شرکت هواپیماسازی کانادایی هوریزن (Horizon) از طرح اولیه تاکسی پرنده «برخاست و فرود عمودی برقی» (eVTOL) خود با نام «کاوورایت ایکس۵» (CavoriteX5) رونمایی کرد. نام این هواپیما از یک وسیله داستانی که کشش گرانش را نفی یا معکوس می‌کرد،گرفته شده است.

کاوریت ایکس 5

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، کاوورایت وسیله‌ای فضایی بود که در چند جهان مختلف ایجاد شده و کشش گرانش را نفی یا معکوس می‌کرد و این قدرت را به هر وسیله‌ای که در آن قرار داشت هم گسترش می‌داد. این وسیله توسط یک دانمشند فیزیک به نام کاوور (Cavor) در کتاب داستان «نخستین انسان بر ماه» یک رمان عاشقانه علمی از نویسنده انگلیسی به نام  اچ. جی. ولز (H. G. Wells)، خلق شده است.

کاوورایت ایکس۵ (CavoriteX5) دوره واقعی ما، به‌عنوان تنها هواپیمای برخاست و فرود عمودی برقی (eVTOL)، دارای فن‌های‌ پوشیده‌شده مناسب پروازهای کروز با کشش فوق‌العاده کم است. پرواز پایاسیر یا پرواز پیمایشی یا همان کروز (Cruise) حالتی از پرواز است که در آن هواپیما در مسیر هوایی اصلی قرار دارد یا میان نقاط از پیش تعیین‌شده مسیر با سرعت و ارتفاع مناسب قرار دارد.

گفتنی است که کاوورایت ایکس۵ (CavoriteX5) حداکثر سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت را نوید می‌دهد که بسیار سریع‌تر از هواپیمای عمود پرواز برقی جوبی اس۴ ژاپنی (Joby S4) خواهد بود که در حال حاضر رکورد سریع‌ترین هواپیمای eVTOL جهان را از آن خود کرده است.

بیشتر بخوانید:

عمود پرواز برقی که رکورد سرعت را در اختیار می‌گیرد | یک تاکسی پرنده با قابلیت‌های ویژه

 ابعاد این نمونه اولیه با نصف مقیاس نمونه نهایی، شامل طول بال‌های ۶.۷ متری، طول بدنه اصلی حدود ۴.۶ متری و  وزنی معادل ۲۲۷ کیلوگرم است و از این جهت به هیچ وجه نباید آن را در دسته پهپادهای کوچک قرار داد.

کاوورایت ایکس۵ (CavoriteX5) از لحاظ فنی با دارا بودن ۱۶ فن برا (lift fans) تعبیه‌شده در بال‌ها و یک ملخ‌پسین (pusher prop) در پشت هواپیما، از پرواز عمودی کامل و طراحی ویژه کروز کانارد بهره می‌برد.

عمود پرواز برقی که رکورد سرعت را در اختیار می‌گیرد | یک تاکسی پرنده با قابلیت‌های ویژه

گفتنی است که با طراحی بال تقسیم‌شده، یک مشکل کلیدی در سایر طرح‌های این چنینی برطرف می‌شود.

براندون رابینسون بنیانگذار هوریزن (Horizon)، درخصوص  مزیت ایمنی این هواپیما هم اینچنین می‌گوید: «چنانچه در سیستم برا این هواپیما مشکلی پیش بیاید، مزیت ایمنی اضافی این هواپیما شما را قادر می‌سازد که آن را مانند یک هواپیمای معمولی فرود بیاورید.»

کد خبر 693240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha