کارشناسان جهانی از کشورها می‌خواهند که به اهداف «خالص صفر» (حذف کربن) خود برسند و تغییرات آب و هوایی را متوقف کنند.

آتش سوزی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی‌میل، به‌طور گسترده پذیرفته شده که این عامل اصلی موج آتش‌سوزی‌های اخیر است، زیرا افزایش دما رطوبت بیشتری را از زمین تبخیر و خاک را خشک می‌کند و بدین ترتیب در صورت جرقه‌زدن، پوشش گیاهی قابل اشتعال‌تر می‌شود.

در همین حال، دانشمندان و مهندسان طیف وسیعی از فناوری‌های جدید را توسعه داده‌اند که می‌تواند به پیش‌بینی و مقابله با این آتش‌سوزی‌های ویرانگر کمک کند.

اینها شامل مدل‌های رایانه‌ای است که مسیرهای آتش‌سوزی احتمالی را ترسیم می‌کنند، هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب آب و روبات‌های مستقلی که می‌توانند منابع آتش را شناسایی کرده و آب را روی آتش بریزند.

هفته گذشته آتش‌سوزی‌ها در سراسر جنوب اروپا از جمله اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا آغاز شد.

آتش‌نشانی لندن در واکنش به افزایش شدید آتش‌سوزی‌ها در سرتاسر پایتخت، یک «حادثه بزرگ» اعلام کرد و شلوغ‌ترین روز خود را از زمان جنگ جهانی دوم به ثبت رساند.

محققان هشدار داده‌اند که دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد در سه دهه آینده غیرعادی نخواهد بود و موج گرما شایع‌تر خواهد شد.

آتش‌سوزی‌های جنگلی احتمالا همراه با آنها می‌آیند و تهدیدی بزرگ برای زندگی و همچنین ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها هستند.

پروفسور دوئر استاد علوم آتش‌سوزی در مناطق بیانی در دانشگاه سوانسی می‌گوید: «آتش‌سوزی‌های گیاهی محصولات را از بین می‌برد، منجر به از بین رفتن کربن ذخیره شده در خاک و زمین‌های ذغال سنگ نارس می‌شود. از بین رفتن پوشش گیاهی می‌تواند باعث فرسایش خاک و رانش زمین در هنگام باران‌های شدید شود و خاکستر ناشی از آتش‌سوزی هم می‌تواند رودخانه‌ها و مخازن آب نوشیدنی را آلوده کند. اثرات آنها بر حیات وحش و جانوران ممکن است از چند ماه تا چندین سال ادامه داشته باشد.»

مقابله فناوری با آتش | کدام وسایل برای اطفاء حریق به کار می‌آیند؟

فناوری‌های هوش مصنوعی

یک مشکل رایج در مورد آتش‌سوزی‌های جنگلی این است که تا زمانی که شناسایی شده‌اند، به طور گسترده گسترش یافته و باعث تخریب قابل توجهی می‌شوند. برخی از شرکت‌ها در حال توسعه ابزارهای هوش مصنوعی (AI) هستند که می‌توانند آتش‌سوزی‌ها را در مراحل اولیه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای شناسایی کنند.

آزمایشگاه‌های آمریکایی Descartes و OroraTech در آلمان هر چند دقیقه در تصاویر ماهواره‌ای مناطق مشکل‌دار، به دنبال نشانه‌های آشکار آتش‌سوزی، مانند دود یا تغییرات در داده‌های مادون قرمز حرارتی هستند.

پهپادها

هواپیماهای کلاسیک بیشتر برای ردیابی یا مبارزه با آتش‌سوزی بیش از حد حجیم هستند و می‌توانند با دید در تاریکی و دود غلیظ مبارزه کنند. آنها همچنین خدمه خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. یک خلبان در اوایل ماه جاری در پرتغال در حالی که مشغول عملیات اطفای حریق بود جان باخت.

با این حال، پهپادهای کنترل از راه دور ممکن است راه‌حلی را ارائه دهند، زیرا می‌توانند داده‌های بلادرنگ را ضبط و مسئولان را از دور مطلع کنند.

پهپادهای آتش‌نشانی را می‌توان به دوربین‌های تصویربرداری حرارتی مجهز کرد که جهت باد، تصاویر با وضوح بالا از دود و سایر متغیرها را ثبت می‌کنند.

بسته‌بندی و حمل و نقل آنها نیز آسان است و می‌توان این پهپادها را در مکان‌های دوردست مستقر کرد.

پهپادها همچنین می‌توانند آب را به مکان‌های آسیب‌دیده برسانند تا به مبارزه مستقیم با آتش کمک کنند که این چشم‌انداز شرکت اسپانیایی Drone Hopper با پهپاد Wild Hopper خود است.

روبات‌ها

همراه با هواپیماهای بدون سرنشین، روبات‌های کنترل از راه دور در مناطق جنگلی و بیابانی در حال سوختن مستقر می‌شوند تا آتش را از روی زمین مهار کنند.

Dronster، از سازنده تجهیزات آتش‌نشانی اسپانیایی Vallfirest، به طور خاص برای این کار طراحی شده است.

روبات چمن‌زن مجهز به حفاری است که می‌تواند سنگرهایی ایجاد کند که از گسترش آتش جلوگیری می‌کند و در عین حال داده‌های مهم مانند رطوبت و دما را جمع‌آوری می‌کند.

همچنین قادر است تجهیزات را به مناطق دورافتاده منتقل کند و مجروحان را از خطر دور کند.

کد خبر 693263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha