گروه‌اقتصادی: مدیرعامل شرکت گاز خودرو از اجرای طرح ایجاد جایگاه‌های گاز خانگی در مجتمع‌های مسکونی از ابتدای ماه آینده خبر داد.

سید مصطفی علوی به ایسنا گفت: قیمت هر متر مکعب گاز در این طرح یک پنجم قیمت گاز در جایگاه‌های بزرگ شهری است.  وی وعده داد که ضوابط احداث جایگاه گاز در مجتمع‌های مسکونی تا پایان ماه جاری اعلام می‌شود.

براساس این طرح، با نصب تجهیزات لازم، امکان گازرسانی به 35 تا 400‌خودرو در شبانه‌روز وجود دارد. وی هزینه لازم برای ایجاد یک جایگاه خانگی را به‌طور دقیق مشخص نکرد ولی اعلام کرد که در یک مجتمع مسکونی هر خانوار حدود یک میلیون تومان باید در این طرح سرمایه‌گذاری کند. 

بازگشت سرمایه‌گذاری چنین جایگاهی حدود یک سال خواهد بود.در حال حاضر قیمت هر مترمکعب گاز که در جایگاه‌های شهری به‌خودروها عرضه می‌شود 40 تومان است در حالی‌که این نرخ در جایگاه‌های خانگی 8 تومان است و هزینه گاز مصرفی در قبض‌های ماهانه مجتمع مسکونی دریافت خواهد شد.

طرح ایجاد مراکز سوختگیری برای خودروهای گازسوز در مراکز مسکونی و پرجمعیت از مدت‌ها پیش مطرح بوده است. این طرح به دلایل مختلف به‌ویژه نگرانی‌هایی که از نظر ایمنی و تدوین استانداردهای لازم وجود‌داشته با تاخیر‌های متعددی مواجه شده است.

توسعه جایگاه‌های عرضه گاز‌ در ایران با هدف کاهش مصرف بنزین مورد توجه قرار گرفته و یکی از ضرورت‌های حذف یارانه سوخت در کشور، توسعه مصرف گاز در بخش حمل‌ونقل کشوراست.

توسعه مصرف گاز در بخش حمل‌ونقل در ایران به‌دلیل برخی موانع فنی با تاخیر روبه‌روشده است.  اقتصادی‌نبودن تولید خودروهای گازسوز به‌دلیل ارزان بودن بنزین عامل مهم تاخیر در توسعه مصرف گاز در بخش حمل‌ونقل ایران است.

این هدف برای توسعه مراکز سوختگیری خودروهای گازسوز نیز با موانعی روبه‌روست. تعیین قیمت گاز و یارانه‌ای‌بودن آن نیز مانع دیگری در راه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد جایگاه‌های عرضه گاز در کشوراست.

ایجاد یک جایگاه گاز با سرمایه‌اولیه‌ فراوانی ممکن است - که بخش مهمی از آن با وام‌های دولتی تامین می‌شود - ولی هزینه‌های نگهداری این جایگاه‌ها به‌دلیل مصرف بالای برق و ارزان بودن قیمت گاز، جاذبه اقتصادی اندکی برای مشارکت بخش خصوصی در این زمینه ایجاد کرده است.

ایجاد جایگاه‌های خانگی بخش خصوصی نیز با مشکلات مشابهی مواجه است که با توجه به قیمت اندکی که برای گاز مصرفی در جایگاه‌های خانگی درنظر گرفته شده، احتمال استقبال از آن وجود دارد ولی در درازمدت این طرح به برنامه‌ریزی اقتصادی و طرح جامع و مشخصی نیاز دارد.

کد خبر 69614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز