معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به وضوح مشخص است برای حل معضل ترافیک چه باید بکنیم

و به چه چیزهایی نیاز داریم، حتی اشخاصی که برای نخستین‌بار قدم به شهر می‌گذارند به سرعت متوجه نیازهای تهران می‌شوند.
با وجود این باید پرسید واقعا تا چه حد برای حل معضل ترافیک و رسیدن به آنچه مورد نیاز است کمک شده است؟

سید جعفر تشکری هاشمی در دومین همایش ملی واکاوی و بازنمایی سیاست‌های کلی نظام در حوزه حمل‌ونقل با بیان این مطلب اظهار کرد: با وجود آنکه می‌دانیم حل معضل ترافیک در گرو توسعه و ارتقای کیفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است اما عملا حمایت جدی و همه جانبه‌ای از توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها که با معضل ترافیک مواجهند، صورت نمی‌گیرد.

او اضافه کرد: در شرایطی که ناوگان اتوبوسرانی ما از کیفیت لازم برخوردار نیست و ضرورت دارد برای ارتقای کیفی ناوگان و افزایش تعداد اتوبوس‌ها اقدامات گسترده و همه جانبه‌ای صورت گیرد، برخی از مسئولان گلایه‌مندند چرا با هر اتوبوس روزانه هزار مسافر جا به جا نمی‌شود و این را دلیل ناکارآمدی ناوگان اتوبوسرانی می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه باید کرامت انسانی مسافران حفظ و به حقوق انسانی و شهروندی آنها احترام گذاشته شود، تصریح کرد: ملاک کارآمدی ناوگان اتوبوسرانی این نیست که با یک اتوبوس روزانه هزار مسافر جابه جا شوند.

معاون شهردار تهران خاطر نشان کرد: در شرایطی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما جوابگوی تعداد سفرهای روزانه نیست و شان و کرامت شهروندان و آسایش و راحتی آنها مورد توجه قرار ندارد چه منطق و دلیلی حکم می‌کند که شهروندان از خودروی شخصی خود استفاده نکنند، حال آنکه هزینه سفر با خودروی شخصی نیز بسیار اندک است، در چنین شرایطی حتی اگر تصور کنیم که شهروندان بخواهند برای حل معضل ترافیک، دیگر خودروهای خود را به خیابان‌ها نیاورند واقعا باید با کدام وسیله نقلیه عمومی سفر کنند؟

وی تصریح کرد: باید برای توسعه سریع خطوط مترو حمایت‌های همه جانبه‌‌ای صورت گیرد تا کلانشهرها بتوانند در مدت زمان کوتاهی کمبودها و کاستی‌های خود را جبران کنند.

مدیریت تقاضای سفر

معاون شهردارتهران مدیریت تقاضای سفر را یکی از راهبردی‌ترین روش‌های حل معضل ترافیک دانست و اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که در شهر تهران 3 گروه سفرهای دانش‌آموزی و دانشجویی، کارمندی وکارگری و اصناف و کسبه‌صورت می‌گیرد که می‌توان با ایجاد یک فاصله معنا‌دار بین این 3 موج از سفرها در حد زیادی از تراکم ترافیک کاست، اما متأسفانه مسئولان توجه لازم را برای تحقق این طرح نداشته‌اند.

کد خبر 69033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز