گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به موضوع راه‌اندازی نیروگاه تولید برق هسته‌ای بوشهر گفت:

 امیدواریم درصورت بدقولی نکردن روس‌ها، امسال آغاز مرحله سوخت‌گذاری این نیروگاه باشد و از سال 88 نیز تولید برق در نیروگاه بوشهر آغاز شود.

غلامرضا آقازاده که روز گذشته پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت و مهر خبر آن‌را منتشر کرد، با بیان اینکه فعلا مهم‌ترین مسئله نیروگاه بوشهر، انجام مرحله سوخت‌گذاری است، افزود: در مرحله اول نیروگاه بوشهر 500 مگاوات برق تولید می‌شود و با بهره‌برداری از مرحله دوم آن هم 1000 مگاوات برق هسته‌ای وارد مدار خواهد شد.

سخنگوی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار تکمیل نیروگاه بوشهر هم روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که فعالیت‌ها برای پایان دادن به عملیات احداث این نیروگاه با تمام توان ادامه دارد.

ایرینا یسیپووا با بیان اینکه اکنون هیچ مشکلی برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر وجود ندارد، اظهار داشت: اتم استروی اکسپورت شمار کارکنان و متخصصان را در محوطه نیروگاه اتمی بوشهر به حدود 1800 نفر افزایش داده و تمام تلاش خود را برای پایان موفقیت‌آمیز عملیات احداث این نیروگاه انجام می‌دهد.

فعالیت بیش از 5 هزار سانتریفیوژ

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری دیروز خود همچنین اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز در حال فعالیت است و بحث تعلیق در فرهنگ لغت برنامه هسته‌ای ایران هیچ معنایی ندارد.

به گزارش فارس، آقازاده گفت: برنامه توسعه زنجیره‌های سانتریفیوژ در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی ضمن تأکید بر عزم متخصصان ایرانی برای تولید20 هزار مگاوات برق هسته‌ای، خاطرنشان کرد: در 5 سال آینده باید 50 هزار ماشین سانتریفیوژ را در تأسیسات نطنز نصب کنیم.

آقازاده همچنین گفت که در کارخانه آب سنگین اراک، تولید بیش از ظرفیت انجام می‌شود و ساخت رآکتور 40 مگاواتی اراک هم تا آخر سال به پایان می‌رسد.

توقعات اضافی

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و طرح دوباره موضوع مطالعات ادعایی در این گزارش گفت: آنها توقعاتی ماورای آنچه در قانون و مقررات ان‌پی‌تی وجود دارد، از ما دارند، مثلا توقع دارند که ما پروتکل الحاقی را اجرا کنیم، اما برای کشوری که تحریم است و پرونده‌‌اش در شورای امنیت مطرح است، باید برای اجرای پروتکل الحاقی شرایطی را مهیا کنند.

وی با تأکید بر اینکه آژانس توقعاتی بالاتر از مدالیته همکاری‌ها برای حل و فصل ابهام‌ها دارد، تأکید کرد: از نظر ما آنچه باید در قبال مطالعات ادعایی انجام می‌دادیم، تحقق پیدا کرده است، بنابراین خواست ما این است که این موضوع بسته شود.

آقازاده افزود: البته باید در مورد مطالعات ادعایی و همکاری معمول ایران و آژانس تفکیک قائل شویم، چراکه همکاری معمول ما با آژانس در قالب مقررات ان‌پی‌تی ادامه دارد و در گزارش البرادعی نیز هیچ نکته منفی در مورد این همکاری‌ها ذکر نشده است.

کد خبر 69417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز