چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

فعالیت گسترده پزشک‌نماها و ویزیت و حق عمل‌هایی که گاه به دلار گرفته می‌شود؛ اینها بخشی از چالش‌های نظام سلامت است که هر بار انگشت اتهام را به سمت جامعه پزشکی نشانه می‌گیرد. اما هر بار پزشکان، واکنش نشان می‌دهند و از ضعف قوانین و بیمه‌ای که پوشش قابل‌قبولی برای خدمات درمانی ندارد و... گلایه می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، با اینکه بیماران هم انتقادهای زیادی دارند، اما سازمان نظام‌پزشکی به‌عنوان ارگانی صنفی که شکایت‌های این حوزه را پیگیری می‌کند، تأکید دارد که سالانه ۹۰۰میلیون نفر خدمت به مردم داده می‌شود، اما عدد تخلفات پایین است. حالا در این شرایط محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام‌ پزشکی میزان هجمه‌ها به جامعه‌پزشکی را شدید می‌داند. 

رئیس‌زاده گفت: سال قبل، ۴۲درصد از تمام پرونده‌های شکایت از پزشکان، منجر به کیفرخواست شده است. از این ۴۲درصد، ۸۳درصد به نفع بیمار رأی صادر شده که این آمار بالایی است. ما در دفاع از حقوق مردم کوچک‌ترین تعارفی با همکاران‌مان نداریم، اما به هر حال ما گاهی حکم صادر می‌کنیم، اما بیمار همچنان ناراضی است. البته یک قانونی هم وضع شده که افراد که همان پزشکان متخلف هستند، می‌توانند به حکم شورای‌ عالی سازمان معترض شوند و اعتراضشان را به دادگاه ببرند. گاهی ما یا وزارت بهداشت با زحمت، کلینیکی را محکوم می‌کنیم، اما مقصران در دادگاه به حکم صادر شده، اعتراض می‌کنند و پرونده سرنوشت دیگری پیدا می‌کند.

رئیس سازمان نظام‌ پزشکی گفت: به هر حال نظارت با وزارت بهداشت و به‌طور مشخص معاونت درمان است. اگر گزارش این تخلف به سازمان برسد، حتما پیگیری می‌شود، اما برخی از تخلفات پیچیده هستند. نمی‌توان بالای سر هر آدم، یک پلیس گذاشت. باید زمینه‌های بروز و گسترش فساد حذف شود. وقتی این زمینه مختل شود، این تخلف‌ها هم کم می‌شود. ما هم‌اکنون با موضوع پزشک‌نماها مواجه هستیم، سهم پزشک‌نماها در قصور پزشکی، ۳۰ برابر جامعه پزشکی است؛ درحالی‌که حتی نمی‌توان از این افراد شکایت درستی کرد. حداکثر جریمه برای این افراد، ۱۰میلیون تومان است که قانون آن به ۲۰سال پیش برمی‌گردد. البته حالا طرحی به مجلس ارائه شده تا این میزان جریمه افزایش پیدا کند.

گفتگو: زهرا جعفرزاده، مریم سرخوش

تصویر: امیر حمیدی نوید

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 690774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha