همشهری‌آنلاین: همایش بزرگداشت دیدار عارفانه شمس تبریزی و مولانا در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

همایش بزرگداشت دیدار عارفانه شمس تبریزی و مولانا دوشنبه 4 آذر 1387 با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان (دانشگاه تهران) حجت الاسلام سید محمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات، دکتر حجت‌الله ایوبی، معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور و سخنرانی مولوی شناسان برجسته در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.


در آغاز این همایش دکتر عاملی ضمن خوشامدگویی به حاضران، این همایش را آغاز مبارکی برای شروع کار بنیاد شمس تبریزی و مولانا توصیف و درباره اهمیت فعالیت این بنیاد در دانشکده مطالعات جهان گفت: رسالت شناخت دیگران در شناخت خود است و اگر ما بخواهیم خودمان را بهتر بشناسیم باید خویش را هم در آئینه تاریخ معنوی و تمدنی خود و هم در آیینه دیگران ببینیم.

دکتر سعیدرضا عاملی

وی با اشاره به اهمیت این خود شناسی رسالت بنیاد شمس تبریزی و مولانا را شناخت دو تن از مفاخر ادبیات و عرفان ایرانی دانست و افزود: زبان مولانا زبان ایرانی جهانی  است. ما در کنار مولانا جلال الدین «خود ایرانی و اسلامی» را می یابیم. مولانا و شمس محور «بودن ها و نبودن های ما تمدنی ایرانی» محسوب می شوند. میراث معنوی و عرفانی ادب ایرانی، کانون محوری تمدن و فرهنگ والای ایرانی است. در واقع ما هستیم چون مولانا هست.

دکتر عاملی در پایان سخنان خود به اصالت دین در گسترش مدنیت در میان انسان‌ها اشاره و ریشه مدنیت را در دین توصیف کرد. مدنیت دینی به ما می آموزد که به دیگران احترام بگذاریم؛ تجسس در امر خصوصی دیگران نکنیم و آنچه را بر خود می پسندیم بر همسایه خود و بر دیگران نیز بپسندیم. این اصول، اصول پایه ای است که مدنیت دینی  و اساسا مدنیت اجتماعی امروز جهان را معنا می بخشد. ما و مولانا از این منظر نیز با یک مدنیت عمیق و والای معنوی ودینی که در کانون محوری آن، خدای متعال قرار دارد،  گره می‌خوریم.

سپس دکتر ایوبی با اشاره به فلسفه شکل گیری بنیاد شمس تبریزی و مولانا گفت:  دکتر حجت‌الله ایوبیممکن است در برخورد اول این پرسش به ذهن خطور کند که این بنیاد در دانشکده مطالعات جهان چه می کند که در پاسخ باید گفت بهترین جا برای شناساندن تمدن و فرهنگ ایرانی به دیگران همینجا و همین دانشکده است زیرا کسانی که در این دانشکده تحصیل می‌کنند سفیران فرهنگی ایران در تمام نقاط دنیا خواهند بود.

عضو گروه مطالعات فرانسه دانشکده مطالعات جهان تاکید کرد: کسانی که در این دانشکده تحصیل می‌کنند باید ایران را خوب بشناسند تا بتوانند ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی را به دیگران بشناسانند.استاد محمدعلی موحد

مدیر عامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا سپس به تشریح برخی از برنامه های بنیاد پرداخت و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های این بنیاد «دیدار» است بدین معنا که هر ماه یکی از بزرگان حوزه‌های مرتبط به دانشکده دعوت می‌شود تا دانشجویان دریابند که پشتوانه معرفتی آنها چه کسانی هستند.

دکتر ایوبی در پایان با بیان دلایل توجه به مسئله مفاخر و نیز اهمیت آنان در فرهنگ و نوع نگاه و رفتار مردم زمینه بحث درباره کیستی شمس و مولانا را آماده کرد تا مولوی شناسان برجسته‌ای چون دکتر توفیق هاشم پور سبحانی، استاد محمدعلی موحد [تقدیر از دکتر محمدعلی موحد توسط وزارت نفت] و دکتر قادر فاضلی زوایایی از زندگی، شخصیت، آثار و اهمیت شمس و مولانا را بازگو کنند

در این مراسم پیام دکتر احمد جلالی از علاقه مندان مولانا که به دلیل دوری از وطن نتوانست در همایش حضور یابد برای حاضران قرائت شد.

کد خبر 69228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز