اثر حجمی در میدان فاطمی پایتخت وجود دارد که «عصر عاشورا» را به زیبایی مجسم کرده‌است. اثری که با دیدنش، غم بر جان و دل هر رهگذری می‌نشینند، همان غمی که استاد «محمود فرشچیان» نگارگر ایرانی بارها به خوبی از آن یاد کرده و گفته است: «یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه می‌کنم و آن مرکز تصویر است که نیست و آن خود امام حسین(ع) است.» 

اثر حجمي

به گزارش همشهری‌ آنلاین، سال ۱۳۹۹ که به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، مراسم عزاداری در تهران و سایر شهرهای کشور متفاوت برگزار شد، برای نخستین بار اثر حجمی «عصر عاشورا» در میدان فاطمی و محدوده منطقه۶ پایتخت به نمایش درآمد. این‌ اثر برگرفته از تابلو عصر عاشورا استاد فرشچیان توسط «مازیار رنجبر» هنرمند جوان و خلاق، ساخته شد و همچنان در این میدان پابرجاست. 

مجسمه نصب شده در میدان فاطمی، از جنس کامپوزیت است و در ابعاد واقعی ساخته و در اجرای آن تلاش شده به جزییات اثر اصلی توجه شود تا شهروندانی که در این مسیر تردد می‌کنند با تماشای آن ماجرای عصر عاشورا در ذهن‌شان به خوبی تداعی شود. رنجبر دراین‌باره می‌گوید: «سعی کردم در اجرای کار امانتداری را رعایت کنم و اثر فاخر استاد را با همان ظرافت‌ها و شکل مینیاتوری به صورت حجمی دربیاورم.»

مشابه اثر واقعی

حالا قرار است به زودی از دومین اثر حجمی «عصر عاشورا» ساخته این هنرمند در کربلای حسینی رونمایی شود. رنجبر دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «استاندار کربلا ۲ ماه پیش در سفری که به ایران داشت، این اثر را دید و نمونه آن را برای اجرا سفارش داد. مشابه همان کار را آماده کرده‌ام و بازبینی‌ها انجام می‌شود. اگر خدا بخواهد قبل از فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، مشابه این اثر حجمی «عصرعاشورا» کنار حرم امام حسین(ع) نصب خواهدشد.»

مرکب بی‌سوار

تابلو «عصر عاشورا» یکی از آثار نگارگری استاد محمود فرشچیان است که در عاشورای سال ۱۳۵۵ به تصویر کشیده شده‌است؛ موضوع این اثر بازگشت مرکب بی‌سوار حسین‌بن‌علی(ع) به سوی خیمه‌ها در عصر عاشوراست؛ استاد فرشچیان این اثر را باکیفیت‌ترین اثر در میان تولیدات خود می‌داند و درباره نحوه خلق این اثر گفته است: «۳ سال پیش از انقلاب، روز عاشورا بود، مادرم گفت: «برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی». گفتم من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلو «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از ۳۰ سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد.» 

کد خبر 694845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مرضیه IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    فضای اطراف این مجسمه جالب نیست در واقع طوری فضاسازی نشده که مجسمه گویا باشه
  • علی مروتی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    یاحسین مظلوم
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    اثر تكرار نشدني استاد واقعا زيباست