تا چند سال پیش فامیل دور و نزدیک و حتی همسایه‌ها برای ازدواج جوانان دم‌بخت اطراف‌شان آستین بالا می‌زدند و تا آنها را سر سفره عقد نمی‌نشاندند، بی‌خیال نمی‌شدند؛ اما با گذشت زمان و تغییر سبک‌ زندگی‌ها، واسطه‌گری ازدواج کمرنگ شده و خیلی‌ها معتقدند این کار به دردسرهایش نمی‌ارزد.

واسطه‌های ازدواج

همشهری آنلاین - پریسا نوری: حالا در غیاب فامیل و همسایه‌ها، غریبه‌ها در فضای مجازی به میدان آمده‌اند. افرادی که خود را معرف یا واسطه ازدواج می‌نامند و می‌گویند به جوانان کمک ‌می‌کنند تا شریک زندگی‌شان را بیابند؛ البته به شرطی که دست به جیب شوند و برای پیدا شدن نیمه‌گمشده‌ خود سر کیسه را شل کنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

سکه بده، خواستگار لاکچری تحویل بگیر!

نیمه گمشده‌تان را پیدا می‌کنیم

واسطه‌های ازدواج اغلب بانوان میانسال یا جوان هستند که به گفته خودشان بانی بسیاری از آشنایی‌های منجر به ازدواج شده و این موضوع را به عنوان سابقه کار مفید مطرح می‌کنند. معدودی از آنها این کار را برای رضای خدا و ثوابش انجام می‌دهند؛ اما بیشترشان در ازای معرفی خواستگار یا مورد مناسب ازدواج، پول می‌گیرند. یکی از معرفان که خانمی میانسال است، درباره فعالیتشان می‌گوید: «پسرها و دخترهای خوب و نجیب اهل دوستی‌های قبل ازدواج نیستند و اگر فرد مناسبشان را در فامیل و اطرافشان پیدا نکنند، ازدواج نمی‌کنند. پس ما باید به آنها در پیدا کردن همسر مناسب کمک کنیم.»

یکی دیگر از واسطه‌های ازدواج جوانان که خودش یک دختر مجرد است، درباره هزینه‌ای که بابت واسطه‌گری ازدواج دریافت می‌کند می‌گوید: «افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، بیشترشان با کمک ما نیمه گمشده‌ خود را پیدا کرده و سروسامان می‌گیرند، حالا چه اشکالی دارد که بابت زمان، انرژی و پول تلفنی که برای راست و ریس کردن کارشان صرف کرده‌ایم، پولی بگیریم؟!»

او پاسخ این سوال را که اگر این معرفی‌ها به ازدواج ختم نشود، تکلیف چیست؟ این‌طور می‌دهد: «امکان ندارد، ما مشخصات صدها داوطلب ازدواج را داریم و از بین آنها حتما چند نفر متناسب با شرایط و انتظارات خانم یا آقا پیدا می‌شود.»

دورهمی‌های مجازی داوطلبان ازدواج

معرف‌های ازدواج معمولا دفتر کار ندارند. فعالیتشان در فضای مجازی است و با راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌هایی واتساپی و تلگرامی با نام‌هایی مثل «همدلی»، «آشنایی و ازدواج»، «همسریابی»، «نیمه‌های گمشده» و... داوطلبان ازدواج را دورهم جمع می‌کنند. برای پی بردن به روش کارشان در چند گروه عضو شدیم. شیوه فعالیتشان در گروه‌ها تقریبا مشابه است. آنها از اعضا و تازه‌واردان می‌خواهند فرم معرفی که شامل اطلاعاتی از جمله مشخصات فردی، تحصیلات، شغل، قد، وزن، میزان دارایی، اعتقادات مذهبی، نوع پوشش، منطقه محل سکونت  و ...  را پر کرده و برای مدیر گروه‌ ارسال کنند. در برخی از گروه‌ها باید تصویر ۳ صفحه اول شناسنامه (برای بررسی سن و سابقه ازدواج) برای مدیر ارسال شود، اما راستی‌آزمایی شغل، دارایی، مشخصات ظاهری و... انجام نمی‌شود. مدیر، فرم‌های پر شده را کدگذاری کرده و بدون نام و شماره تلفن در گروه می‌گذارد. اگر هر یک از اعضا، مشخصات فردی که در فرم نوشته شده را بپسندد، کد آن فرم را برای مدیر ارسال می‌کند و پس از اینکه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به کارت مدیر واریز می‌کند، به صاحب فرم معرفی شده و در صورت توافق طرفین آشنایی اولیه صورت می‌گیرد.

سکه بده، خواستگار لاکچری تحویل بگیر!

حسابم را شارژ کن

برخی از واسطه‌ها فقط یک گروه دارند که همه فرم‌های داوطلبان را پس از کدگذاری به صورت درهم درآن منتشر می‌کنند. اما برخی دیگر، داوطلبان را براساس سن، تحصیلات، جنسیت و ... تفکیک کرده و در گروه‌هایی با عنوان پزشکان و تحصیل‌کرده‌ها، مطلقه‌ها، مجردها، زنان و مردان بالای ۳۰ سال و ... دسته‌بندی کرده‌اند. البته گاهی افراد داوطلب ازدواج به دلایلی نمی‌خواهند در هیچ گروهی عضو باشند، در این صورت از معرف‌ها می‌خواهند با بررسی فرم‌ها، مورد مناسب و دلخواه را برایشان پیدا کند. معرف‌ها هم با بررسی فرم‌ها به قول خودشان همسان‌سازی انجام داده و کدهایی که مشخصاتشان مطابق با انتظارات داوطلب است را معرفی می‌کنند. جوانی که از طریق یکی از این معرف‌ها برای پیدا کردن شریک زندگی دست به کار شده، می‌گوید: «بار اول در ازای ۲۰۰ هزار تومان ۳ فرم پشنهاد دادند که هیچ‌کدام مناسب نبودند؛ خواستم موارد بیشتری معرفی کنند، گفتند حساب را شارژ کنم. برای بار دوم ۲۰۰ هزار تومان به کارت معرف واریز کردم. آنها دوباره ۳ مورد دیگر پیشنهاد دادند که باز هم با شرایط و معیارهای من جور نبودند و اطلاعات غلط در فرم نوشته‌ بودند. وقتی به معرف اعتراض کردم گفتند اگر موردی می‌خواهی که دقیقا مطابق انتظاراتت باشد، باید حداقل یک میلیون تومان بدهی تا فرم‌ها را همسان‌سازی و راستی‌آزمایی کنیم.»

سکه بدهید!

میزان پولی که واسطه‌ها  بابت معرفی داوطلبان ازدواج درخواست می‌کنند، متفاوت و متغیر است. برخی به ازای معرفی ۳ تا ۵ مورد بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از افراد جویای همسر دریافت می‌کنند. تعدادی هم کیسه‌های گشادی برای متقاضیان ازدواج دوخته‌اند که فقط با رقم‌های میلیونی و سکه طلا پر می‌شود.

دختر جوانی که در دام یکی از واسطه‌های پولی افتاده دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: ‌ «حدود یک سال پیش برای پیدا کردن همسر مناسب در یکی از گروه‌های معرفی ازدواج عضو شدم. ابتدا یک میلیون تومان گرفتند و گفتند به مدت یک سال تعدادی مورد مناسب معرفی می‌کنند ولی بعد از چند ماه، فقط ۳ -۴ فرم معرفی کردند که هیچ کدام مطابق معیارهای درخواستی من نبود. دوباره ۲ میلیون تومان گرفتند تا موارد بهتری معرفی کنند، اما یکی دو فرم دیگر پیشنهاد دادند که آنها را هم نپسندیدم. وقتی به مدیر گروه اعتراض کردم، گفت شما خیلی سخت‌پسند هستید. اگر خواستگار ایده‌آل و لاکچری می‌خواهید باید یک سکه طلا بدهید. من هم گفتم قبول می‌کنم به شرطی که سکه را پس از عقد بدهم، اما او نپذیرفت و گفت حق‌الزحمه را اول کار می‌گیریم.»

او ادامه می‌دهد: «البته همه معرف‌ها اینطور نیستند، برخی اصلا پول نمی‌گیرند و این کار را برای رضای خدا انجام می‌دهند، اما آنهایی که پولی هستند برای گرفتن پول بیشتر آدم را معطل می‌کنند.»

کد خبر 691994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    25 2
    ازدواج به چه قيمتي آخهههههههه
    • آزیتا IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      41 4
      دختر دهه شصتی و مجردم. خواستگار هم داشتم ولی خوشم نیامد. الان پشیمانم و دیگه کسی سراغی از من نمیگرد. چه کنم؟
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      19 19
      آزیتا خانم، اگه قابل میدانید من هم یک مرد 55 ساله ام که همسرم را در کرونا از دست دادم. آدرس بده بیام خواستگاری
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      30 1
      من هم یک دختر جوانم و به اندازه لازم هم زیبایی دارم اما خواستگار ندارم و نمی دانم چکار کنم. در یکی از استانهای غربی بدنیا امدم البته الان تهران هستم و در یک مرکز خصوصی مشغول کار.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      30 1
      بهتر نیست یک مرکز خواستگاری ذیل همین خبر راه اندازی کنیم. خخخخ
    • دهه هفتادی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      24 5
      دختران دهه شصتی که مجردن خواستگار خوب داشتن اما منتظر خواستگار سوار بر اسب سفید بودن و خودشون پا به بخت خودشون زدن و مقصر مجرد موندن شون خودشون هستن و الان که سن شون رفته بالا و خواستگاری ندارن شاکی هستن.باید خودتون رو سرزنش کنید.درضمن الان اکثر پسران مثل من عاقل شدن و دیگه زیر بار ازدواج نمیرن تا زمانی که توقع دختران بالاس و مهریه و پول میخوان و به چشم عابربانک به شوهر نگاه میکنن نه همدم
    • Omid IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      1 1
      من هم دنبال یکی هستم اگه میشه من قبول کنی ممنون میشم ۳۲ ساله هستم
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    23 0
    یک فامیلی داشتیم که به همینا ۵.۶ تومن پول داده ولی آخرش سرش بی کلاه موند
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      17 3
      بعضیا وقتت ازدواج دختر یا پسرشون میرن شمال شهر خانه اجاره می کنند و میگن بچه بالاشهریم
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      9 0
      وااای چه بیکارن آخه مگه با دروغ میشه یه عمر زندگی کرد
    • مهدی م IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      5 2
      منم پسری چهل ودوسال دارم قبلا زندگی بدی داشتم.اعتیادوبیکاریوغیره.کم رو هستم ولی یک سال هست که سر کار خوب هستم تقریباً کار دولتی وچهار سال هست پاک هستم وخیلی دوست دارم ازدواج کنم ولی گذشته اذیتم میکنه.ولی بقیه روحیه بهم میدند تو خوشتیپ وخوش پوش هستی وسر کاری وخانه دارید چرا زن نمیگیری با اینکه دوست دارم متأهل بشم نمیدونم چرا ترسی دارم.
  • Zmh IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    18 2
    نباید جیب اینارو پر کرد
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      3 15
      چه اشکالی دارد؟
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    13 1
    ای روزگار
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    17 2
    متاسفانه در مملکت پول حرف اول رو میزنه
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    11 6
    طرح نسبتا خوبی است
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    24 5
    گزارش خوبیه تا جوانان متوجه بشن همش کلاهبرداریه و گولشونو نخورن
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    14 1
    ازدواج دغدغه اصلي جوانان است.لطفا دريابيد
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      19 16
      چرا دغدغه باشه،!!!الان مجرد موندن خیلی بهتر از متاهل بودنه
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      26 6
      دغدغه اصلی جوانان کار ، خانه و تأمین معیشت هست اینها جور باشه ازدواج سر میگیره واسطه هم نمیخاد
    • بهروز CH ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      28 5
      در پاسخ به کاربر گرامی ، که فرموده بودنند ، که مجردی خیلی بهتره ، تا تاهل، باید عرض کنم زمان بهترین پاسخگوست داشته باش اینو که دوران جوانی متاسفانه خیلی زود گذر است ، و بر عکس پیری، پس بهتره تا جوانی همدم و غم خواری به عنوان همسر برای خودت دست و پا کنی که همه رقم کمک حالت در دوران پیری باشه ‌. از من کاربر گفتن، حال خود دانی‌ ‌.
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      16 2
      اخه بچه های الان برای آینده عصای دست نمیشن همش از پدرومادر طلبکارند
    • زیبا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      5 3
      اگه سطح توقعتونو عقلانی کنید مطمئن باشید همسر مناسب خودتونو پیدا می کنید ، و میفهمی زندگی متاهلی چقدر بهتر از مجردیه
  • بهار IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    11 2
    گزارش جالبی بود این خواستگار لاکچری که می گید شامل حال آقایان هم میشه ؟یعنی ازشون سکه می گیرن که ماها را معرفی کنن ؟
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      12 5
      حتمن دو طرفه است. الان خانمها هم میرن خواستگاری چه اشکال داره
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 2
      آره دیگه دوطرفه است هم آقایون و هم خانما میخوان ازدواج کنن‌و فرد مناسبشون رو انتخاب کنن
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    14 1
    بنظرم کار خوبیه اما کاش پول رو بعد عقد بگیرن. البته حداکثر یک میلیون تومن به عنوان شیرینی و حق الزحمه
  • قاسم زاده IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    9 7
    الان کی با این گرونی ازدواج میکنه
  • bano IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    8 5
    من پول ندارم خواستگار میخوام چیکار کنم؟
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      12 4
      خونه ندارم، ماشین ندارم، فقط شغل دارم، منو می‌خواین!!!البته خوش تیپما،این بگم بدونین،🤣🤣🤣🤣
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      9 1
      خوش تیپی که نون و آب نمیشه مگه اینکه مدل یا بازیگر بشید خخخ
  • خانم اسکندری IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    5 2
    عه وا پس من مغزخرخوردم خواستگارام وقدرنمیدونم ردمیکنم چه جالب ولی طرح خوبیه اگربرای رضای خداباشع معرف ازدواج شدن خیلی خوبه بنظرم ثوابم داره
  • بینام IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    7 4
    من ماشبن دارم شغل دارم سربازی هم رفتم اما خونه فعلا نه....زمینشو دارم ها ولی بودجه ساخت کامل نشده.... کاملا بدون شوخی میگم...کسی با این شرایط اوکیه درخدمتم...28 ساله تهرون
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      10 7
      بنده هم خونه دارم تو شمال تهران هم ماشین دارم هم شغل مناسب هم تحصیلات عالی هم تیپو قیافه اگه کیس مناسب باشه برا ازدواج بگید
    • نیلو IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      15 0
      از اخلاقت هم بگو
  • الی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    11 2
    بیشترده شصتیاهنوزمجردن .نمونش خودمن بااینکه زیبام وتحصیلات دارم ولی چندموردکه بهم معرفی کردن باب میلم نبودن والانم دیگه خواستگارنیست
    • امیر حسین IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      2 1
      ادرس بده تا بیام ما هم هنوز مجردیم 😊
    • حمید IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 1
      شمارمو بزارم بیشتر آشنا بشیم
  • اصغر IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    4 0
    سلام من ۳۸ سالمه شغل آزاد دارم یه موتور سیکلت دارم که فقط باهش کار میکنم ونون حلال میخورم مجرد موندم از اول هم راه راستی وصداقت رو انتخاب کردم خدایا خودت ما جوونا رو نجات بده
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 2
    آخ عزیزم چراازدواج کنم برای خودم دردسر ایجادکنم مجردمی مانم زن بگیرم باوضع گرانی حقوق کارگری وتورم بالا افتصادپوکیده تو
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 0
    این همه دختر پسر هستش برای ازدواج برادر من خواهر من شماها برای ازدواج نیومدی
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 0
    منم ماشین و خونه و ...دارم یه خانوم معلم میخوام
  • ... IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    5 2
    من دهه شصتی ام.33 سالگی ازدواج کردم.خواستگار زیاد داشتم.انقدر سخت گیر بودم که نگو.ازطرفی چون برادرم معتاد بود ادمهای خوب بخاطر اون جواب منفی به من میدادن.بالاخره با فردی که معیارهای منو داشت ازدواج کردم.کارمند.خوشکل.پولدار...والبته با ایمان. اما بساز زندگی نیست.با اینکه من خوشکلم اما میگه از قیافت خوشم نیومده.چشمات کاش سبز بود.فلان بود...و الان میگم کاش هرگز ازدواج نکرده بودم. به این مورد رسیدم که اولا ثروت خوشبختی نمیاره.دوما نباید اصرار زیاد از خدا بخاطر ازدواج کنیم چون واقعا ممکنه در اون زمانی که ما خواسته ای داریم به صلاح ما نباشد.
  • تکامل IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    7 0
    وقتی خلاء قانونی در ثبت ازدواج و اجازه ازدواج و مراحل سخت جهت کسب اجازه از دادگاه و نبود واسطه های رسمی و بدون دردسر برای معرفی ازدواج و ضعف فرهنگی چه در رسانه و چه در جامعه در مورد خواستگاری و ... طبیعی هست که گروهی فرصت طلب از این موقعیت برای سود خودشون استفاده کنند و هیچ ارزش افزوده ای برای جامعه ندارد ، اتلاف وقت ، سرمایه جامعه و اعصاب و سوء استفاده از غریزه ی طبیعی انسانی بخاطر بی تدبیری انسانی .
  • سید IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 1
    مگه اونایی که ازدواج کردن چیکار کردن؟ الان متاهل ها نوبت دختر مجردها رو نمیدن.
  • س IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 3
    الان اینایی ک اومدن این زیر خودشونو معرفی کردن یعنی چی؟! شما با این عقلتون بهتره مجرد بمونید که اخر ازدواج شماها پایانش یا طلاقه یا زندگی ناکام یا بجه های بی عقل مثل خودتون...
    • بهروز CH ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      3 1
      کابر گرامی ( س ) در جواب سئوال شما ، به عرض برسونم ، خیلی راحت آنها دنبال نیمه گمشده خودشون هستند، حالا یا به جدی یا به شگل مزاح،ولی چیزی که پر واضح هست ، این ایده تو فکرشونه ، و قابل احترام، امیدوارم شما نیز موفق باشید
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      خخخخخخخخ
  • مهدیه IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 0
    سایت بسیار خوبی هست استقبال میکنم
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 1
    خدا به همتون عقل بده