سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

بریتانیا در ۲سال آینده به بزرگ‌ترین بزرگراه پهپادهای خودران تبدیل می‌شود.

پهپاد کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین، این پهپادها در پروژه ۲۶۳ هزار کیلومتری Skyway که شهرها را از جمله کمبریج و راگبی به هم متصل می‌کند، استفاده خواهند شد. سایر پروژه‌ها نیز عبارتند از؛ هواپیماهای بدون سرنشین برای ارسال نامه به جزایر اسکیلی و دارو در سراسر اسکاتلند.
دیو پانکهورست، مدیر پهپادها در BT که یکی از شرکای دخیل در این پروژه است، به بی‌بی‌سی گفت که Skyway برای انجام کارآزمایی‌های لازم روی پهپادهای سراسر بریتانیا استفاده می‌شود. او گفت: این قابلیت پهپادها مدت زیادی است که شناسایی شده است، اما این نظر که تبدیل به بخشی از زندگی روتین جوامع باشد و یک برنامه کاربردی قابل استفاده شود، هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. بنابراین برای ما، این به‌معنای برداشتن یک گام مهم به سمت این هدف است.
 Skyway قصد دارد تا اواسط سال ۲۰۲۴ فضای هوایی بالای ریدینگ، آکسفورد، میلتون کینز، کمبریج، کاونتری و راگبی را به هم متصل کند. این پروژه‌ها شامل طرحی برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای ارسال منظم نامه و دارو به جزایر اسکیلی و توزیع دارو در سراسر اسکاتلند است که بالقوه امکان درمان برخی از بیماران سرطانی را در جامعه محلی خود فراهم می‌کند.
کریس فورستر، مدیرعامل شرکت فناوری هوانوردی Altitude Angel، معتقد است؛ استفاده‌های بالقوه زیادی برای این بزرگراه وجود دارد. او گفت: از پلیس تا موارد پزشکی مانند تحویل دارو، واکسن و نمونه‌های خون، نیازمند واقعی دسترسی به این حریم هوایی هستند. ما چند پروژه را در آفریقا انجام دادیم که زیرساخت‌های جاده‌ای برای وسایل نقلیه زمینی مناسب نبود و تحویل واکسن‌ها توسط پهپادهای خودران ارائه شد.

ایمنی و پذیرش
این فناوری از حسگرهای زمینی نصب شده در امتداد بزرگراه استفاده می‌کند که دید در زمان واقعی را از مکان هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی ارائه می‌کند. این داده‌ها سپس توسط یک سیستم مدیریت ترافیک تجزیه و تحلیل می‌شوند و آنها را در طول مسیرشان هدایت می‌کند تا از تصادفات احتمالی جلوگیری ‌کند. استیو رایت، دانشیار مهندسی هوافضا در UWE Bristol، می‌گوید که بزرگ‌ترین نگرانی در مورد تصادف، فقط در زمان پرواز پهپادها نیست، بلکه در هنگام برخاستن یا فرود آمدن آنها نیز ممکن است این اتفاق رخ بدهد. او گفت: بیشتر تصادفات در نخستین و آخرین قسمت پرواز رخ می‌دهد. مشکل اصلی زمانی است که پهپاد در فاصله ۳ متری از زمین قرار می‌گیرد و باید ببینیم در این فاصله چه اتفاقی می‌افتد. این همان چیزی است که من وقتم را صرف نگرانی درباره آن می‌کنم. وقتی پهپاد در هواست، می‌دانم که پایدار است و به چیزی برخورد نمی‌کند. مردم وقتی منتظر رسیدن بسته خود هستند آن را در لحظه فرود آمدن دنبال می‌کنند.
به‌گفته رایت تحقیقات و نظرسنجی‌ها نشان داده که اگر مردم بدانند پهپاد واقعا خدمات مهمی به آنها ارائه می‌کند، احتمال بیشتری دارد که آن را بپذیرند. سایمون جاد، استاد ارشد دانشگاه کرانفیلد، گفت: دانش و نگرش مردم ممکن است تغییر کند، اگر بدانند از این پهپاد برای چه استفاده می‌شود. اگر پهپادها به‌ویژه از پزشکی اورژانسی حمایت کند، احتمال دارد مردم بیشتر از این وسیله حمل‌ونقل پر سروصدا استقبال کنند.

پهپادهای آمازون در تگزاس
پیش از این، آمازون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی دنیا برای نخستین بار تصمیم به ارسال بسته‌های سفارشی مشتریان با پهپاد را با نام پروژه پرایم ایر گرفت و این طرح را به‌صورت پایلوت در یکی از شهرهای آمریکا کلید زد. به‌گفته مقامات این شرکت، قرار است در اواخر امسال نیز تگزاس به‌عنوان دومین مقصد این طرح پایلوت انتخاب شود. این دومین مکان پرایم ایر آمازون پس از لاکفورد در ایالت کالیفرنیاست که در اواخر سال‌جاری خدمات تحویل سفارش با هواپیماهای بدون سرنشین را دریافت خواهد کرد. آمازون در سال ۲۰۱۳ ایده تحویل سفارش با هواپیماهای بدون سرنشین را مطرح کرد. اما چالش‌های فراوان ازجمله ایمنی، تأیید مقررات، ناوبری مستقل، آب و هوای بد، هزینه و یافتن راهی خوب برای تحویل بسته‌ها کلید خوردن عملی این فناوری را به تعویق انداخت. اکنون تحویل سفارش با هواپیماهای بدون سرنشین در حال افزایش است و زمان تحویل یک ساعته افراد را برای چنین تجربه‌ای ترغیب کرده است. پهپادهای آمازون برد ۱۵ کیلومتری دارند.

کد خبر 691475
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha