همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه همسرش در ششمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه شرکت کرد و گفت: خواست اسلام این است که خانم‌ها در تمام زمینه‌ها با محوریت اسلام و رعایت و حدودی که اسلام را مشخص کرده حضور پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از این که توانسته در این همایش باشکوه حضور پیدا کرده که در خدمت قرآن پژوهان خانم باشد، گفت: ما امروز شاهد آن هستیم که بعد از صدها سال خانم‌های مسلمان در سایه‌ انقلاب اسلامی حرکت جدیدی را آغاز کرده‌اند؛ گر چه ریشه‌ی این حرکت در صدر اسلام و زندگی پیامبر است.

وی افزود: ولی مدت طولانی این شعله‌ نورانی خاموش بود و خانم‌های مسلمان کم تلالو و خانه‌نشین شده بودند. اما انقلاب اسلامی در سایه‌ی برکت قرآن این راه باز کرده است و اکنون می‌بینیم چهل هزار پایان‌نامه‌ی دانشجویی درمورد قرآن توسط خانم‌ها نوشته شده و این عدد و ‌آمار همه چیز را نشان می‌دهد که خانم‌ها از کجا به کجا می‌روند.

وی با بیان این که در این ارتباط قدم‌های اول برداشته شده، گفت: امید است که ما در آینده شاهد آثار عمیق‌تری باشیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اهمیت قرآن و تاثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد گفت: قرآن شفا و رحمت برای مومنان است و رحمت خداوند مهمترین و عزیز‌ترین صفت خداوند است که تمام مخلوقات را شامل شده است و رحمت خدا در قرآن تبلور ویژه‌ای دارد.

وی با بیان این که قرآن باعث شفای روحی انسان‌هاست، گفت: درواقع در پرتو قرآن، انسان از آفت‌های نفسانی و روحی نجات پیدا می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که قرآن محور وحدت مسلمانان است و چیزی جز قرآن نداریم که بتواند یک و نیم میلیارد مسلمان را دور هم جمع کند، گفت: اگر ما با قرآن مانوس باشیم دیگر اختلافی وجود نخواهد داشت. ولی اکنون می‌بینیم که چگونه به اسم شیعه و سنی مسلمانان را درگیر کرده‌اند و در این راستا به هم نسبت‌های سوء می‌دهند. این درست نیست و ما اگر همه در پرتو قرآن حرکت کنیم اختلاف جایگاهی نخواهد داشت و اختلافات موجود نشانگر این است که ما از قرآن شفا نگرفته‌ایم.

وی با اشاره به تاثیر قرآن در زندگی شخصی خودش گفت: من در زندگی شخصی خودم هر جا پناه به قرآن بردم نتیجه گرفتم. در زمانی که در زندان بودم تکیه‌گاه روحی‌ام قرآن بود و در خلوت زندان با قرآن مانوس بودیم و این دوران جزو بهترین دوران زندگی من است. چرا که در زندان توانستم تفسیر وفرهنگ قرآن را بنویسم.

وی با اشاره به جایگاهی که اسلام برای زنان قائل شده، گفت: خواست اسلام این است که خانم‌ها در تمام زمینه‌ها با محوریت اسلام و رعایت و حدودی که اسلام را مشخص کرده حضور پیدا کنند و در اجتماع در کنار وظایف خانواده حضوری فعال داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه زنان در زمان جاهلیت گفت: در زمانی که زنان را زنده به گور می‌کردند اسلام آمد و شان و جایگاه ویژه‌ای را برای خانم‌ها قائل شد. شان خانم‌ها را در کنار آقایان مساوی قرار داد. البته تفاوت‌هایی نیز از نظر جسمی وجود دارد که این تفاوت‌ها باعث می‌شود که در مسوولیت‌ها نیز تفاوت‌ها و فرع‌هایی وجود داشته باشد.

وی با بیان این که وقتی پیامبر اسلام حرکت خود را شروع کرد خانم‌ها نیز آنقدر که امکان داشت به مانند آقایان دور پیامبر اسلام جمع شده‌اند و به ایشان کمک کردند، گفت: در صدر اسلام زنانی بودند که در صحنه حضوری فعال و نقش‌آفرین داشتند که من در این جا اشاره‌ای مختصر به چند تن از این بانوان عالیقدر می‌کنم.

وی با بیان این که در زمان پیامبر اسلام زنان با صراحت و آزادانه با پیامبر صحبت می‌کردند و سوالات خود را مطرح می‌کردند، گفت: در زمان پیامبر تعدادی از زنان در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند یعنی در پشت جبهه به مداوای مجروحین می‌پرداختند و اگر نیازی بود در صحنه‌ی نبرد نیز حضوری مستقیم پیدا می‌کردند و دفاع می‌کردند.

وی بار دیگر با تاکید بر این که اسلام شخصیت زن را به او برگرداند، گفت: در زمانی اسلام این شخصیت را به زنان داد که عده‌ای زن را به عنوان انسان کامل قبول نداشتند.

وی گفت: در دوره‌های بعد از پیامبر اسلام خانم‌های متدین به خاطر انحرافاتی که در جامعه‌ی اسلامی پیش آمد خانه‌نشین شدند به خصوص زنان شیعه، چون تعداد آنها نیز کمتر بود ولی با انقلاب اسلامی بار دیگر راه باز شد و زنان توانستند با توجه به جایگاه واقعی‌شان در صحنه حضور پیدا کنند.

وی با بیان این که برخی در مورد آزادی زنان دچار افراط و تفریط می‌شوند، گفت: برخی آزادی را به معنای بی‌بند‌و باری تلقی می‌کنند. زنان و مردان از نظر امتیازات انسانی برابر هستند. ولی باید از افراط و تفریط‌ها نیز دوری کرد. من بعضا می‌بینم که برخی ‌ها به خاطر اینکه تعداد حضور خانم‌ها در دانشگاه‌ها بیش از آقایان است ابراز نگرانی می‌کنند در صورتی که من این جوری فکر نمی‌کنم و معتقدم علم برای همه خوب است هم زن و هم مرد. حالا افراد کجا کار کنند وچگونه کارکنند بستگی به مدیریت کار و اداره‌ی جامعه دارد، ولی بسیار خوب است که زنان و مردان ما تحصیل کرده باشند. وقتی زنی تحصیل کرده باشد بهتر می‌تواند خانواده را اداره کند و بچه‌ها را تربیت کند.

وی با بیان این که راهی که انقلاب اسلامی برای خانم‌ها باز کرده بعضا با برخی از پیرایه‌های غلط مخلوط شده، گفت: خانم‌ها در سایه‌ انقلاب اسلامی شخصیت و حقوق خود را پیدا کردند.

وی گفت: من از شما خانم‌ها می‌خواهم که تاریخ اسلام را مطالعه کنید و منابع دینی را مطالعه کنید و خرافات و انحرافاتی که بعضا در جامعه به نام اسلام معرفی می‌کنند را شناسایی کنید واز بین ببرید.

وی گفت: در مورد جایگاه زنان در اسلام تحقیق کنید.

هاشمی رفسنجانی در پایان با بیان این که ما در جامعه خانم‌های تحصیل‌کرده‌ زیادی داریم، گفت: زنان قرآن پژوه ما باید کارهایی که در تاریخ نشده است را انجام دهند و بهتر از آن، این است که تحقیقات جامعه در مورد اسلام، قرآن و تاریخ بکنند و هم خودشان را نشان دهند و هم جامعه را با این تحقیقات قوی کنند.

مسجدجامعی: بالاترین تولیدات قرآنی در تهران بوده است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در همایش بانوان قرآن پژوه گفت:‌ فضای امن و سالمی که به برکت جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده، موجب افزایش حضور و خلاقیت بانوان در همه عرصه ها شده است.

وی انتشار شش هزار پایان نامه قرآنی به قلم بانوان قرآن پژوه را جلوه‌ای از حضور بانوان در عرصه پژوهش و هنر قرآنی دانست.

مسجدجامعی گفت‌: براساس تحقیقی که در 10 شهر قرآنی جهان انجام دادیم بالاترین تولیدات قرآنی در تهران بوده است.

وی اضافه کرد: در میان 10 شهر قرآنی جهان از نظر تولیدات قرآنی، شهر قم در رتبه چهارم و مشهد در رتبه هفتم قرار دارد و این مسئله گرایش به مطالعات قرآنی را نشان می دهد.
در ششمین همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه همچنین از جمعی از بانوان فعال در عرصه‌های قرآنی، به عنوان پژوهشگران، نویسندگان و فعالان علوم، معارف و هنر قرآنی تجلیل شد.

همچنین در این همایش از هشت نفر از بانوان قرآن پژوه از کشورهای اروگوئه، سودان، سریلانکا، عربستان، امریکا ، بوسنی و هرزگوین، ترکیه و گینه تقدیر شد.

کد خبر 68860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز