رویداد بزرگ ملی نوآوری و پیشرفت ایران«نوپیا» با حضور جمعی از فعالان نوآوری اجتماعی برگزار می‌شود. دراین رویداد نمایندگان اندیشکده ها هم حضور دارند که به‌صورت حضوری و آنلاین در این رویداد بزرگ شرکت می‌کنند. رویداد نوپیا باهمت ستاد نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برگزار می‌شود.

نوپیا

به گزارش همشهری آنلاین، «نوپیا» مخفف نوآوری پیشرفت ایران همان‌طور که از اسمش پیداست قصد دارد به‌ واسطه تبیین کلید واژه عنوان «نوآوری اجتماعی» عامه مردم را برای رسیدن به جامعه‌ای پویاتر و پیشرفته‌تر هدایت کند. در این‌ بین آنچه اهمیت بیشتری دارد خلاقیت و شناخت صحیح مسائل اجتماعی توسط خود مردم است؛ به این معنی، تا شناخت واقعی از مسئله اجتماعی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که مسائل از طریق گروه‌های مردمی حل‌ و فصل شود. برای رسیدن به این مطلوب افرادی هستند که واسطه انتقال این مفهوم بین گروه‌های مردمی هستند. همان افراد یا گروه‌هایی که شاید پیش‌ از این بخشی از فعالیت‌هایشان را در قالب گروه‌های جهادی، سمن‌ها، کارآفرین‌ها و... دیده باشیم.

سه معنا از نوآوری اجتماعی مطرح است. اول اینکه نوآوری برای حل مسئله اجتماعی است. دوم اینکه به دنبال راهکار نوین است و سوم چگونگی تبدیل  نوآوری به جریان اجتماعی که مردم بتوانند به‌صورت نوآورانه به میدان حل مسائل بیایند. معنای سوم، معنای مهمی است و نوآوری اجتماعی را با گفتمان‌ شناسی گره می‌زند و حالا قرار است در این رویداد بزرگ، همین گفتمان شناسی و شبکه‌سازی صورت بگیرد این در حالی است که باخبر شدیم بخشی از برنامه‌های رویداد بزرگ نوپیا در روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه در محل بازار«پردیس سینمایی چهارسو» مربوط به فعالیت‌های اندیشکده‌هایی است که رویکرد نوآوری اجتماعی دارند. از این‌ رو برخی مدیران اندیشکده ها نیز در رویداد بزرگ ملی نوآوری و پیشرفت ایران حضور دارند و حالا این سؤال پیش می‌آید که چه رابطه‌ای بین اندیشکده‌ها و حل مسئله و کارکرد نوآوری اجتماعی می‌تواند وجود داشته باشد؟

این سؤال را از دکتر «محسن دنیوی» دبیر رویداد نوآوری نوپیا می‌پرسیم. دنیوی در این مورد می‌گوید: «برخی اندیشکده ها در تبیین کلید واژه «نوآوری اجتماعی» با ما همراه بوده‌اند؛ البته در تعریف اندیشکده‌ها این‌ طور بیان‌ شده است که اندیشکده ها تولید سیاست و سیاست پژوهی و راهبرد نویسی برای حل مسائل را بر عهده‌ دارند و این‌ طور برداشت‌ شده بود که اندیشکده ها برای راهبرد نویسی،نیازی به مداخله افراد و اجتماع مردم ندارد، چون به هر دلیلی ممکن است مردم همراهی نکنند. اما حالا که پدیده نوآوری اجتماعی مطرح‌شده است سیاست در بخش نوآوری اندیشکده ها این‌طور تعریف می‌شود که باید مسائل از طریق اجماع و اجتماعات انسانی حل‌ و فصل شود.

کد خبر 691953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha