معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: تهران بیش از هزار مجسمه دارد که ۱۰۰ اثر آن جزو مجسمه‌های فاخر به شمار می‌آید و ۵۰ اثر دیگر نمونه آثار هنرمندان بنام شهر تهران است و مرمت وشستشوی آنها با تشخیص اعضای کمیته هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام می‌شود.

مجسمه

مجید قادری در گفتگو با همشهری آنلاین درباره نحوه بررسی مجسمه‌های شهر در کمیته هنری سازمان توضیح داد: شستشو و مرمت مجسمه‌های شهر معمولا با بررسی و تشخیص اعضای کمیته هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران است، به گونه‌ای که اگر مجسمه‌ای دچار آسیب شده باشد، ضمن شستشو مرمت خواهد شد.

او با بیان اینکه براساس آمارها اکنون شهر تهران حدود بیش از هزار اثر مجسمه دارد که آثار فاخر آن ۱۰۰ اثر و آثار هنرمندان بنام آن ۵۰ اثر است، افزود: از این تعداد برخی در سال‌های گذشته مرمت شده‌اند و امسال هم در کمیته هنری سایر آثار یکی یکی در حال بررسی هستند البته هر اثری شرایط خاص خودش را به لحاظ نگهداشت، هنرمند خالق و هنرمند مرمت‌گر دارد که نباید از آنها غافل شویم.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار داشت:‌ معمولا این مجسمه‌ها چون به لحاظ هنری ارزشمند هستند، برای شستشو و مرمت به خود هنرمندان سپرده می‌شود اما اینکه مانند شرکت‌ها بخواهیم مناقصه‌ای برای واگذاری به بخش خصوصی داشته باشیم، اینطور نیست و این هم تنها به دلیل ارزشمند بودن آثار و مجسمه هاست. برای نمونه می‌توان به مرمت و جانمایی مجسمه‌های پارک هنرمندان اشاره کرد که با سازندگان این کار انجام شد.

قادری درباره مجسمه شیرهای دور میدان حر نیز توضیح داد: این اتفاق درباره شیرهای میدان حر نیز صدق می‌کند، شیرهای نصب شده اصلی نبودند و حتی کپی خوبی هم نبودند. بعد از بررسی آن توسط همکاران ما و دعوت از اساتید آنها را به صورت اصولی مرمت کردیم که در نهایت به علت برخی حواشی ناقص به حال خود رها شد اما اکنون در کمیته هنری، طرح شیرها تایید شده و به زودی مرمت آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

قادری با تاکید بر اینکه مجسمه‌ها به ترتیب اولویت مرمت می‌شوند، گفت: معمولا مجسمه‌های سنگی و برنزی در اولویت هستند و اکنون مجسمه فردوسی در دستور کار برای برداشت اطلاعات قرار گرفته و سپس اقدامات برای دعوت هنرمند انجام می‌شود. همچنین اثر استاد تناولی در پارک شفق، که کفش مجسمه آن به سرقت رفت را با خانواده استاد در میان گذاشتیم و چون هنرمند خارج از کشور بود، درخواست دادیم تا هنرمندی را که مورد قبول خودشان است، معرفی کنند. در این باره همچنین می‌توان به اثر استاد محمدی اشاره کرد که قرار است اثر توسط خود شخص هنرمند در کارگاه پسرش مرمت شود و یا اثر میدان فردوسی تاکنون دوبار توسط پسر استاد صدیقی در سال‌های ۱۳۵۷ و دهه ۸۰ مرمت شد و بعد از آن هم در واقع کسی مرمت را انجام نداده است. بنابراین برای مرمت مجسمه‌ها اولویت با خود هنرمند و یا هنرمندی که مورد اطمینان خالق اثر باشد، است. 

کد خبر 695552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha