ترجمه - نیلوفر قدیری: در حاشیه گردهمایی سران 20کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه دنیا که اوایل هفته گذشته در واشنگتن برگزار شد دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد تا بعد از سخنرانی کوتاهی به سؤالات مطرح شده توسط کارشناسان این مرکز پاسخ دهد.

او ابتدا گفت: سیاست‌های 8 سال گذشته آمریکا در زمان دولت جورج بوش، نوعی بحران بی‌اعتمادی در روابط آمریکا و روسیه در کل دنیا ایجاد کرده است. اما با انتخاب باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا، ممکن است دوران تازه‌ای در این زمینه آغاز شود.

مدودف در این جلسه که چهره‌هایی چون مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین هم در آن حضور داشتند، گفت: هیچ اعتمادی در روابط میان روسیه و آمریکا وجود ندارد. رئیس‌جمهور روسیه همه جور توصیف بدی از نوع روابط کنونی کشورش با آمریکا کرد و فقط این رابطه را خصمانه نخواند. اما گفت که بوش نتوانست راهی برای جلوگیری از بحرانی شدن اختلاف نظرات و تبدیل شدن این اختلافات به تهدیدهای طولانی‌مدت در رابطه میان آمریکا و روسیه پیدا کند. به همین دلیل اکنون روسیه و آمریکا در بسیاری از حوزه‌ها نمی‌توانند زمینه مشترکی بیابند.

اکنون رهبران جدید باید این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنند. رابطه بین روسیه و آمریکا که بعد از 11 سپتامبر 2001 رو به گرمی گذاشته‌بود، در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح در دوران بعد از جنگ سرد رسیده‌است. در ماه‌های اخیر این سردی بیشتر شده و به جنگ لفظی هم رسیده‌است. جنگ کوتاه تابستان امسال میان روسیه و گرجستان این مسیر را تیره‌تر کرد.

مدودف در سخنانش در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: انتخاب باراک اوباما باید فرصتی برای شروع تازه در روابط میان روسیه و آمریکا ایجاد کند. او که ساعاتی بعد از اعلام پیروزی اوباما در یک نطق تلویزیونی تهدید به انتقال موشک‌های کوتاه‌برد به مرز لهستان کرده‌بود، در این سخنان خود لحنش را ملایم‌تر کرده‌بود. اما در عین این ملایمت باز هم بر درخواست مسکو برای توقف برنامه دفاع موشکی آمریکا و گسترش آن به شرق اروپا تاکید کرد.

او گفت: ما در واکنش به استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا اولین اقدام را انجام نمی‌دهیم بلکه در واکنش به اقدام طرف مقابل و به‌عنوان اقدام متقابل و تنها درصورتی که این برنامه به این شیوه غیرقابل‌قبول برای ما پیش رود، دست به اقدام می‌زنیم. مدودف پیشنهاد یک سپر دفاع موشکی جهانی را داد که فدراسیون روسیه را هم دربربگیرد.

نفوذ غرب به حیاط خلوت روسیه در بخش‌هایی از شرق اروپا از دیگر نکاتی است که نارضایتی و خشم مسکو را از آمریکا برانگیخته است. مدودف در سخنان خود در واشنگتن تاکید کرد که ناتو باید با پیمان و سازمان دیگری جایگزین شود که روسیه را هم دربربگیرد. روسیه اخیرا تاکید کرده که مذاکرات ناتو با اوکراین و گرجستان برای پیوستن این کشورها  به ناتو را نمی‌پذیرد. آمریکا از حامیان و طراحان اصلی این مذاکرات است.

البته مدودف در سخنان خود ضرب‌الاجلی در این باره اعلام نکرد و در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کند چه زمانی برای ورود روسیه به ناتو مناسب باشد؟ گفت که زمان این کار گذشته‌است. اما خیلی زود سخنش را اینطور تصحیح کرد که البته هیچ‌وقت دیر نیست. مدودف در انتهای سخنانش گفت: تا وقتی آمریکا درباره سپر موشکی اقدام اول را انجام ندهد، روسیه کاری نمی‌کند و همواره هم آماده مذاکره در این رابطه است.

کد خبر 68975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز