آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ماه‌های اخیر بسیار کاهش یافته و به وضعیت آرام و قابل قبولی رسیده بود؛ اما در هفته‌های اخیر به دنبال بی‌توجهی نسبت به شیوع بیماری؛ دوباره با افزایش موارد ابتلا مواجه شده‌ایم که باعث نگرانی مردم شده و اغلب به دنبال پاسخی برای چگونگی مقابله با پیک جدیدی از این بیماری هستیم.

دکتر هاشمیان

همشهری‌آنلاین - یکتا فراهانی: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا ۱۹ تیرماه ۱۴۰۱؛ ۲۳۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۹۶ نفر از آنها بستری شدند.

در طول ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۴۳۹ نفررسید.

البته ۷ میلیون و ۶۴ هزار و ۶۷۳ نفر از بیماران نیز  بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۳۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹  هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

شیوع واریانت‌های ‌BA.4 و ‌BA.5

دکتر سید محمدرضا هاشمیان فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با همشهری درباره روند افزایشی بیماری کرونا می‌گوید: «شیوع واریانت‌های ‌BA.4 و ‌BA.5 در دنیا باعث افزایش آمار ابتلا شده است. با اینکه در اروپا و آمریکا تعداد موارد ابتلا حدود ۳۰ درصد افزایش داشته ولی خوشبختانه آمار فوتی‌ها افزایش چشمگیری نسبت به گذشته نداشته است.»

به گفته هاشمیان، ما در هفته‌های آتی یک پیک خواهیم داشت و تعداد موارد ابتلا افزایش خواهد داشت؛ ولی مطمئنا تعداد فوتی‌ها مثل پیک‌های دلتا نخواهد بود. همچنین طول این پیک نیز نسبت به پیک قبل کوتاه‌تر خواهد بود.

تزریق دوز بوستر یا یادآور

دکتر هاشمیان می‌گوید برای اینکه بتوانیم مواظب افراد پر ریسک به ویژه افراد در سنین بالا و سالمندان باشیم؛ بهترین توصیه آن است که  همه هموطنان در اسرع وقت، تزریق دوز بوستر را انجام دهند.

به گفته این فوق‌تخصص مراقبتهای ویژه، همان‌طور که بارها گفته شده و مطالعات هم ثابت کرده ترکیب پلت‌فرم‌های مختلف از واکسن‌ها می‌توانند سیستم ایمنی را بهتر و بیشتر تحریک کنند. بنابراین مسئولان بهداشتی باید توجه داشته باشند افرادی که در دوزهای قبل، واکسن‌هایی با پلت‌فرم‌های غیرفعال شده مثل سینوفارم دریافت کرده‌اند، در دوز جدید خود، واکسن‌های پروتئین‌پایه مثل پاستوکووک (واکسن انستیتو پاستور)، کووپارس (واکسن رازی) یا واکسن اسپایکوژن و واکسن نورا دریافت کنند.

منتظر واکسن خاصی نباشید

هاشمیان می‌گوید متأسفانه اظهار نظرهای غیرعلمی بعضی افراد موجب شده است عده‌ای از  هموطنان به جای تزریق دوز بوستر، منتظر واکسن‌های به روز شده باشند. چون فکر می‌کنند با توجه به اینکه ویروس دچار جهش شده است شاید واکسن‌های قبلی تاثیری نداشته باشند و منتظر واکسن‌های به روز شده هستند.

واکسن‌های قبلی هنوز موثرند

به گفته دکتر هاشمیان باید توجه داشته باشیم واکسن‌های قبلی با وجود کاهش نسبی کارایی همچنان مؤثر هستند. ضمن‌آنکه مطالعات نشان داده‌اند تزریق واکسن مانع از تشدید بیماری شده و در کاهش  مرگ‌و میر نیز نقش بسزایی داشته است. واکسن‌هایی که برای سویه اصلی کرونا طراحی شده‌اند همچنان دارای اپی‌توپ‌هایی هستند که در سویه‌های جهش‌یافته نیز وجود دارند (اپیتوپ قسمتی از یک آنتی‌ژن است که توسط سیستم دفاعی تشخیص داده می‌شود) و سیستم ایمنی می‌تواند با شناسایی همان اپی‌توپ‌ها موجب از بین رفتن ویروس و مانع شدت گرفتن بیماری شود.

استفاده از ماسک در مکان‌های بسته

فوق‌تخصص مراقبتهای ویژه می‌گوید استفاده از ماسک در مکان‌های بسته که تهویه مناسبی ندارند، در برابر این ویروس سپر دفاعی خوبی ایجاد خواهد کرد. با توجه به اینکه در حال‌حاضر درصد رعایت مردم بسیار کاهش یافته و در اماکن عمومی مثل مترو که ازدحام  افراد زیاد است، مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند باید توجه داشت که در چنین مکان‌هایی  امکان انتقال بیماری بیشتر است.

مراقب ابتلای کودکان باشیم

به گفته هاشمیان، گزارش جدیدی از ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد دو میلیون کودک زیر پنج سال در آمریکا به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۰ هزار نفر بستری شده و ۲۰۰  نیز کودک جان باخته اند؛ آماری که نشان می‌دهد برخلاف تصورات بعضی افراد، کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند؛ گرچه میزان موارد فوتی در کودکان کمتر از بزرگسالان است.

 هاشمیان می‌گوید آمار ابتلای کودکان اهمیت تزریق واکسن کرونا را  بیشتر نشان می‌دهد. توجه داشته باشیم که واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک را می‌توان به کودکان زیر پنج سال تزریق کرد. واکسن سینوفارم هم در بعضی کشورها به افراد بالای سه سال تزریق می‌شود. همچنین واکسن پاستوکووک در کوبا هم به افراد بالای دو سال تزریق می‌شود. بنابراین می‌توان از این واکسن‌ها برای این گروه‌های سنی هم استفاده کرد.

کد خبر 689718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha