نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: وزیر سابق ارتباطات و فناوری با فرار رو به جلو می‌خواهد از پاسخگویی نسبت به عملکرد خود در وزارت ارتباطات وقت شانه خالی کند.

زهره الهیان

به گزارش همشهری آنلاین، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نشست هم اندیشی مدیران کل زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور اظهار داشت: در این نشست بحثی را در خصوص حقوق کودک به ویژه حقوق کودک درفضای مجازی مطرح کردم با این موضوع در ایام کرونا تبلت و تلفن‌های هوشمند زیادی را در اختیار کودکان و نوجوان قرار دادیم. اما، هیچ امکانی اعم از سیم کارت پاک و یا اینترنت پاک برای آن‌ها ندیدیم. خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان را نیز در جهت استفاده صحیح از فضای مجازی آموزش ندادیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیچ قاعده‌ای برای استفاده صحیح کودکان از فضای مجازی لحاظ نشده بود، آنان با ذهن کنجکاو خود بعضاً به هر سایت و درگاه اینترنتی وارد می‌شدند که در برخی از آن‌ها مطالب و تصاویر نامناسب، غیر اخلاقی و پرخطری برای آن‌ها وجود داشت، این مطالب و تصاویر مستهجن روح و روان کودکان ما را به شدت مورد آسیب قرار داد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در بسیاری از کشورها حتی آمریکا شبکه پاک اینترنت در سطح ملی لحاظ شده است که جلوی سایت‌های ضد اخلاقی و پرخطر و بدافزارها را می‌گیرد. چرا که متاسفانه باید گفت بخش زیادی از فضای اینترنت را سایت‌های ضد اخلاقی و پرخطر اشغال کرده است.

وی افزود: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که هیچ سالم‌سازی برای فضای مجازی مورد استفاده کودکان انجام نشده است، به دنبال صحبت‌های من که همه مبتنی بر اسناد معتبر از جمله مرجع ملی حقوق کودک بود وزیر ارتباطات دولت سابق مطالبی را در واکنش به اظهارات بنده منتشر کردند.

الهیان تاکید کرد: این واکنش آقای آذری جهرمی نشان از این دارد که ایشان با فرار رو به جلو می‌خواهد از پاسخگویی نسبت به عملکرد خود در وزارت ارتباطات وقت شانه خالی کند، مقام معظم رهبری بارها هشدار داده اند که فضای مجازی تبدیل به قتلگاه نوجوانان شده است. ولی شاهد بودیم وزیر وقت ارتباطات هم هیچ اقدامی جهت سالم سازی این فضا انجام ندادند. همین امر منجر به آسیب به امنیت، فرهنگ و اخلاق خانواده‌ها شد و برخی خانواده ها را در معرض از هم‌گسیختگی و فروپاشی قرارداد. داستان غم انگیز دختری که توسط همسر خود سر بریده شد نیز از همین دست است.

وی افزود: اینترنت پاک برای کودکان مطالبه جدی خانواده‌ها است که متأسفانه وزیر سابق ارتباطات با سطحی نگری و بی مسئولیتی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. معتقدم این موضوعات قابل پیگیری است، چرا که روح و روان کودکان ما در این فضا مورد آسیب جدی قرار گرفت. بنا بر گفته رئیس وقت مرجع ملی حقوق کودک در دادگستری حال کودکانمان هیچ خوب نیست و پرونده جرائم کودکان افزایش یافته که ناشی از همین ولنگاری فضای مجازی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان تصریح کرد: ما هرچه سریع‌تر مثل سایر کشورهای پیشرفته باید به سمت قانونمند کردن فضای مجازی برویم و اجازه ندهیم با این ولنگاری در فضای مجازی حقوق کودکانمان و سایر آحاد ملت پایمال شود. البته بحث کلاهبرداری‌های اینترنتی، دسترسی به اطلاعات حساس شهروندان و سرقت از حساب‌های بانکی و عدم امنیت داده‌های شرکت‌ها و هک پنهان، سایر آسیب‌هایی است که از بی قانونی فضای مجازی نصیب ما می‌شود.

کد خبر 689503
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha