مجموع نظرات: ۱۸
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
۴ نفر

تا حالا کباب لاتی طهرون خورده‌اید؟ حالا می‌پرسید این کباب چیست؟ پاسخ این سؤال و سؤالات بسیار دیگری را از «محمدرضا وحدتی» جوان ۳۴ ساله تهرانگرد،ایرانگرد و جهانگرد پرسیدیم که به دنیای خوراکی‌ها توجه و علاقه بسیاری دارد و تاکنون به ۳۳ کشور سفر کرده و قصد دارد به همه کشورهای دنیا سفر کند.

جهانگرد

همشهری آنلاین- سحر رمضانعلی‌پور: عاشق سفر است و ماجراجویی. نوجوان بود که سفر را همراه دوستانش از ایرانگردی شروع کرد. اجدادش همگی تهرانی بوده‌اند. می‌گوید: «من عاشق تهرانم. ۷پشت من به تهران برمی‌گردد.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

یک چلوکباب بسیار خاص

این عاشق تهران درباره چلوکباب لاتی می‌گوید: «چلوکباب لاتی شامل یک پرس برنج، یک سیخ کوبیده، یک سیخ برگ و یک سیخ جوجه با گوجه کوبیده شده، است که با سماق زیاد داخل دیگ مسی کوچک ریخته و با هم مخلوط می‌شود.»

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
کباب لاتی طهرون

او باور دارد چلوکباب لاتی، یک غذای اصیل تهرانی است و ادامه می دهد:‌ «بچه‌های تهران اهل کباب هستند. چلوکباب لاتی در بازار تهران و کباب‌فروشی‌های قدیمی زیاد بوده. در روزگار قدیم معمولاَ همیشه روی چلوکباب‌ها در می‌گذاشتند و کباب‌ها را با هم مخلوط می‌کردند که بسیار خوشمزه می‌شد.البته گاهی تخم‌مرغ  هم به چلوکباب‌ لاتی طهرون اضافه می‌شد.»

وحدتی درباره دیگر غذاهای شهر تهران می‌گوید:‌ «تهران غذاهای جالبی دارد؛ مثلاَ والک پلو که سبزی  آن را می توان در مناطق کن سولقان و شمال تهران پیدا کرد. دم‌پختک با نیمرو هم  از غذاهای خوشمزه تهران است. البته در شهرهای دیگر هم این غذا پخت می شود  و نمی توان به صراحت گفت متعلق به تهران است . مثل مرصع پلو یا اشکنه که تفاوت طبخ آنها با سایر شهرها می‌تواند آنها را تهرانی کند.»

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
تور سنگلج‌گردی

معرفی تهران با جزئیات به مردم

این تهرانگرد بچه آبمنگل و حالا ساکن امیرآباد است. او که آخر هفته‌ها راهنمای گردشگری می‌شود انجمنی هم با عنوان انجمن سنگلج همراه با دوستانش راه انداخته است و به دلیل تلاش هایش، دوستانش او را «پدر سنگلج» صدا می زنند. می‌گوید:‌ «هدفم این است که تهران را با جزئیاتش به مردم بشناسانم. من همه جای تهران را دوست دارم؛ البته منطقه ۱۲ و محله سنگلج را بیشتر. چون بافت تاریخی تهران حساب می‌شود و خانه‌های تاریخی زیادی دارد؛ مثل خانه های مصدق و بازرگان، جلال آل احمد، دکتر حسابی، عزت‌الله‌انتظامی، مستوفی الممالک، معیرالممالک، شعبان بی‌مخ، ...»می‌گوید:‌ «نخستین تماشاخانه تهران با نام سنگلج در این محله هست. بسیاری از سازمان‌ها و اداره‌ها در این محله فعالیت می‌کردند. سنگلج حرف برای گفتن، زیاد دارد اما خیلی شناخته نشده و مظلوم است.»

سفر۱۴ روزه به سیستان و بلوچستان

این تهرانگرد، ایرانگردی هم کرده و می‌گوید به همه شهرها رفته و حداقل ۳شهر هر استان را دیده ‌است: «الان وقتی به استان و شهری سفر می‌کنم بیشتر به مکان‌های کمتر شناسایی شده‌ آنها می‌روم.»

می‌گوید: «برای من سفر به شهرهای جنوبی خیلی خاطره‌ساز است. خوزستان از نظر طبیعت و تاریخ، واقعاً زیباست. بوشهر، بندرهای مقام و بنود در هرمزگان، زیبا، جذاب و بکر هستند.» او اضافه می‌کند: «سیستان و بلوچستان واقعاً، عالی اما دچار کم‌مهری ماست. در سفر ۱۴ روزه‌ای که از شمال تا جنوب این استان رفتم طوری مهمان‌نوازی می‌کردند که من شرمنده می‌شدم.» این ایرانگرد می‌گوید: «باید رفت و دید. ما بدهکار این سرزمین هستیم. باید به حدی گردشگر به این مناطق برود که روزی‌شان فقط از این طریق تأمین شود.»

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
منطقه سی دشت- از جاهای دیدنی گیلان

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
سریلانکا

جهانگردی در اولویت است

این روزها علاقه بیشتر وحدتی، جهانگردی است و می‌گوید جهانگردی را به همه چیز ترجیح می‌دهد. یکی از سفرهای بسیار متفاوت و جذاب او سفر به عربستان است. او می‌گوید: «این سفر خیلی چالش داشت. مادربزرگ یکی از دوستانم از او خواسته بود که نخی از پرده کعبه را برایش ببرد. می‌خواست در کفنش بگذارد. دوستم هم یک نخ پیدا کرد و برداشت. همان موقع بود که شرطه او را به اتهام دزدی از خانه خدا گرفت. دوستم گریه می‌کرد. مجبور شدم بگویم دیوانه است. شرطه پذیرفت و گفت نخ را به همانجا برگرداند. قرار شد من بروم خیاط مخصوص پرده کعبه را پیدا کنم تا نخ را سر جایش بگذارد. بالاخره پیرمرد را با کلی وسایل عجیب و غریب پیدا کردیم و نخ را سر جایش گذاشتیم.»

آخرین سفر وحدتی طی ماه‌های گذشته به بلغارستان بود که گوشی‌اش از روی مونوپاد افتاد و سوخت. می‌گوید: «برای کسی که می‌خواهد همه چیز را ثبت کند از دست رفتن گوشی‌، خیلی وحشتناک و ناراحت‌کننده است.»

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
بلغارستان

قدر زندگی را بدانیم

این جهانگرد می‌گوید که کشورهای همسایه ما مانند ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و عراق از نظر فرهنگی بسیار به ما نزدیک هستند: «اما از نظر فرهنگ غذایی، اروپایی‌ها به ما نزدیک تر هستند. فرهنگ غذایی ما از آفریقا و آسیا خیلی دور است.»

این مرد جوان معتقد است که هرچه بیشتر به سفر می‌رود بیشتر متوجه می‌شود که دنیا خیلی کوچک است و خیلی چیزها هست که می‌شود با آن کنار یا کوتاه آمد. می گوید: «باید قدر زندگی‌مان را بدانیم؛ زندگی کوتاه است.»

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
کرواسی

وحدتی سفر ۲نفره را به سفرهای گروهی ترجیح می دهد: «هرچه تعداد افراد در سفر کمتر باشد آزادی‌ام در سفر بیشتر است و به همین دلیل جذابیت سفر افزایش می‌یابد.»

سفر به همه دنیا

هدفگذاری این جهانگرد دیدن همه کشورهای دنیاست. می‌گوید: «با توجه به شرایط اقتصادی، نمی‌دانم کی به هدفم برسم. هدفگذاری من این بود که سالی ۴کشور را ببینم. تا قبل از پاندمی کرونا هم واقعاً این کار را انجام می‌دادم.»

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
سوئیس

می‌گوید: «بهترین روز زندگی‌ام روزی خواهد بود که آخرین کشور را ببینم. آن روز دیگر هیچ آرزویی ندارم.»

زیبایی‌های تهران

این تهرانگرد که جهان را هم گشته است می گوید تهران جاذبه‌های زیادی دارد: «سرآمد همه زیبایی‌های تهران که ثبت یونسکو هم شده و بسیار زیباست کاخ گلستان است. اما به جز این ما در تهران اماکن زیادی برای تماشا داریم. مثلاً در شرق تهران، عمارت ارباب هرمز را داریم. در شمال، کاخ‌های سعدآباد و نیاوران هست که همه می‌شناسند. جماران، جمال‌آباد، رستم‌آباد، گلابدره، پس قلعه، امامزاده‌ها و...در شمیران دیدنی هستند.»

بفرمایید کباب لاتی طهرون!
خانه تاریخی شقاقی در محدوده لاله زار

وحدتی می گوید که تهران پر از آبشار است: «برخی افراد به سفر می‌روند که آبشار ببینند. اما تهران تعداد زیادی آبشار دارد؛ مثل آبشارهای سنگان، تالون ، کلوگان و...»

او معتقد است  شهر ری هم جاذبه‌های بسیاری دارد که متأسفانه در حال از بین رفتن هستند و نیاز به توجه و رسیدگی دارند. وحدتی راهکار را حضور گردشگران می‌داند.

کد خبر 694145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    5 0
    خوشتون باشه😊
  • بهبد IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    9 3
    سفر بهترین کار توی دنیاست. آفرین بر شما. خوش باشید همیشه با سفرهای بیشتر به همه جاهایی که دوست دارید. سفر از آدم یک موجود بهتر می سازه
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      9 4
      بدم میاد آقازاده ها رو معرفی می کنن.
  • علی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    3 3
    سفر خوبه اما ببینیم دلارهاش از کجا می یاد نود درصد مردم ما توان رفتن به مشهد را هم ندارند
    • محسن IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      3 1
      یعنی چه! می شه کسی آدم درست باشه و هزینه هایش را مدیریت کنه و به علاقه اش مثل سفر برسه! من به شخصه به سفر علاقه مندم و با حقوق کارمندی به سفر هم می رم. یعنی هزینه هایم را مدیریت می کنم.
  • حجت IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 1
    آقای وحدتی شما که آنقدر از سیستان و بلوچستان تعریف میکنی چرا دوتا عکس از حضور خودت تو اونجا را نزاشتی
  • مهدی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 2
    داداش بد نگذره....ازکجا میاری که کل جهان رو داری میگردی؟؟؟؟؟؟؟کارتون چیه
  • طیبه IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 2
    سفر خیلی خوب آفرین اما هزینه رو باید چکار کرد الان طوری شده که پول اینکه خانوادگی سینما هم بریم نداریم سفر که بماند خوش باشی آقای وحدتی
  • مرضیه IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    مطالب عالی
  • مبینا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    سرشار از حس خوب ..😍🥰 مرسی مرسی