همشهری‌آنلاین: مدیرنظام پرداخت بانک مرکزی گفت: قدم های مثبتی در زمینه خدمات الکترونیک در سه سال گذشته برداشته شده است

 که شامل پرداخت قبوض با تلفن، انتقال وجه و حواله با خود پرداز و اینترنت و افتتاح حساب از طریق اینترنت است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهران شریفی در دومین روز از همایش ملی تجارت الکترونیکی در خصوص خدمات بانکداری الکترونیکی گفت: یکی از ارکان مهم تجارت الکترونیکی پرداخت الکترونیکی است که انواع مختلف دارد و می‌تواند پرداخت قبوض یا خرید از طریق کارت اعتباری باشد.

وی افزود: هم اکنون پرداخت الکترونیکی در فضای اینترنت فراهم شده است و اگر فروشنده کالایی را در اینترنت قرار دهد و خریدار بخواهد آن را از طریق اینترنت بخرد این امکان فراهم است.

شریفی به آثار ساتنا اشاره کرد و گفت: ساتنا نظامی الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداختهای فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد و از این فنآوری نوین بانکداری برای پذیرش و پردازش دستور پرداخت‌های مشتری به مشتری و مشتری به بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: استفاده از ساتنا باعث مراجعه کمتر به شعبه‌های بانکی، کاهش تردد درون شهری، کاهش خطرهای ناشی از سرقت و امکان حواله پول از یک بانک به بانک دیکر است که با استفاده از ساتنا دیگر نیازی به افتتاح حساب در بانک‌های متعدد نخواهد بود.

وی اضافه کرد: از کارت ساتنا برای داد و ستد در مبالغ بیشتر و دولتی و غیر دولتی استفاده می‌شود.

مدیرنظام پرداخت بانک مرکزی در ادامه به اتاق پایاپای الکترونیکی اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های پرداخت الکترونیکی بانک مرکزی است که از این کارت برای پرداخت حقوق و یا برای پرداخت‌های خرد که تعداد شان فراوان است مانند قبوض استفاده می‌شود.

وی در ادامه از کارت خرید اعتباری به عنوان برنامه دیگر پرداخت الکترونیکی بانک مرکزی یاد کرد و افزود: کارت خرید اعتباری که به صورت درون بانکی و برون بانکی تعریف شده است و برای خرید‌های مردم نوعی ابزارالکترونیکی تعریف شده است.

شریفی همچنین به کیف پول الکترونیک اشاره کرد و گفت: این کارت برای پرداخت‌های خیلی خرد و حمل و نقل عموی است که مذاکراتی با شهرداری و مترو و سازمان اتوبوسرانی در این خصوص انجام شده است.

وی امضای الکترونیک یا دیجیتالی را یکی از پیش‌شرط‌های اجرای بانکداری و تجارت الکترونیکی دانست گفت: این کار برای شناسایی کامل هویت مشتری استفاده می‌شود و بعد از آن بانک می‌تواند هر مبلغی را به وی منتقل کند، اکنون به دلیل ناشناخته بودن مبالغ بانک‌ها مبالغ کمی را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

کد خبر 69232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز