همشهری‌آنلاین: در پی روند کند اجرایی طرحهای توسعه LNG ایران و پیشی گرفتن قطر از کشورمان در برداشت از پارس جنوبی، وزیر نفت از مذاکره با چند شرکت اروپایی و آسیایی برای واگذاری پروژه‌های پرشین و پارس LNG در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش مهر، غلامحسین نوذری با تاکید بر اینکه پروژه‌های LNG ایران بلاتکلیف نیستند، افزود: در حال حاضر پروژه ایران LNG  از پیشرفت مناسبی برخوردار است، ضمن اینکه برای پروژه‌های پرشین و پارس LNG نیز راهکارهایی از سوی وزارت نفت در حال پیگیری است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی از انجام مذاکره با چند شرکت اروپایی و آسیایی برای توسعه این طرحها خبر داد و در عین حال تاکید کرد: تا نهایی شدن این مذاکرات اسامی این شرکتها اعلام نخواهد شد.

وزیر نفت مذاکرات صورت گرفته در راستای توسعه طرحهای LNG را مثبت و سازنده دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد این مذاکرات در آینده بسیار نزدیک نهایی شود.

بر اساس این گزارش، ایران که دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است، سه طرح تولید LNG تحت عنوان ایران LNG، پارس LNG و پرشین LNG  را در برنامه‌های خود گنجانده که توسعه دو طرح پارس و پرشین به دلایلی هنوز اجرایی نشده است.

پروژه ایرن LNG با مشارکت شرکت صادرات گاز ایران با سهم 49 درصد، شرکت صندوقهای بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت با 50 درصد و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با یک درصد در 50 کیلومتری شمال غربی عسلویه قرار دارد.

طراحی این پروژه با ظرفیت تولید 10 میلیون تن LNG در سال با فناوری مایع سازی  INDEصورت گرفته است. زمان تولید از این طرح برای اوایل سال 2011 برنامه‌ریزی شده و خوراک آن از فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.

طرح پارس LNG نیز که با مشارکت شرکت صادرات گاز ایران، توتال فرانسه و پتروناس مالزی قرار بود در سال 2011 به بهره‌برداری برسد، بنا به دلایلی اجرای آن تاکنون با تاخیر مواجه شده است.

در این پروژه طراحی فرآیند مایع سازی بر اساس تکنولوژی مایع سازی Axens فرانسه برای تولید 10 میلیون تن LNG در سال از طریق دو خط تولید طراحی شده است، منبع گاز نیز در این پروژه قرار است از فاز 11 میدان پارس جنوبی تامین شود.

بر اساس این گزارش، پروژه پرشین LNG نسبت به دو پروژه پارس LNG و ایران LNG از ظرفیت تولید بالاتری برخوردار است و با مشارکت شرکتهای صادرات گاز ایران، شل هلند و رپسول اسپانیا از سال 2002 میلادی با شروع مطالعات امکان سنجی آغاز شده است.

ظرفیت طراحی تولید برای دو خط تولید این پروژه جمعا 16 و دو میلیون تن LNG در سال است و بر اساس برنامه‌ریزیهای صورت گرفته منبع تامین خوراک این پروژه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی تعیین شده بود.

اگر چه براساس برنامه‌ریزیهای صورت گرفته زمان تحویل اولین محموله این طرح ابتدای سال 2014 عنوان شده، اما به نظر می‌رسد این پروژه نیز به دلایلی که بارزترین آن عدم حضور شرکای خارجی است با تاخیر مواجه شود.

این در حالی است که شریک ایران در میدان گازی پارس جنوبی اخیرا اعلام کرده صدور نخستین محموله LNG خود به مقصد انگلیس را در ماه جاری میلادی آغاز می‌کند.

قطر در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی حدود 10 سال از ایران پیش است و برای تولید بیش از 77 میلیون تن گاز LNG تا سال 2012 برنامه‌ریزی کرده است.

کد خبر 69222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز