نتفلیکس، یکی از مشهورترین و پرمخاطب‌ترین پلتفرم‌های تماشای فیلم و سریال در سراسر جهان، از دل ایده‌های عجیب و غریب دو آدم بیکار در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد.

شبکه نتفلیکس

به گزارش همشهری آنلاین، نتفلیکس، یک پلتفرم و تولیدکننده محتوای ویدیوئی آنلاین امریکایی است که در سال ۲۰۲۱ توانست ۲۴ میلیارد دلار کسب درآمد کند، یعنی چیزی حدود ۸۱۰ هزار میلیارد تومان. 

اما مثل هر کسب‌وکار پرسود دیگری، با دیدن این ارقام، این فکر به ذهن می‌رسد که اصلا ایده اولیه این پلتفرم از کجا آمده است؟ در سال ۱۹۹۷، مارک راندولف و رید هاستینگز، ۳۹ و ۳۷ ساله بودند. هاستینگز هم‌بنیانگذار شرکتی به نام Pure Atria بود و راندولف، معاون بازاریابی این شرکت. در آن سال، شرکتی که این دو در آن مشغول به کار بودند، توسط شرکتی دیگر به نام Rational Software خریداری شد و هاستینگز و راندولف تصمیم گرفتند کارشان را تغییر دهند، و به این فکر افتادند که شرکت خودشان را تاسیس کنند. 

اما چه شرکتی قرار بود راه‌اندازی شود؟ در ابتدا این ایده‌ها به ذهنشان رسید: تولید شامپوی سفارشی‌سازی شده، خفاش سفارشی، تولید غذای سگ و... البته ایده شرکت اجاره فیلم. آن‌ها تصمیم گرفتند شرکتی راه‌اندازی کنند که به جای نوارهای وی‌اچ‌اس، دی‌وی‌دی درخواستی مشتریان را از طریق پست به در خانه‌شان ارسال کند. آن‌ها نوآوری دیگری هم به کار بستند: به جای ثبت سفارش در کاغذ، سایتی راه‌اندازی کردند که مشتریان سفارشات خود را در آن ثبت کنند. 

ماجرا از این قرار بود که راندولف می‌خواست به تقلید از کتابفروشی آنلاین آمازون، سیستم کرایه آنلاین فیلم راه‌اندازی کند. در نهایت در آگوست ۱۹۹۷ هاستینگز و راندولف، نتفلیکس را راه‌اندازی کردند. طراحی لوگو، رابط کاربری سایت و پیشنهاد اسم را راندولف انجام داد و خودش هم اولین مدیر عامل این شرکت شد، که البته بعد از دو سال آن را به هاستینگز واگذار کرد و هنوز هم او مدیر نتفلیکس است.

راندولف در سال ۲۰۱۹، کتابی به نام «هرگز به جایی نمی‌رسد» (That Will Never Work) را نوشت که در آن ایده راه‌اندازی نتفلیکس را شرح داده است. او در معرفی این کتاب در مصاحبه‌ای با CNBC می‌گوید که دلیل نوشتن و انتشار این کتاب این بوده که به مردم بگوید هر کسی می‌توانست چیزی شبیه به نتفلیکس راه‌اندازی کند.

در حال حاضر نتفلیکس یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال است که خود در تولید پروژه‌های مختلفی نیز شرکت می‌کند. در دوران همه‌گیری کرونا که سالن‌های سینما به روی تماشاگران بسته بود و البته در دوره‌های قرنطینه طولانی، مردم به سرگرمی نیاز بیشتری پیدا کردند، نتفلیکس با رشد چشمگیر مشترکان مواجه شد. 

چندی پیش ورایتی گزارش داد که کمپانی «نتفلیکس»  با اعلام سود حاصل در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، از ریزش ۹۷۰,۰۰۰ مشترک در طول این بازه زمانی خبر داده است، چیزی بسیار کمتر از پیش‌بینی ۲ میلیونی نتفلیکس. با وجود این، نتفلیکس برای این کاهش، تمهیداتی اندیشیده و  پیش‌بینی می‌کند در سه ماهه سوم سال جاری شاهد رشد آمار مشترکان باشد.

بر اساس گزارش جدید نتفلیکس، این شرکت در حال حاضر ۲۲۰.۶۷ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد و احتمالا خواندن نحوه شکل‌گیری آن و فراز و فرودهایش، جذاب خواهد بود.

کتاب «هرگز به جایی نمی‌رسد» توسط کامران تقوی ترجمه شده و نشر میلکان آن را منتشر کرده است. 

کد خبر 692748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha