گروه حوادث: با دستگیری اعضای باند سارقان بین‌المللی، راز 170 سرقت میلیونی در استان‌های مختلف کشور فاش شد

اعضای این باند که از مجرمان طایفه فیوج هستند بعد از هر مرحله سرقت، برای آنکه ردی از خود برجای نگذارند به کشورهای همسایه سفر می‌کردند و سرقت‌هایشان را در آنجا ادامه می‌دادند.

3 ماه قبل کارآگاهان پلیس آگاهی اصفهان در جریان سرقت میلیونی از خانه مردی افغانی در این شهر قرار گرفتند و برای بررسی‌ موضوع راهی محل حادثه شدند. 

بعد از حضور ماموران در محل، مرد ما‌لباخته در تشریح ماجرا به ماموران گفت: ساعتی قبل وقتی زنگ خانه‌ام به صدا درآمد، به جلوی در حیاط رفتم و با 4 مرد که خود را مامور پلیس معرفی می‌کردند مواجه شدم.

آنها که بی‌سیم و دستبند به همراه داشتند با نشان دادن کارت شناسایی مدعی شدند که من مشکوک به نگهداری مواد‌مخدر هستم و به همین خاطر قصد دارند خانه‌ را بازرسی کنند.

وقتی مردان غریبه وارد حیاط شدند، من و اعضای خانواده‌ام را با تهدید به دستشویی برده و در آنجا ما را حبس کردند. بعد از چند دقیقه وقتی آنها خانه را ترک کردند متوجه شدم با جست‌وجو در داخل اتاق‌ها 5 میلیون تومان پول نقد و جواهرات را که بعد از سال‌ها کار کردن پس‌انداز کرده بودم به سرقت برده و سوار بر یک خودروی پژو متواری شده‌اند.

با اظهارات این مرد، رسیدگی به موضوع در دستور کارگروهی از کارآگاهان مبارزه با سرقت پلیس آگاهی اصفهان قرار گرفت و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی سارقان آغاز شد.

با گذشت یک هفته از این ماجرا، در حالی که تحقیقات برای دستگیری متهمان ادامه داشت، سرقت‌های دیگری به پلیس گزارش شد که تمامی آنها از سوی چند مرد مامورنما صورت گرفته بود.

بررسی‌ها نشان می‌داد در این سرقت‌ها نیز مردان افغانی طعمه سارقان قرار گرفته و متهمان بعد از ورود به خانه طعمه‌هایشان، آنها و اعضای خانواد‌ه‌شان را در اتاقی حبس کرده و اموال آنها را به سرقت برده‌اند.

با این اطلاعات، پلیس که احتمال می‌داد همه این سرقت‌ها از سوی اعضای یک باند صورت گرفته‌ است، جست‌وجو برای دستگیری متهمان را ادامه داد و بعد از مدتی به سرنخ‌هایی دست یافت که نشان می‌داد همه سارقان از مجرمان طایفه فیوج هستند.

وقتی مشخص شد اعضای این باند بعد از 3 ماه فعالیت در اصفهان و انجام سرقت‌های میلیونی به یکی از استان‌های غربی کشور گریخته‌اند، مخفیگاه آنها در 6 شهر مختلف شناسایی و عملیات دستگیری آنها آغاز شد.

دستگیری در مخفیگاه

هفته گذشته، گروه‌های عملیاتی پلیس که با دریافت نیابت قضائی عازم استان غربی کشور شده بودند، با محاصره‌ مخفیگاه‌های اعضای این باند موفق شدند آنها را در 6 عملیات همزمان دستگیر و به اداره آگاهی انتقال دهند.

سرهنگ حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی اصفهان با بیان این خبر گفت: اعضای این باند 9 مرد و یک زن هستند که سوابق متعددی در زمینه سرقت با پوشش ماموران پلیس در پرونده خود دارند.

وی افزود: شگرد متهمان اینگونه بود که آنها با سفر به استان‌های مختلف از جمله اصفهان، تهران، قم و فارس، با پرسه زدن در محله‌های پایین شهر و پرس وجو در بین مردم، محل زندگی اتباع کشور افغانستان را شناسایی و نقشه سرقت را عملی می‌کردند.

آنها سوار بر خودروهای مدل بالا به جلوی خانه طعمه‌هایشان رفته و با ارائه مدارک شناسایی و احکام جعلی وانمود می‌کردند که مامور پلیس یا اطلاعات هستند.

سپس قدم به خانه مالباختگان گذاشته و با محبوس کردن آنها در دستشویی یا انباری، دست به سرقت اموال آنها می‌زدند.

سرهنگ حسین‌زاده ادامه داد: از آنجا که اتباع افغانی قادر نیستند در کشور حساب بانکی باز کنند، همیشه پول‌ها و پس‌انداز خود را در خانه نگهداری می‌کنند و به همین خاطر بود که اعضای این باند آنها را به‌عنوان طعمه‌های خود انتخاب می‌کردند.

مسافران سارق

رئیس پلیس آگاهی اصفهان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای این باند بعد از مدتی فعالیت‌ مجرمانه در داخل کشور، برای آنکه ردی از خود برجا نگذارند، به ترکیه، سوریه، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه سفر می‌کردند و در آنجا به سرقت‌هایشان ادامه می‌دادند.

وی با بیان اینکه تا‌کنون 6 خودروی مدل بالا نیز از متهمان کشف شده است، تأکید کرد: اعضای این باند تا‌کنون به 170 فقره سرقت در شهرهای مختلف اعتراف کرده‌اند که از شاکیان خواسته می‌شود برای شکایت به اداره آگاهی اصفهان مراجعه کنند.

کد خبر 69326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز