براساس گفته رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، در صورت نهایی شدن طرح مجلس برای تغییر در الگوی انتخاب شهرداران، شهردار با نظر مستقیم مردم و همزمان با انتخابات شوراها تعیین خواهد شد.

جوکار - رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها طرح مهمی با عنوان طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور (بررسی نهایی الگوی انتخاب شهردار) در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حال بررسی است و اعضای کمیسیون در تلاش هستند تا با پیگیری این طرح، شیوه انتخاب شهرداران را تغییر دهند.

جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفتگو با همشهری آنلاین در رابطه با این موضوع توضیح داد: هنوز این موضوع به جمع بندی نرسیده است و در جلسه اول موضوعات کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت. انتخاب شهرداران به صورت مستقیم از طریق مردم، جز موضوعاتی است که با تکیه بر نگاه کارشناسی پیش رفته است و در بحث اصلاح قانون انتخابات شوراها شاهد تغییرات جدی خواهیم بود.

او در رابطه با تغییرات مورد نظر طرح مذکور گفت: در بحث انتخاب شوراها و بررسی صلاحیت‌های هیئت نظارت بر تأیید صلاحیت‌ها و همچنین در رابطه با هیئت‌های نظارت بر عملکرد شوراها تغییراتی رخ خواهد داد. در بحث انتخاب شهرداران نیز تکیه بر حضور و نظر مستقیم مردم است.

جوکار در توضیح انتخاب شهرداران با نظر مستقیم مردم، توضیح داد: در طرح آمده است که همزمان با انتخابات شوراها، شهردارها نیز توسط مردم انتخاب شوند.

براساس گفته رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها اگر این طرح تصویب شود، قرار است که نامزدهای سمت شهردار همزمان با انتخاب شوراها معرفی و انتخاب شوند:« البته این موضوع یک سری ابهامات دارد و در تلاش هستیم این موضوع بعد از بررسی‌های کارشناسی مطرح شود به عبارت دیگر این طرح به کمیسیون ارائه شده است و با توجه نتیجه بهتر نقش آفرینی مستقیم مردم در انتخاب شهردار باید این موضوع را پیگیری کرد.»

او در ادامه تأکید کرد: بحث دیگر این است که دیگر شیوه رای دادن لیستی برچیده خواهد شد، مردم به شکل محلی و به یک نفر رای خواهند داد. از طرف دیگر در بخشی از طرح امده است که تعداد اعضای شورای در این شیوه بیشتر شود.

جوکار در پاسخ به این سئوال که«آیا نظر شورای عالی استان ها را جویا شده اید؟»، گفت: قطعا از شهردارها و شورای عالی استان‌ها نظر خواهی می‌شود و این افراد در مراحل بررسی به کمیسیون دعوت خواهند شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره‌های مختلف موضوع اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی و الگوی انتخاب شهرداران را مورد بررسی قرار داده بود. در آخرین گزارشی که از سوی دفتر مطالعات سیاسی مرکز ارائه شده است،‌ ایرادهای مختلف مورد توجه قرار گرفت. در بخشی از گزارش آمده است:« با توجه به اینکه در طرح پیشنهادی، انتخاب شهردار و دهیار به رأی مردم سپرده شده و ازآنجاکه در قانون تشکیالت، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، شرایط و سازوکار برای ثبت نام و انتخاب تعیین نشده است، پیشنهاد می‌شود برای رفع خأل قانونی مذکور طی چند ماده این شرایط احصا شود. طبیعتا واگذاری تعیین شرایط نامزدهای شهرداری و دهیاری به آیین‌نامه مغایر اصل هشتادوپنجم قانون اساسی محسوب می‌شود.»

رئیس کمیسیون در رابطه با ایرادهای مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌ها، گفت: ما اکنون در مرحله بررسی کارشناسی هستیم و در نهایت اختلاف‌ها رفع خواهد شد.

کد خبر 693311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • همت IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 1
    بسیارهم عالی .جلوی بسیاری از رانت وفساد درشهرداریها گرفته خواهد شد که نارضایتی مردم را درپی داشته است