سیل مرگبار مرداد ۱۴۰۱ هرچند هنوز به کام ایرانیان تلخ است اما نگاه کارشناسان محیط زیستی به این پدیده، مثبت است؛ موجب جبران بخشی از کسری‌بودجه آبی ایران می‌شود و می‌تواند بحران آبی را تا حد زیادی، درمان و عقب‌ماندگی های عجیب سال آبی خشک ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را جبران کند. همانطور که طبق آمارهای رسمی عقب ماندگی ۵۰ درصدی دریافت آب به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

بهلول علیجانی، استاد دانشگاه و اقلیم‌شناس به همشهری‌آنلاین می‌گوید: «بارش های شدید و سیل‌های حاصل از آنها که در روزهای اخیر در کشور به خصوص در نیمه جنوبی رخ داده‌اند بارش‌های مانسون هستند که هرگاه شرایط اتمسفری در کشور فراهم باشد، به وقوع می‌پیوندند. مانسون چون رطوبت فراوانی از سمت دریای عمان و اقیانوس هند می‌آورند، بسیار شدید هستند. احتمال وقول این بارش‌ها هر ۳۰ سال یک بار است.»

او گفت: «مانسون ها دو مولفه غربی و شرقی دارند که مولفه غربی در مانسون های تابستانی غالب است و موجب ایجاد بارش‌های شدید می‌شود که در کشور هم از اواخر هفته گذشته شاهد آن بودیم. برعکس مولفه غربی، مولفه شرقی مانسون سبب ایجاد خشکسالی می شود.»

دراین‌باره بخوانید؛ دلیل سیل ترسناک تابستانه در ایران؛ باران‌ تا چه زمانی ادامه دارد؟ | سامانه پرفشار ایران به عربستان رفت؛ سیل آمد! | آفتابی هم باشد در مسیل‌ها ننشینید

علیجانی گفت: «این سیل‌ها در کاهش بحران‌های آبی حتما موثر هستند، چون در مکان‌هایی که امکان نفوذ بوده، به خاک وارد شده‌اند و اگر از مسیر سدها عبور کرده باشند، آنها را پر کرده اند و به بحران آبی کشور به صورت منطقه ای کمک می‌کنند. اگر بتوانیم زیرساخت‌هایی فراهم کنیم که در سال‌های آتی زمانی که سیلاب شدید رخ می دهد، آب را ذخیره کنیم، در بحران آبی و درازمدت می تواند به کشور کمک کند.»

او گفت: «این نکته بسیار مهمی است که باید در مدیریت کشور در نظر بگیریم‌. این آبها در سفره های زیرزمینی، در جایی که نفوذ کرده به خاک نفوذ کرده و ارتفاع آب را افزایش می‌دهد. اگر بخواهیم از این بارش ها طی درازمدت در کشور استفاده کنیم باید سیل بندهایی را در مسیل ها ایجاد کنیم و در ارتفاعات هم آبخوان‌داری و آبخیزداری انجام دهیم تا این آب به دریا نریزد و در خاک ذخیره شود.»

گفتگو: معصومه حق‌جو

تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 693307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    گرمایش جهانی. از قضا سرکنگبین صفرا فزود