پس از کاهش ارزش ارزهای دیجیتال، اکنون بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) هم از رونق افتاده و اقبال به این دارایی‌های دیجیتال رو به افول است.

NFT

به‌ گزارش همشهری آنلاین و به‌ نقل از رویترز، بازار سال گذشته حوزه دیجیتال برای دارایی‌های پرخطر بسیار پررونق بود، اما در ماه‌های اخیر اوضاع متفاوت از قبل شده است. حجم فروش ماهانه در بزرگ‌ترین بازار NFT، در ماه ژوئن (خرداد-تیر) به ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته که نسبت به ۲.۶ میلیارد دلار در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) و با اوج نزدیک به ۵ میلیارد دلاری فاصله زیادی داشت.

طبق گزارش یکی از وب‌سایت‌های تخصصی این حوزه که فروش در بلاک‌چین اتریوم و رونین را دنبال می‌کند، در اواخر ژوئن (خرداد-تیر) میانگین فروش NFT از ۱۷۵۴ دلار در پایان آوریل (فروردین-اردیبهشت) به ۴۱۲ دلار کاهش یافت.

بنیانگذار این وب‌سایت اعتقاد دارد بازار سقوط کرده رمزارزها قطعاً بر فضای NFT تأثیر داشته است. بیت‌کوین در شش ماه حدود ۵۷ درصد ارزشش را از دست داد، در حالی که اتر وضعیت بدتری دارد و ۷۱ درصد کاهش ارزش داشته است.

از نگاه منتقدان بازار NFT، این سقوط تاییدی بر دیدگاه آنها مبنی بر بی‌منطق بودن خرید چنین دارایی‌هایی است. شخصی که سال گذشته یک NFT از اولین توییت جک دورسی را به قیمت ۲.۵ میلیون دلار خریداری کرد، زمانی که سعی کرد آن را دوباره بفروشد، برای دریافت پیشنهادهای بیش از چند هزار دلاری مشکل داشت.

در مقابل اما رئیس محصولات در شرکت تجارت ارز دیجیتال جی‌اس‌آر، رکود را بهترین زمان برای گردآوری یک مجموعه NFT می‌داند. ماه گذشته این شرکت ۵۰۰ هزار دلار برای NFTهایی هزینه کرد که دارای طرفداران آنلاین زیادی هستند.

خریدهای او شامل یک NFT از باشگاه قایقرانی میمون کسل (Bored Ape Yacht Club)، مجموعه‌ای از ۱۰ هزار میمون کارتونی است که توسط شرکت آمریکایی یوگا لبز ساخته شده است.

با این حال میانگین قیمت فروش میمون‌های کسل در ماه ژوئن (خرداد-تیر)  به حدود ۱۱۰ هزار دلار کاهش یافت که از اوج قیمت ۲۳۸ هزار دلاری در ژانویه (دی-بهمن) به نصف رسیده است.

بیشتر بخوانید:

فارغ از وضعیت آشفته بازار رمزارزها، باید مدنظر داشت آینده NFTها هم نامشخص است، زیرا دوران نرخ‌های بهره پایین که سرمایه‌گذاران را تشویق به ریسک می‌کرد، به پایان رسیده است.

کد خبر 688581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha