شهردار تهران در دیدار با رینالدو گارسیا زاپاتا، فرماندار هاوانا پایتخت کوبا و رینا خوآنیتا روئدا آلوارادو،شهردار ماناگوا گفت: با تمام تحریم‌ها و تنگناهای ظالمانه‌ای که امریکا ایجاد کرد، نتوانست مانع ارتباط ما شود و در دوره پاندمی کرونا همکاری مشترک برای واکسن این بیماری بین دو کشور شکل گرفت.

يدار زاكاني و فرماندار هاوانا

به گزارش همشهری آنلاین، رینالدو گارسیا زاپاتا فرماندار هاوانا (پایتخت کوبا) ابتدا ظهر امروز سه شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور در ساختمان شهرداری تهران با علیرضا زاکانی شهردار تاران دیدار و گفت و گو کرد.

شهردار تهران در این دیدار با تاکید بر این که موضوع ایران و کوبا فراتر از دو کشور عادی در جهان است گفت: ما در چند سطح ارتباط و تعامل داریم و این ارتباطات از اهمیت چندگانه برخوردار است.

زاکانی ادامه داد: یک سطح از تعاملات ناظر به داشتن دشمن مشترکی به نام آمریکاست که نشان داده هر کجا رفته غیر از خرابی، ویرانی و تباهی چیز دیگری برای ملت‌ها به ارمغان نیاورده است. ظاهر امریکا شیک است اما باطنی زشت و سختگیر برای استثمار کشورها دارد و بخشی از تعلقات دو کشور ایران و کوبا ناظر به داشتن دشمن مشترک است.

شهردار تهران افزود: موضوع دیگر مربوط به اتکا به توانایی داخلی است، بنابراین پیشرفت کوبا در آموزش و سلامت بسیار قابل قدردانی است و ما در انستیتو پاستور ارتباط ویژه علمی با کشور کوبا داریم.

زاکانی با اشاره به تحریم های ظالمانه امریکا علیه دو کشور ایران و کوبا ادامه داد: با تمام تحریم‌ها و تنگناهای ظالمانه‌ای که امریکا ایجاد کرد، نتوانست مانع ارتباط ما شود و در دوره پاندمی کرونا همکاری مشترک برای واکسن این بیماری بین دو کشور شکل گرفت.

او با تاکید بر این که شرایط جهانی کاملا به ضرر امریکاست بیان کرد: مشکلات داخلی آمریکا و اروپا زیاد است و کوبا نیز در مقابل فشارهای امریکا تسلیم نخواهد شد و از این مرحله به مانند گذشته سربلند خارج خواهد شد.

شهردار تهران با بیان این که برای همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف آماده هستیم افزود: سفارت کوبا در تهران و بخش بین‌الملل شهرداری تهران می‌توانند زمینه‌ای فراهم کند که توانایی و کارکردها وارد عرصه عمل و پیوستگی متقابل شود.

استفاده هاوانا از تجربیات تهران

رینالدو گارسیا زاپاتا فرماندار هاوانا هم در سخنانی با تاکید بر این که ایران نسبت به سایر کشورهای شناخته شده بسیار متفاوت است، گفت: از سال ۲۰۰۱ قرار داد خواهر خواندگی بین ۲ شهر تهران و هاوانا بسته شد و این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است.

او بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا توانستیم در زمینه انتقال تکنولوژی ۵ نامزد واکسن به ایران معرفی کنیم و برای مقابله با کویید ۱۹ باید تشکر کنم چون امروز بسیاری از مردمان دو کشور بدون ماسک در شهرها تردد می کنند.

فرماندار هاوانا افزود: در بسیاری از کشورها شاهد هستیم به دلیل نبود تکنولوژی در پاندمی کرونا تلفات جانی زیادی وجود دارد و این دست اقدام‌های مشترک می‌تواند زمینه همکاری بیشتر در بخش دارو و بهداشت را فراهم کند.

گارسیا زاپاتا با بیان این که امیدوارم روابط در آینده افزایش پیدا کند و از تجربیات تهران در حوزه حمل و نقل و روشنایی‌های شهری استفاده کنیم، ادامه داد: با توجه به تغییرات جوی در این زمینه نیز می‌توان فعالیت مشترک داشته باشیم.

همکاری در زمینه محیط زیست، پسماند و فضای سبز

در ادامه این دیدار، رینا خوآنیتا روئدا آلوارادو، شهردار ماناگوا به همراه سفیر نیکاراگویه در ایران هم عصر امروز سه شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱  با حضور در ساختمان شهرداری تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کردند.

دیدار زاکانی با فرماندار هاوانا و شهردار ماناگوا | استفاده پایتخت کوبا از تجربیات تهران | تهیه فهرستی از همکاری های مشترک

شهردار تهران در این دیدار با اشاره به این موضوع که ملت ایران برای خانواده و زنان احترام ویژه‌ای قائل است، گفت: این احترام ویژه برای زنان که علاوه بر مسئولیت خانواده مسئولیت دیگری نیز دارند دو چندان است و من هنگام بررسی برنامه‌های شهردار محترمه کاناگوآ به ایده و برنامه مسکن استطاعت پذیر برخوردم که برای ما بسیار ارزشمند است.

زاکانی ادامه داد: در شهر تهران قابلیت‌ها و تجاربی وجود دارد که وظیفه خود می‌دانیم آنها را در اختیار دیگران قرار دهیم و اعتراض ما نسبت به آمریکا این است که در مواجه با ملت‌ها به دنبال استثمار آنهاست و محکم ترین اصل در مقابله با این دست زیاده خواهی‌ها، خواست ملت ها قرار دارد.

توجه شهرداری تهران به خانواده برایم جالب بود

رینا خوآنیتا روئدا آلوارادو، شهردار ماناگوآ نیز در سخنانی با اشاره به این مطلب که رابطه دیرینه دوستی به دلیل اراده دو کشور ایران و نیکاراگوئه است گفت: این پیوند و اراده بین دو کشور موجب شده است تا امروز اینجا باشیم تا با نزدیکتر شدن به یکدیگر سطح روابط را افزایش دهیم.

روئدا آلوارادو با اشاره به سخنان شهردار تهران در افتتاحیه شهرهای خواهر خوانده در تهران افزود: سخنرانی شما (شهردار تهران) را در مراسم روز گذشته به دقت گوش کردم و برای من بسیار جالب بود که نقطه توجه شما بر روی خانه و خانواده بود.

شهردار ماناگوا ادامه داد: از شما تشکر می‌کنم که این فرصت را به ما دادید تا فرهنگ شما را از نزدیک تجربه و باید بیان کنم. ما چالش‌های زیادی داریم زیرا هر انقلاب با مسائلی همراه است. 

او بیان کرد: این در دولت ما وجود دارد که در مقابل این تحریم‌ها و هجومی که در آن قرار گرفتیم با قدرت مقابله کنیم و در تمامی جلساتی که من در ایران شرکت کردم کلمه «خودکفایی» بسیار چشمگیر بود. این خودکفایی به گونه‌ای است که ملت‌ها به قدرتی برسند که بتوانند کارهای خود را انجام دهند و ما نیز می‌خواهیم تجربیات موجود در ایران را در بخش خودکفایی به ملت خود منتقل کنیم که شروع آن می‌تواند از این جلسه باشد.

شهردار ماناگوا ادامه داد: موارد زیادی وجود دارد که می‌توانیم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم که به عنوان مثال می‌توانم به خرید ماشین آلات پسماند و گردشگری اشاره کنم. با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۲۰۲۰ به امضا رسید، می‌توانیم توافقات خود را پیش ببریم و ما با تمام حضور آمده‌ایم تا از تجربیات شما استفاده کنیم و آن را به کشور خود منتقل کنیم.

کد خبر 688556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha