شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

سوگواری‌های محرم امسال بر اساس دستورالعمل کشوری فارغ از رنگ‌بندی‌های کرونا اجرا می‌شود و برگزاری مراسم در اماکن سرپوشیده با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌ها و برقراری تهویه مناسب هوا مجاز است.

عزاداری محرم

به گزارش همشهری‌آنلاین، پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسم سوگواری محرم و صفر اعلام شد و براساس اعلام وزارت بهداشت فارغ از رنگ‌بندی‌ شهر، تمام مراسم مذهبی براساس دستورالعمل کشوری اجرا خواهد شد. برگزاری مراسم در اماکن سرپوشیده هم مجاز است اما با تأکید بر رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرهای قرمز و نارنجی و برقراری تهویه مناسب هوا. البته امسال علاوه بر کرونا که چند روزی است پیک هفتم آن در کشور با شیوع زیرسویه BA۵ آغاز شده و آمار ابتلا هم به بیش از ۱۰هزار نفر رسیده، احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا، به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای، آبله‌میمونی، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و وبای التور (بیماری حاد اسهالی) هم مطرح است. بر این اساس معاونت بهداشت وزارت بهداشت نسبت به رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات و پخت غذا هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند که موکبان و ایستگاه‌های صلواتی هم از پخش هرگونه نذورات خوردنی ازجمله شربت، شیر یا چای داغ در محل برای جلوگیری از تجمعات خودداری کنند چرا که سویه در حال گردش کرونا سرایت‌پذیری بالایی دارد و هر فرد بیمار می‌تواند همزمان ۱۸نفر را آلوده کند.

مولفه مهم در برگزاری سوگواری‌ها 

پروتکل‌های بهداشتی درباره برگزاری ایام محرم از سوی وزارت بهداشت به‌روزرسانی و در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته تا با اجرای مناسب آنها در تکایا، مساجد و هیأت‌ها شاهد برگزاری مراسم پرشور حسینی در ایام محرم امسال بود.

حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: «تجربه ۲سال گذشته نشان می‌دهد که میزان رعایت پروتکل‌ها در برگزاری مراسم مذهبی از سوی مسئولان برگزارکننده و رعایت بهداشت فردی از سوی مردم بیشتر از حد انتظار بوده و امیدواریم امسال همین رویکرد وجود داشته باشد.»

قاسمی ادامه می‌دهد:‌ «این روزها با افزایش موارد ابتلا به‌دلیل شیوع زیرسویه جدید اومیکرون مواجهیم. زیرسویه BA۵ قدرت سرایت بیشتری نسبت به‌سویه‌های دیگر دارد و بر این اساس یکی از نکات مهم برگزاری مراسم سوگواری امسال بحث فضاهای سرپوشیده و برقراری تهویه هواست. به همین دلیل به سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کردیم برای برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده هیأت‌ها، تکایا، مساجد و حسینیه‌ها، سیستم گردش و تهویه هوا را به‌صورت جدی مدنظر قرار دهند. این مولفه باید عملیاتی و مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم برگزار شود.»‌

به‌گفته این مسئول درباره دسته‌روی‌ها هم رعایت استفاده از وسایل شخصی و رعایت بهداشت شخصی باید ملاک عمل قرار بگیرد. او درباره اینکه آیا محدودیتی در برگزاری مراسم در شهرهای مختلف با رنگبندی‌های مختلف وجود دارد، توضیح می‌دهد: «محدودیت به آن معنا که مراسم برگزار نشود، نیست. اما تأکید بر اولویت برگزاری مراسم در فضاهای باز و رعایت استفاده از ماسک و سایر پروتکل‌های بهداشتی است.»

او در ادامه، واکسیناسیون را امری مهم در جهت صیانت از سلامت شهروندان عنوان می‌کند و می‌گوید: «سامانه ایران فعلا در اختیار تکایا و هیأت‌ها نیست اما مسئولان برگزاری می‌توانند خودشان نسبت به استعلام واکسیناسیون افراد اقدام کنند. به هر حال یکی از مولفه‌هایی که اکنون به‌عنوان کنترل بیماری مورد توجه است بحث واکسیناسیون است و باید به‌نحوی در واقع مشخص باشد فردی که برای دریافت خدمات مراجعه می‌کند، آیا واکسن زده است یا خیر؟» 

خطر ابتلا به کرونا و بیماری‌های گوارشی

«اکنون در فضای گرم سال قرار داریم و علاوه بر موج هفتم پاندمی کووید-۱۹، خطر شیوع بیماری‌های گوارشی هم وجود دارد. البته درباره کرونا پوشش واکسیناسیون بالاتر رفته اما به‌طور کلی نه‌تنها برای برگزاری مراسم محرم بلکه تمام تجمعات توصیه جدی به‌خودمراقبتی و رعایت بهداشت است.» این نکته‌ای است که محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به آن اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «شست‌وشو یا ضدعفونی کردن دست‌ها و استفاده از ماسک همچنان باید در اولویت قرار بگیرد. به متولیان برگزاری مراسم‌ها هم توصیه می‌شود که درصورت شرایط مناسب جوی، مراسم را در فضای باز برگزار کنند. در فضای بسته بهتر است زمان ماندن افراد را کاهش دهند و علاوه بر آن تهویه و گردش هوا هم ضرورت دارد. همچنین فاصله‌گذاری در کرونا همچنان شرط اساسی برای جلوگیری از انتقال ویروس است و ظرفیت فضا برای برگزاری مراسم سوگواری باید درنظر گرفته شود.»

به‌گفته فرهادی افرادی که با بروز علائم متفاوت بیماری مواجه هستند باید از حضور در تجمعات خودداری کنند و علاوه بر آن افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای هم بهتر است که در تجمعات اینچنینی حضور نداشته باشند: «یکی از مباحث مهم هم‌اکنون بیماری تب کریمه کنگو است و دام ذبح‌شده باید به‌مدت ۲۴ساعت در یخچال نگهداری شود یا تهیه گوشت از چرخه دامپزشکی صورت بگیرد.»

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته هیأت‌های بزرگ همکاری خوبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتند، عنوان می‌کند: «این هیأت‌ها تحت کنترل سازمان تبلیغات اسلامی هستند و سال گذشته مراسم آنها در مصلی، پارک‌ها و صحن‌های اماکن مذهبی با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی برگزار شد. اما هیأت‌های کوچکی هم داشتیم که پروتکل‌ها را به خوبی رعایت نمی‌کردند و در فضای بسته برگزاری میزان پوشش ماسک مناسب نبود و رعایت فاصله‌گذاری‌های فیزیکی هم نشد. هر دو حالت وجود داشت و امسال توصیه این است که با وجود تداوم پاندمی کووید-۱۹، شیوع بیماری‌های واگیر به‌ویژه وبای التور و تب کریمه کنگو، بهداشت فردی و نکات بهداشتی درخصوص نذورات بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.»

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی هم تأکید می‌کند و می‌گوید: «توصیه می‌شود مواد خوراکی مثل شربت، شیر یا چای داغ در موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی توزیع نشود چرا که می‌تواند منجر به ایجاد تجمع شود. رعایت نشدن فاصله‌گذاری فیزیکی، یعنی افزایش تماس‌ها که می‌تواند منجر به انتقال سریع‌تر بیماری شود. بهتر است نذورات به‌صورت بسته‌های یک‌بار مصرف بین مردم توزیع شوند. البته بهترین اقدام چه از سوی متولیان برگزاری و چه مردمی که در این مراسم شرکت می‌کنند، تکمیل پوشش واکسیناسیون برای کاهش چرخه انتقال آلودگی و گردش ویروس کووید-۱۹ در جامعه است و بهتر است در همین فرصت باقیمانده مردم نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند.» 

تکذیب ممنوعیت عزاداری در فضاهای مسقف 

پروتکل‌های برگزاری مراسم ایام محرم نسبت به سال گذشته تغییر کرده و به شرط برقراری تهویه مناسب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری این مراسم در اماکن مسقف هم مجاز خواهد بود. به‌گفته عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، رنگ‌بندی شهرها در ظرفیت برگزاری مراسم‌ها اثرگذار است: «در شهرهای قرمز ۳۰درصد از فضا برای برگزاری مراسم استفاده می‌شود. این میزان در مناطق نارنجی ۴۰درصد و در شهرهای زرد ۷۰درصد خواهد بود. در شهرهای آبی هم محدودیتی وجود ندارد.»

شیراوژن با تکذیب شایعه ممنوعیت برگزاری مراسم محرم در اماکن مسقف تأکید می‌کند: «اگر مراسم در یک مکان مسقف برگزار شود، حتما باید تهویه مناسب داشته باشد، فاصله‌گذاری رعایت شود و استفاده از ماسک نیز ضروری است. همچنین مردم باید تزریق واکسن یادآور را انجام دهند تا سطح ایمنی جامعه افزایش پیدا کند.»

کد خبر 694268
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha