سیلاب مهیب ۶ مرداد به دنبال ورود سامانه مانسون به کشور و بارش‌های شدید باران در امامزاده داوود فاجعه‌ای تمام‌عیار رقم زد. شاید بتوان گفت یکی از پررنگ‌ترین علل به بار آمدن این خسارت‌ها، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌هایی مانند کن است که باعث می‌شود هنگام وقوع پدیده‌ای طبیعی همچون سیل، خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به بار بیاید.

به گزارش همشهری آنلاین، سید اویس ترابی، هیدرولوژیست و رئیس پژوهشکده زیست‌پذیری شهری در این‌باره به همشهری آنلاین گفت: دلیل عمده خسارت‌بار بودن سیل‌های ایران این است که بستر و حرایم اشغال شده‌اند. کل صحن امامزاده داوود روی بستر فعال رودخانه ساخته شده است. بازارچه روستاییان هم روی بستر همین رودخانه قرار داشت. ۲۵۰ متر از رودخانه را مسقف کردند و روی آن ساخت‌وساز انجام دادند.

در این زمینه ببینید:

ترابی گفت: در چنین شرایطی انتظار داشتیم سیل چه رفتاری داشته باشد؟ گزارش هیئت ویژه سیل که به دستور رئیس‌جمهوری وقت در سال ۱۳۹۷ تشکیل شد و علاوه بر مستند کردن تجارب سیل همان سال، سیل ۱۳۹۸ را نیز مستند کرد، به این توصیه‌ رسید که باید روی پیشگیری و پیش‌بینی، بیشترین تمرکز را در آزادسازی بستر و حرایم داشته باشیم.

گفتگو: معصومه‌ حق‌جو

تصویر: حسین اینانلو

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 695379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    8 0
    اون 250متری که روی آن پوشیده شده و تبدیل به مغازه شده از زمین که خودبخود سبز نشده ،پول گرفتین مجوز دادید حالا سیل دامنگیرتون شده ،طبیعت کار خودشو انجام میده
  • م.د IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    7 0
    حرف شما درست چه کسی مسئول ساخت وساز نظارت است چرا اجازه داده انداخته شده یا پول دادن و بالاخره کشوربایدمدیریت نظارت برساخت و سازراداشته باشد انهایی که اجازه ساخت داده اندبایدپاسخگوباشند
  • US ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    3 1
    خدایا فقط تویی کمک کننده تمام بشریت هستی
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      خدا امور زمین رو به بشر واگذار کرده . ملائک نازل نمیشن بیان بگن : نکن! بکن! ما عملی انجام میدیم نتیجش رو هم می بینیم .این زمین مهد هست . میدان ازمایش و خطای بشر. اما برخی از بشر انقدر نادانند که حرف عقلا را می شنوند و عبرت نمی گیرند.
  • سجاد‌ IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 1
    این مسیرها طی میلیونها سال ایجاد شدن حالا سیل نیاد بگو صدسال دیگه برای عمر زمین صدسال مثل پلک زدنی هست