هیأت منصفه دادگاه فدرال منهتن، یک مهندس سابق سازمان سیا را به هشت اتهام جاسوسی در تحقیقات حول پرونده «والت ۷» - به‌عنوان یکی از بزرگترین پرونده‌های سرقت اطلاعات - محکوم کرد.

جاشوا شولت

به گزارش همشهری آنلاین، یک مهندس نرم‌افزار سابق در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دلیل افشای اطلاعات محرمانه به سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» محکوم شد.

هیأت منصفه دادگاه فدرال منهتن بامداد پنجشنبه «جاشوا شولت» ۳۳ ساله را به هشت اتهام جاسوسی و یک اتهام مانع تراشی در تحقیقات حول پرونده «والت ۷» - به‌عنوان یکی از بزرگترین پرونده‌های سرقت اطلاعات - محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شولت از یک ماه پیش خود را به دادگاه تحویل داده و در جلسات محاکمه شرکت کرده بود و هیأت منصفه نیز از روز جمعه شروع به بحث و بررسی درباره پرونده وی کرد.

محاکمه قبلی او در مارس ۲۰۲۰ به پایان رسید زیرا هیأت منصفه در موارد اصلی به بن‌بست رسیده بودند.

«دامیان ویلیامز» دادستان دادگاه منهتن گفت: «امروز، شولت به خاطر یکی از گستاخانه‌ترین و مخرب‌ترین اقدامات جاسوسی در تاریخ آمریکا، با هدف تضعیف تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی و سایر اقدامات شرورانه در سراسر جهان، محکوم شده است».

به نوشته رویترز، مطالب فاش شده مربوط به ابزارهای نرم‌افزاری بود که سیا از طریق ابزارهایی مانند هک‌کردن گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌های متصل به اینترنت برای نظارت بر افراد خارج از ایالات متحده استفاده می‌کرد.

طبق این گزارش، سایت ویکی‌لیکس انتشار مطالب فاش شده از سازمان جاسوسی آمریکا را در مارس ۲۰۱۷ آغاز کرد.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید شولت که در نوامبر ۲۰۱۶ از سازمان سیا استعفا داد، انگیزه افشای مطالب را به دلیل نارضایتی از نحوه برخورد مدیریت با خود داشته است. شولت در پاسخ گفته که او به دلیل درز اطلاعات به دلیل مشکلاتی که با مدیریت داشت، متهم و قربانی شد.

به نوشته رویترز، او ابتدا در آگوست ۲۰۱۷ به اتهامات غیرمرتبط با سرقت و افشای اطلاعات دستگیر شد و پس از ابطال وثیقه چهار ماهه، از آن زمان در زندان به سر می‌برد.

وزارت دادگستری در ژوئن ۲۰۱۸ اتهامات مربوط به ویکی‌لیکس را اعلام کرد.

پیش از این نیز پیش از این، ویکی‌لیکس گزارش داده بود که «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس با استرداد «جولیان آسانژ» بنیانگذار این سایت افشاگر به آمریکا موافقت کرده است و او احتمالا با محکومیت ۱۷۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

آسانژ از سوی مقامات آمریکایی برای ۱۸ اتهام از جمله جاسوسی مرتبط با انتشار مجموعه گسترده‌ای از سوابق محرمانه نظامی ایالات متحده و اسناد دیپلماتیک توسط ویکی‌لیکس که به ادعای آن‌ها جان افراد را به خطر انداخته، تحت تعقیب است.

رئیس جمهور مکزیک نیز در واکنش به این اقدام انگلیس گفت اگر بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در آمریکا به حداکثر مجازات محکوم شود، باید تندیس آزادی را تخریب کرد زیرا دیگر نماد آزادی نخواهد بود.

کد خبر 690410
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha