همشهری آنلاین: وزیر نیرو از منتفی شدن موضوع افزایش قیمت آب و برق در سال جاری خبر داد و گفت: در لایحه هدفمندکردن یاران‌ ها موضوع آزادسازی قیمت آب و برق ظرف مدت سه سال پیش بینی شده است.

به گزارش مهر، پرویز فتاح دوشنبه (6 آبان) در یک نشست مطبوعاتی گفت: به احتمال زیاد هفته آینده لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به صحن علنی مجلس می‌رود و به دلیل اهمیت موضوع برای اولین بار رئیس جمهور با حضور در صحن علنی از این لایحه دفاع خواهد کرد. این در حالی است که رسم بر این است که در دفاع از یک لایحه وزیر و معاون اول رئیس جمهور در مجلس حاضر شود.

وی افزود: در لایحه هدفمند کردن یارانه ها به موضوع اصلاح تعرفه های آب و برق توجه شده که البته کلی است و به صورت عدد و رقمی ذکر نشده است.

فتاح تصریح کرد: البته روح کلی این بخش در لایحه مذکور این است که از ابتدای سال 88 به مدت سه سال، مجلس این اختیار را به دولت و وزارت نیرو می دهد که ظرف این مدت زمان به صورت تدریجی تعرفه های آب و برق را به قیمتهای واقعی و تمام شده برساند.

وزیر نیرو افزود: برای سال آتی دولت لایحه‌ای را برای افزایش تعرفه‌های آب و برق تدوین نکرده است، چراکه دولت باید طبق قانون تا آخر شهریورماه این لایحه را به مجلس ارائه می‌داد اما از این فرصت علیرغم تهیه پیش نویسی توسط وزارت نیرو استفاده نکرد و البته استدلالهایی نیز از سوی دولت مطرح بود.

وی تصریح کرد: در این راستا دو اقدام می‌توانست صورت گیرد؛ نخست اینکه تغییرات تعرفه‌ای را در لایحه بودجه سال 88 کل کشور که تا آذرماه ارائه می شود لحاظ کرد یا اینکه در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها این تغییرات را گنجاند. این درحالی است که قیمتهای پیشنهادی وزارت نیرو یک یا دو عدد و رقم نیست بلکه جدولی مفصل است که ماهها بر روی آن کار شده است.

قیمت آب و برق

به گفته فتاح، قیمت تمام شده هر مترمکعب آب در استان تهران 150 تومان است که این رقم در برخی استانها به 400 تا 500 تومان نیز می‌رسد، اما در استان تهران قیمت آب را از هر مشترک برای هر مترمکعب 80 تومان دریافت می‌شود. ضمن اینکه این رقم در روستاها یک سوم قیمت تمام شده است.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق نیز 773 ریال است که دولت بخش اعظم آن را به صورت یارانه‌ای می پردازد.

تعهدات وزارت نفت

فتاح یکی از توافقات وزارت نیرو با وزارت نفت را پر شدن مخازن سوخت مایع معادل 2/3 میلیون مترمکعب در نیمه دوم آبانماه خواند و گفت: بحث دوم تامین سوخت گاز است که برای سه ماه از نیمه آذرماه تا نیمه اسفندماه، شرکت ملی گاز 30 میلیون مترمکعب در روز به نیروگاهها تحویل دهد.

وی تصریح کرد: البته این رقم یک حد متوسط است و همانطور که مشاهده شد سال گذشته به دلیل برخی مشکلات حتی در برخی روزها 9 میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاهها شد. اگر این امر محقق شود که به احتمال خیلی زیاد تحقق می‌یابد وضعیت خوب خواهد بود چراکه وزارت نفت امسال فازهای جدیدی از پارس جنوبی را وارد مدار کرده است. اگر غیر از این باشد ممکن است اختلالاتی پیش آید که البته زودگذر خواهد بود.

تداوم خشکسالی

وزیر نیرو گفت: دو هفته قبل جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان هواشناسی برگزار شد که گزارشاتی مبنی بر تداوم خشکسالی رسد، بر همین اساس کار ستاد خشکسالی ادامه می‌یابد و هر زمان که وزارت نیرو یا وزارت جهادکشاورزی درخواست تشکیل جلسه داشته باشند، این ستاد تشکیل جلسه دهد.

باروری ابرها

فتاح گفت: دو فروند هواپیما آنتونوف مجهز به تجهیزات باروری ابرها در یزد مستقر بود که ابتدای امسال با پیش بینی‌های هواشناسی به رشت منتقل شدند، بر همین اساس بالغ بر 100 سورت پرواز انجام شد و نتایج آن نیز در بارشها بنا به گفته‌های مسئولان دو استان مازندران و گیلان بسیار مطلوب بود به نحوی که چند مورد بارشهای مناسب در خرداد و تیرماه سال جاری در این دو استان اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای دو استان مذکور نیز در حال حاضر این است که ایستگاه باروری ابرها را مستقر کنیم که به نظر می‌رسد متناسب با هزینه هایی که صورت می گیرد دستاورد مناسبی دارد. وزارت نیرو نیز در حال برنامه ریزی است.

فاضلاب تهران

فتاح گفت: برای اولین بار 30 میلیارد تومان بودجه از سوی رئیس جمهور برای پروژه فاضلاب تهران در نظر گرفته شد که بر این اساس قرار است تا پایان سال معادل 3 میلیون نفر تحت پوشش 6 مدول این تصفیه خانه قرار گیرند.

تغییرات در بدنه وزارت نیرو

وزیر نیرو هرگونه پشت پرده‌های سیاسی و مسائل غیرفنی را در تغییر معاونان خود رد کرد و گفت: رویه ما در دوره جدید احترام گذاشتن به اقدامات سالهای گذشته وزارت نیرو و دفاع از عملکرد مدیران گذشته این وزارتخانه بوده است. هم اکنون نیز منصور بیطرف، وزیر سابق نیرو بعنوان مشاور وزیر و دو معاون تغییر یافته وی در دولت جدید( محمد احمدیان و رسول زرگر) مشاوران وزیر هستند و در تمامی جلسات داخلی وزارتخانه و شورای مدیران حضور دارند.

سلامت لامپهای کم مصرف

وزیر نیرو در پاسخ به برخی مطالب مطروحه در رسانه‌ها مبنی بر ایجاد مشکلات سلامتی و بهداشتی لامپهای کم مصرف گفت: نباید مسائل تجاری را با مسائل اساسی و خواستگاه اجتماعی تداخل داد. هم اکنون این اخبار جنبه سیاسی و مالی دارد چرا که کارخانجاتی که لامپهای معمولی تولید می‌کنند باید خط تولید خود را تغییر دهند، از سوی دیگر ایران می‌خواهد لامپ کم مصرف را جایگزین لامپهای رشته‌ای کند، بنابراین کارخانجات سازنده لامپهای معمولی متضرر می‌شوند.

به گفته وزیر نیرو، انتشار این اخبار باید با مرجع اصلی آن یعنی وزارت نیرو هماهنگ شود. چرا که مطمئن هستیم که لامپهای توزیعی با آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید شده اند و همه کشورهای پیشرفته از این لامپها توزیع و تولید می کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از لامپهای کم مصرف به نفع مردم است چراکه مبلغ قبض را پایین می‌آورد و مردم پول کمتری را پرداخت می‌کنند، از سوی دیگر استفاده از این لامپها نیز به نفع دولت است که در اوج مصرف انرژی، مصرف را پایین می آورد.

تعرفه‌های واقعی، کاهش مصرف

وزیر نیرو گفت: مصرف سال آتی به فاکتورهای مختلفی از جمله واقعی شدن تعرفه‌های آب و برق، دمای هوا، بارندگی‌ها و کارکرد نیروگاههای برقابی بستگی دارد، چراکه اگر تعرفه‌ها واقعی باشد قطعا اسرافی نیز صورت نمی گیرد و اگر برقابی ها در مدار تولید باشند نظیر سالهای 85 و 86 قطعا کمبود برق در حد اعمال خاموشی‌ها نخواهد بود.

پیش خرید لامپ کارخانه‌های سنتی

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو برای حمایت از کارخانجاتی که همچنان به تولید لامپهای رشته ای مشغولند پیشنهاد می دهد که در حوزه تولید لامپهای کم مصرف وارد شوند، چراکه وزارت نیرو لامپهای آنها را پیش خرید می کند تا آنها به تولید بپردازند.

کد خبر 66783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز