دکتر حسن انوری، استاد نامدار ادبیات و عضو پیوسته فرهنگستان زبان انوری از مؤسسه دهخدا در اعتراض به تغییرات در بخش تألیفات مؤسسه دهخدا پس از ورود رئیس جدید به این نهاد فرهنگی صورت گرفته است.

دکتر انوری

به گزارش همشهری آنلاین،دکتر انوری چهره ماندگار حوزه ادبیات نزدیک به ۶۰ سال  در این مؤسسه فعال بوده است و او را فرزند خلف علامه دهخدا و دکتر معین می‌نامند. پیش‌تر  او و جمع دیگری از اعضای مؤسسه انتقاد خود را نسبت به این تغییرات در قالب نامه و دعوت به گفت‌وگو مطرح کرده بودند. گفته می‌شود این انتقادات گویا از جانب مدیریت مؤسسه بی‌پاسخ مانده است.

دکتر انوری با تأیید خداحافظی خود از این مؤسسه گفت: دوتن از همکاران ما را جابه‌جا کردند که نباید می‌کردند. رئیس جدید لغت‌نامه قبلاً هم با من صحبت کرد و من گفتم که «باید دست نگه داریم»، اما او دست نگه نداشت و نتیجه این شد.

وی ادامه داد: دیدم دیگر ماندن ما در لغت‌نامه فایده‌ای ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفتم بعد از ۶۰ سال کار کردن در مؤسسه دهخدا، از این مؤسسه خداحافظی کنم.

پیش از این نیز انتصاب «حمیرا زمردی» به سمت ریاست مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز آموزش بین‌المللی زبان فارسی انتقاداتی را به‌همراه داشت.

دکتر حسن انوری استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف «فرهنگ بزرگ سخن» و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. این چهره ماندگار ادبیات از سال ۱۳۴۱ به جمع مؤلفان لغت‌نامه دهخدا پیوست و تا سال ۱۳۵۶ تألیف و تدوین بخش‌هایی از لغت‌نامه را به‌عهده داشت.

انوری در ۱۳۴۴ به دورۀ فوق‌لیسانس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران راه یافت و در پی آن در ۱۳۴۶ در دورۀ دکتری پذیرفته شد و در ۱۳۵۱ از پایان‌نامۀ دکتری‌اش با عنوان «اصطلاحات دیوانی در دورۀ غزنوی و سلجوقی» به‌راهنمایی دکتر «حسن مینوچهر» دفاع کرد. او سال‌ها در دانشگاه تربیت معلم مشغول به تدریس بود و با سازمان کتاب‌های درسی ایران نیز همکاری می‌کرد و حاصل این همکاری بیست‌وسه جلد کتاب درسی بود.

دکتر انوری در سال ۱۳۵۹ دوباره به مؤسسۀ لغت‌نامه بازگشت و به تألیف لغت‌نامۀ بزرگ فارسی مشغول شد و تا ۱۳۷۳ بخش‌هایی از «الف» را (ال ـ امسالین) تألیف کرد. در ۱۳۷۳ گروهی گرد آورد و تألیف فرهنگ بزرگ سخن را آغاز کرد، این فرهنگ در سال ۱۳۸۱ به پایان رسید، از آن پس فرهنگ‌های دیگری بر پایۀ فرهنگ بزرگ سخن تألیف کرد. او در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان چهرۀ ماندگار برگزیده شد و در سال ۱۳۸۲ عضو پیوستۀ فرهنگستان و زبان و ادب فارسی شد.

انوری از سال ۱۳۹۱ پس از درگذشت دوست و همکار دیرینش، زنده‌یاد حسن احمدی گیوی، مجدداً به مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا بازگشت تا جای او خالی نماند و از آن پس تألیف بخش‌هایی از حرف «ب» لغت‌نامۀ بزرگ فارسی را به‌دست گرفت.

کد خبر 697110
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha