رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این خبر که به زودی قرار است سامانه‌ای را در ۱۳۷ برای معرفی ساختمان‌های ناایمن به لحاظ سازه‌ای از سوی شهروندان اختصاص دهیم، گفت: این طرح با هدف پیشگیری از بحران در دست اقدام است تا شهروندان در این زمینه به ما کمک کنند.

ساختمان ناایمن

علی نصیری در گفتگو با همشهری آنلاین با اعلام این خبر افزود: در این طرح شهروندان ابتدا با سامانه ۱۳۷ تماس می‌گیرند و بعد با شماره‌گیری عدد ۶ می‌توانند پیامشان را که معرفی ساختمان با سازه ناایمن است را به ثبت برسانند. این مشارکت شهروندان سبب می‌شود تا ساختمان‌های ناایمن سازه‌ای هم به فوریت شناسایی شوند. در دوران پاندومی کرونا تیمی تشکیل شد تا اگر خانواده‌ای سالمند، معلول، جانباز یا بیماری دارد و امکان حضور به مراکز واکسیناسیون را ندارند با تماس به سامانه ۱۳۷ و شماره‌گیری عدد ۶ درخواست تیم واکسیناسیون بدهد ولی حالا که آمار بیماران کرونایی پایین آمده است به زودی این شماره از سامانه ۱۳۷ را برای معرفی ساختمان‌ و اماکن ناایمن تهران اعلام خواهیم کرد.

اسکن تابلو و داربست‌های ناایمن شهر

او در ادامه با بیان اینکه یکی از معضلات شهر تهران در ماه‌های اخیر سقوط تابلو، داربست‌ و المان‌های شهری بر اثر طوفان‌ها است، گفت: بنابراین برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناخوانده، باید همه خطرات احتمالی با بررسی کارشناسان اسکن و ارزیابی شود.  

نحوه کار کردن دستگاه‌های زلزله سنج

نصیری در ادامه با تاکید به اینکه کلانشهر تهران به ۲۴ دستگاه هشداردهنده زلزله نیاز دارد، گفت:‌ تهران برای آنکه آمادگی لازم را در مقابل زلزله داشته باشد باید در قدم اول سامانه‌های هشدار زلزله را تکمیل کند و برای این منظور نیاز به ۲۴ دستگاه سامانه هشدار زلزله است. به طور کلی تهران برای آمادگی کامل در مقابل زلزله به ۵۰ سامانه هشدار زلزله نیاز دارد که تاکنون ۲۶ سامانه آن نصب شده و امیدواریم در سال جاری بقیه دستگاه‌های هشدار را خریداری و در نقاط مشخص نصب کنیم.

او افزود: سامانه‌های هشدار زلزله روی گسل‌ها، حاشیه تهران و برخی ارتفاعات تهران و البرز از سمت پردیس، سعید آباد، لواسان، شمیرانات و مهر شهر کرج نصب شده‌اند. همچنین اگر نظام‌نامه بهره‌برداری سامانه هشدار زلزله در تهران تکمیل شود این سامانه قادر خواهد بود ۱۰ ثانیه پیش از وقوع زلزله، هشدار را بدهد و سپس همه تجهیزات شهری به طور اتوماتیک قطع شود تا مبادا حادثه ناگواری رخ ندهد؛ چون این سامانه‌ها به خطوط مترو، لوله‌های آب، گاز، آسانسورها و بیمارستان‌ها وصل می‌شود. سامانه‌های هشداری دیگر برای افزایش آمادگی تهران در مقابل بحران شامل ۱۲ سیل سنج، ۹ برف سنج و ۱۱ باران سنج است.

نیاز تهران به پد بالگرد برای امدادرسانی هوایی

نصیری ساخت پد بالگرد برای راه‌اندازی طرح مد هوایی در تهران را لازم و ضروری دانست و توضیح داد:‌ با وجود پد بالگرد می‌توان در مواقع ضروری، امدادها را به صورت هوایی در اسرع زمان انجام داد. به همین منظور طرح جامع مد هوایی به صورت کارشناسی شده در دست طراحی است. در واقع در زمان بحران همه سازمان‌های دیگر مانند اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر می‌توانند از پدهای بالگرد و ظرفیت‌های موجود در شهر بهره‌مند شوند.

کد خبر 690973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha