یکی از نخستین کارآزمایی‌های یک داروی تجربی برای مقابله با «کووید درازمدت» به برخی از بیماران مبتلا به کمک کرده است که از خستگی جسمی و روانی مزمن ناشی از آن تاحدی بهبود پیدا کنند.

AXA1125

به گزارش همشهری آنلاین به نقل رویترز  البته این داروی ساخته‌شده بوسیله شرکت آکسلا هلث (Axcella Health) نتوانست به هدف اصلی این بررسی بر روی شمار کمی از بیماران یعنی بازگرداندن کارکرد طبیعی میتوکندری- اندامک‌های تولیدکننده انرژی سلول- در مبتلایان برسد.

این بررسی پایلوت یا مقدماتی بر روی ۴۱ بیمار که نتایج آن روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد در سه بیمار از ۲۱ بیماری که داروی AXA1125 دریافت کردند، نمره‌های مربوط به خستگی جسمی پس از ۲۸ روز درمان به میزان طبیعی بازگشته است.

بر اساس این نتایج مقدماتی، دیگر افرادی که این دارو را دریافت کرده بودند، نیز  بهبود جسمی و روانی را گزارش کردند که بر اساس مقیاس ایجاد شده برای اندازه‌گیری خستگی مزمن، از لحاظ آماری قابل‌توجه بود و این دارو همچنین بی‌خطر بود و به خوبی بوسیله بیماران تحمل شد.

کارشناسان می‌گویند با توجه به یافته‌های این کارآزمایی این دارو کاملا بی‌خطر است و اثرات جانبی چندانی ندارد و باعث بهبودی قابل‌توجه خستگی جسمی و شناختی شده است که بیماران مبتلا به کووید درازمدت دچار آن هستند.

هدف از کاربرد این داروی تجربی که در اصل برای درمان کبد چرب ساخته شده است برطرف کردن خستگی مزمن خردکننده‌ای است که بیش از نیمی از مبتلایان به کووید درازمدت تجربه می‌کنند، از طریق بازگرداندن کارکرد طبیعی میتوکندری‌ها (اندامک‌هایی درون سلول‌ها که به عنوان نیروگاه‌هایی کوچک به کارکرد درست آنها کمک می‌کنند) است.

افراد شرکت‌کننده در این کارآزمایی انجام‌شده در دانشگاه آکسفورد برای یک دوره ۲۸ روزه یا داروی شرکت آکسلا یا دارونما دریافت کردند. همگی افراد بیش از ۱۲ هفته از عفونت کوویدشان می‌گذشت و یک شاخص مربوط به کارکرد میتوکندری به نام «زمان بازیابی فسفوکراتین» غیرطبیعی بود.

از لحاظ هدف اولیه این بررسی، میان دو گروه تفاوت قابل‌توجهی از لحاظ میان دو گروه از لحاظ زمان بازیابی فسفوکراتین مشاهده نمی‌شد.

در این کارآزمایی همچنین آزمایش‌های خونی که میزان لاکتات، شاخصی از سلامت عضلانی، را اندازه می‌گرفتند و نیز مقیاس‌های گزارش‌شده درباره خستگی روانی و جسمی را در نظر گرفته بود.

در حال حاضر درمان‌های تاییدشده‌ای برای خستگی مزمن در بیماران مبتلا به کووید درازمدت که در حال حاضر تخمین زده می‌شود بیش از یکصد میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می‌کند، وجود ندارد.

شرکت آکسلا می‌گوید در حال طراحی کارآزمایی‌های جدیدی برای این دارو است و قصد دارد از سازمان‌های ناظر دارویی در آمریکا و انگلیس بخواهد این دارو را به خاطر نیاز فراوان به آن وارد مسیر تایید سریع کنند.

کد خبر 695269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha