جمعه ۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با پذیرش دعوت محمدباقر قالیباف شهردار تهران که میزبانی نخستین اجلاس شهرداران کلانشهرها و پایتخت‌های آسیایی را برعهده دارد،

در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد حاضرشد و با طرح این پرسش که تعریف شهر چیست و شهر خوب کدام است؟ سخنان خود را خطاب به ده‌ها شرکت‌کننده داخلی و خارجی این اجلاس آغازکرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن به جایگاه ویژه سخنرانی مورد تشویق وزرا، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران، 44 شهردار کلانشهرهای آسیایی و ده‌ها نماینده از سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی قرارگرفت و آرزو کرد که این اجلاس باشکوه و پربرکت منجر به تشکیل اتحادیه شهرداران آسیایی شده، گامی بلند به سوی همدلی و تعالی شهرهای آسیایی شود.

وی از همان ابتدا با یاد آوری خاطرات دوران مسئولیت خود در شهرداری تهران، شرکت‌کنندگان در این اجلاس را تا انتهای سخنرانی به‌عنوان همکاران خود خطاب کرد که به خوبی از پیچیدگی‌ها، چالش‌ها و مشکلات کاری پیش روی آنها آگاه است.

وی گفت که شهر برای زندگی انسان‌ها شکل می‌گیرد و شهرها باید همه هویت خویش را از شهروندان خود اخذ کنند.

به گفته احمدی‌نژاد، تبعیض، بی‌عدالتی و فاصله فقیر و غنی ابتدا با انعکاس در ظاهر، شهرها را به شمال و جنوب یا محلات فقیر و غنی تقسیم می‌کند و سپس احساس همبستگی و رفاقت را بین شهروندان آن تضعیف کرده، بیگانگی و رقابت را جایگزین آن می‌کند، به‌گونه‌ای که انسان‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند اما از یکدیگر بیگانه‌اند و این تجربه تلخ امروز در برابر ماست.

به اعتقاد محمود احمدی‌نژاد، انسان‌ها یار و یاور، همدل و دوست یکدیگرند وزندگی در شهری با چنین شهروندانی به برابری و محبت و آرامش و رفاه واقعی منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین شهر درحقیقت روابط بین انسان‌هاست و هر مجموعه بشری بدون روابط گرم و پرنشاط انسانی شهر مردگان است.

وی ادامه داد: بنابراین ساختمان‌ها، کاخ و برج‌ها، بزرگراه‌های عریض و طویل و سامانه‌های حمل‌ونقلی و...هویت شهر را تعریف و تعیین نمی‌کنند و چنانچه کالبد شهر نمادی از هویت تاریخی و فرهنگی یک شهر نباشد فقط و فقط مجموعه‌ای از آهن و بتن وآسفالت است که خودبه‌خود فاقد ارزش‌اند.

رئیس‌جمهوری در سخنرانی دیروز خود برتوزیع عادلانه امکانات نیز تاکید داشت و گفت: انسان‌ها در شهرها نباید احساس حقارت کرده، قربانی توسعه طلبی‌های شهری باشند، مردم باید با شهرشان احساس یگانگی و در مدیریت شهرشان مشارکت داشته باشند.

این ارزش‌ها به گفته رئیس‌جمهور کشورمان در فرهنگ شرقی و در میان آسیایی‌ها موج می‌زند و از همین رو در این اجلاس یادآوری اوضاع نابسامان شهروندان مظلوم غزه و اعلام همبستگی با آنان ضروری است.

انزواطلبی و تکروی در دنیای امروز

محمد باقر قالیباف شهردار تهران که دیروز در جایگاه میزبان نمایندگان ده‌ها کشور شرکت‌کننده در اجلاس کلانشهرهای آسیایی بود، طی سخنانی اظهار داشت: در جهان پرتلاطم امروز ماهیت و روند پر‌شتاب تحولات، دیگر مجالی برای انزوا طلبی و دیدگاه‌های تکروانه باقی نگذاشته است.

قالیباف با بیان اینکه راهبرد مدیریت شهری در آسیا نیز می‌تواند متکی بر خرد جمعی و سازگار با ارزش‌ها و الگوهای مشترک بومی باشد، گفت: وجود چالش‌های متعددی در جوامع شهری آسیایی موجب شده برای مواجهه با این چالش‌ها، کاربست فصل مشترک مدیریت شهری، یعنی نوآوری از یکسو و بهره‌گیری از تجارب موفق در سراسر دنیا از سویی دیگر، نه یک انتخاب که به‌صورت یک ضرورت درآید.

وی با ضروری خواندن بهبود کیفیت زندگی انسان شهرنشین و رسیدن به توسعه پایدار شهرها از طریق تحقق شاخصه‌های توسعه افزود: مسئله توسعه پایدار شهری که امروزه موضوع اغلب محافل علمی دنیاست، دیدگاهی فراتر از مسئله زیست‌محیطی، به‌عنوان یک راهبرد برای ایجاد برابری بین شهروندان تمام نسل‌های آینده است.

وی ادامه داد: شما را به تامل در این نکته دعوت می‌کنم که آنچه از ما، آسیایی قدرتمند، توسعه یافته و تاثیرگذار در جهان می‌سازد، همگرایی در تمام ابعادی است که به نوعی با زندگی شهری در آمیخته است.

قالیباف اظهار داشت: آسیا با تکیه بر توان جمعی و روند همگرایی در میان کلانشهرهای خود تاثیر مثبتی بر تحولات جاری جهان خواهد داشت. از سوی دیگر، کلانشهرهای آسیا برای توسعه ظرفیت‌های مدیریت کلان خود، نیازمند ارتقای زیرساخت‌های خدماتی، ارتباطی، فناوری، عمرانی و توریستی هستند تا بتوانند در مقیاس منطقه‌ای و جهانی مجهز شوند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: تاسیس مجمع شهرداران آسیایی به مثابه یک شبکه فراگیر در سطح قاره آسیا به تلاش‌های ما برای دستیابی به شیوه‌های کارآمد مدیریت شهری کمک شایانی خواهد کرد.

حضور 44 شهردار

دبیر نخستین اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی گفت: استقبال و حضور گرم مدیران شهری قاره آسیا، اروپا و آفریقا در اجلاس تهران سرمایه عظیمی است که ما را در نهادینه کردن نخستین اجلاس شهرداران مصمم‌تر می‌سازد.

محمود محمدی دبیر اجلاس شهرداران آسیایی در آیین افتتاح این همایش در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد اظهار داشت: استقبال چشمگیر از این اجلاس با وجود همزمانی با 3 نشست دیگر، در ترکیه، مالزی و چین، بیانگر اراده مستحکم مدیران شهری آسیا، جهت همگرایی در این قاره است.

دبیر اجلاس شهرداران آسیایی اعلام کرد: 44 شهردار از 33 کشور با 160 عضو هیأت و نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، اعم از سازمان ملل متحد، اروپا، اکو، آ سه آن، اوراسیا، اتحادیه شمال آفریقا و شخصیت‌های با تجربه در امر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در اجلاس تهران حضور دارند.

به گفته محمدی، شخصیت‌هایی نظیر دومینیک دوویلپن و هادی البکوش، نخست وزیران سابق جمهوری فرانسه و جمهوری تونس، ما را از روند تجربیات همگرایی اروپا و اتحادیه شمال آفریقا بهره‌مند خواهند کرد.

محمدی گفت: همکاران من در دبیرخانه در روند برگزاری اجلاس، بانک اطلاعات ارزشمندی از شهرداری‌ها، مقامات و متخصصان قاره آسیا در مدیریت شهری تهیه کرده‌اند تا در سهولت بخشیدن به برگزاری اجلاس‌های بعدی در قاره آسیا مفید باشد.

 انقلاب همه جانبه در آسیا

دومینیک دوویلپن، نخست وزیر سابق فرانسه که به‌عنوان میهمان ویژه در اجلاس کلانشهرهای آسیایی شرکت دارد، دیروز طی سخنانی با اشاره به اینکه در منطقه با افزایش قدرت‌های جدید و بزرگ آسیایی روبه‌روهستیم، گفت: شهر مترقی بدون مدیریت مؤثر وجود ندارد.

به گفته وی اقدام یکجانبه همیشه محکوم به شکست است و هیچ شهری نیست که بدون مبادله تجربیات مهم باشد.

نخست وزیر سابق فرانسه در ادامه پیشنهاد کرد تا در منطقه، بنیاد مشترکی برای شهرهای آسیایی ایجاد شود تا تجربیات را جمع‌آوری کنند و نیرویی برای ارائه پیشنهادها ایجاد شود و تصمیم‌گیری‌های مناسب و با توجه به شرایط مدرن در آن فضا انجام شود.

وی در عین حال تاکید کرد: ارائه الگویی واحد به هیچ عنوان روش مناسبی نیست و نباید هیچ زمانی تنوع فرهنگ‌ها را فراموش کنیم و باید به آن احترام بگذاریم.

به گفته وی، می‌توان سال 2009 را به سال فرصت‌ها و نمونه‌ای برای گفت‌وگو بین دولت‌ها و ملت‌ها تبدیل کرد.

نخست وزیر سابق فرانسه با بیان اینکه شهرهای آسیایی با مشکلات مختلف و با یک انقلاب جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مواجهند، گفت: ما می‌توانیم از این فرصت برای دست یافتن به الگوی جدید براساس همکاری و در جهت مبارزه علیه تروریسم برای صلح و مواجهه با خطرات اشاعه نابسامانی‌ها در موضوعات مالی و مسائل محیطی اقدام کنیم.

وی افزود: در بین چالش‌هایی که باید برطرف شود، محیط‌زیست و فقر چالش‌های مهمی است بنابراین توجه به مسائل محیط‌زیست به‌عنوان دغدغه اصلی در شهرهای آسیایی است.

دومینیک دوویلپن گفت: طرح‌های بسیاری در آسیا متمرکز شده‌اند که از آن جمله ایجاد شهرهای هوشمند در کره و ژاپن است که ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی می‌تواند در استفاده مشترک از این تجارب ما را یاری دهد.

دومینیک دوویلپن علاوه براین بر سازماندهی فضاهای شهری، ساماندهی و سرمایه‌گذاری در شبکه حمل‌ونقل عمومی و توجه به امنیت عمومی به‌عنوان شروط توسعه شهری تاکید کرد.

پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد

محمد حلفانی، رئیس بخش حکمرانی مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد با قرائت پیام بان کی مون، رئیس سازمان ملل متحد، گفت: این هزاره، هزاره شهرنشینی است و باید ضرورت‌های آن مورد توجه قرار گیرد.

در این پیام ضمن ابراز امیدواری در مورد افزایش سطح همکاری‌ها در سطوح مختلف بین پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی، تاکید شد: شما، مدیران شهرهای مختلف آسیا هستید و شهرهای شما در رقابت‌پذیری شهری رشد پیدا می‌کنند.

در بخش دیگری از این پیام با اشاره به اینکه همکاران محلی شما در شهرهای مختلف، همکاران ما در سازمان ملل متحد محسوب می‌شوند، تصریح شده است: این اجلاس می‌تواند، نقش مفیدی در افزایش سطح همکاری‌ها ایفا کند و من یقین حاصل خواهم کرد که دولت‌های محلی می‌توانند با این همکاری کارهای مورد نظر خودشان را انجام دهند.

کد خبر 68848

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز