تحلیل داده‌ها و ارقام جدید نشان می‌دهد مرورگرهای اینترنتی کوچکی که تلاش می‌کنند با گوگل کروم، سافاری و مایکروسافت اج رقابت کنند، با چالشی سخت مواجه هستند.

رقابت مرورگرهای اینترنتی

به‌ گزارش همشهری آنلاین و به‌ نقل از تک‌رادار، مقایسه و تحلیل داده‌های مربوط به تعداد دانلود و سهم بازار مرورگرهای اینترنتی نشان می‌دهد رقابت بین این نرم‌افزارهای کلیدی پیچیدگی‌های قابل توجهی دارد.

داده‌هایی که توسط پلتفرم هوش دیجیتال سیمیلاروب به‌صورت اختصاصی برای تک‌رادار گردآوری شده نشان می‌دهد تعداد دانلودهای مرورگر «اپرا» با دانلودهای مرورگر «مایکروسافت اج» قابل مقایسه است. در یک بازه زمانی مشخص در سال ۲۰۲۲ صفحه دانلود اپرا ۱۲.۰۳ میلیون بار روی دسکتاپ بازدید شده، در حالی که ترافیک صفحه دانلود مایکروسافت اج نیز در مجموع ۱۲.۴۰ میلیون بار بوده است.

با وجود این ارقام برابر در دانلود مرورگر، در داده‌های مربوط به سهم بازار توازنی دیده نمی‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد مایکروسافت اج با ۱۰.۱۲% تقریباً چهار برابر بیشتر از اپرا با  ۲.۸٪ سهم از کاربران دسکتاپ دارد. دلیل این تناقض سوال‌برانگیز چیست؟

قدرت پیش‌فرض (Default)

رمز موفقیت مرورگر شرکت مایکروسافت در رقابت با اپرا در قدرت نصب به‌صورت نرم‌افزار پیش‌فرض برای مرور اینترنت در سیستم عامل است. مایکروسافت اج روی تمامی دستگاه‌های ویندوز ۱۰ و ۱۱ از قبل نصب شده است که تعداد آنها به میلیاردها می‌رسد. در همین حال، مرورگر اپرا روی هیچ دستگاهی از پیش نصب نشده است. بنابراین اپرا باید تنها بر نوآوری محصول نرم‌افزاری‌اش برای جذب کاربران تکیه کند.

بدین ترتیب تا زمانی که اقداماتی برای جلوگیری از اعمال نفوذ اپل، گوگل و مایکروسافت بر سیستم‌عامل‌های اصلی انجام نشود، ایجاد یک چالش موثر توسط شرکت‌هایی مانند اپرا عملا غیرممکن خواهد بود.

مدیران ارشد دو شرکت پروتون و داک‌داک‌گو اخیرا در گفت‌وگو با تک‌رادار صحبت‌های مشابهی مطرح کرده‌اند. اگر چه هیچ یک از این دو شرکت در فضای مرورگرهای اینترنتی رقابت نمی‌کنند، اما در بازارهای تخصصی خود یعنی جست‌وجو و ایمیل با چالش‌های مشابهی روبه‌رو هستند.

آیا همه امیدها از دست رفته است؟

با وجود قدرت شرکت‌های بزرگ در کنترل نصب نرم‌افزارهای پیش‌فرض، گاهی این اقدامات شبه‌انحصاری با انتقاد کاربران مواجه می‌شود. بدین ترتیب در کنار «قدرت پیش‌فرض»، هم‌اکنون قدرت احساسات مصرف‌کنندگان نیز وارد عمل شده و در برخی موارد نتایج معکوسی حاصل می‌شود.

مثلا مایکروسافت در این رقابت نابرابر تاکتیک پنهان دیگری را نیز به‌کار گرفته بود که مورد انتقاد کاربران واقع شد. این شرکت لینک‌های باز شده از طریق سرویس‌های خود مانند ویجت‌های ویندوز ۱۱، منوی استارت و غیره برای راه‌اندازی هر مرورگر دیگری به جز اج را مسدود کرده بود.

بیشتر بخوانید:

علاوه بر این توجه نهادهای مقررات‌گذار هم به این نوع موضوعات جلب شده است. در سال‌های گذشته رویکردهای انحصارگرایانه شرکت‌های عمدتا امریکایی در بازارهای اروپایی نارضایتی‌هایی را برانگیخته که منجر به برآمدن «قانون بازارهای دیجیتال» اتحادیه اروپا (Digital Markets Act) شده است.

قانون بازارهای دیجیتال (به‌اختصار DMA) به دنبال محدود کردن قدرت به‌اصطلاح «دروازه‌بان‌های فناوری» است، که گفته می‌شود موقعیت غالب بازار و ثروت منابع آنها فرصت را برای رقبای کوچکتر برای به دست آوردن سهم بازار محدود می‌کند.

در حوزه مقررات‌گذاری تاکنون ایالات متحده امریکا نسبت به اتحادیه اروپا کندتر عمل کرده است. با این‌حال مسیر جدیدی شروع شده و انتظار می‌رود قوانین ضد انحصار در سال‌های آینده اجرایی شود و درها را به روی اپرا و شرکت‌های مشابه باز کند.

کد خبر 687996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha