نمودار مبتلایان به کووید-۱۹ دوباره شکل صعودی به‌خود گرفته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هرچند واکسن‌ها توانسته به‌طور امیدوارکننده‌ای میزان مرگ‌ومیر و بستری را به نسبت اوایل همه‌گیری کم کند، اما همچنان نرخ ابتلا به‌گفته سازمان بهداشت جهانی تا ۱۸ درصد در هفته گذشته افزایش داشته است.

ماسک

به گزارش روزنامه همشهری، کنار گذاشتن ماسک و طفره رفتن اکثر مردم از تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کووید، عامل اصلی جهش دوباره نمودار ابتلاست. این آژانس بهداشتی سازمان ملل در آخرین گزارش هفتگی خود در مورد همه‌گیری کووید-۱۹اعلام کرد که تعداد مرگ‌ومیرها در سراسر جهان نسبتا مشابه هفته قبل باقی مانده  و حدود ۸۵۰۰ نفر است. با این حال در مقایسه با چند ماه گذشته، مرگ‌ومیر ناشی از کووید در ۳ منطقه افزایش یافته است: خاورمیانه، آسیای جنوب‌شرقی و قاره آمریکا.

همه‌گیری تمام نشده است
دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، موارد ابتلا را در ۱۱۰ کشور افزایشی خواند که بیشتر آنها با زیرسویه‌های جدید اومیکرون BA.۴ و BA.۵ رخ داده است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این همه‌گیری در حال تغییر است، اما تمام نشده است. به‌گفته او توانایی ردیابی تکامل ژنتیک کووید-۱۹در معرض تهدید است؛ چراکه کشورها نظارت و تلاش‌های توالی‌یابی ژنتیک را کاهش داده‌اند. تتروس ادهانوم هشدار داد که ابتلا به زیرسویه‌های جدید کووید-۱۹و سویه‌های جدید در حال ظهور و بالقوه خطرناک، کار را دشوارتر می‌کند. او از کشورها خواست تا آسیب‌پذیرترین جمعیت خود ازجمله کارکنان بهداشتی و افراد بالای ۶۰ سال را ایمن کنند.

رکورد در دست خاورمیانه 
براساس این گزارش که هفته گذشته منتشر شده است، بیشترین افزایش هفتگی موارد جدید کووید-۱۹ به میزان ۴۷ درصد در خاورمیانه مشاهده شده است. به‌گفته سازمان بهداشت جهانی میزان عفونت‌ها در اروپا و آسیای جنوب‌شرقی حدود ۳۲ درصد و در قاره آمریکا نیز حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است. باتوجه به بازگشت موج‌های ابتلا به بیماری، بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالت‌های آمریکا در حال وضع کردن قوانین جدید درباره اجبار استفاده از ماسک در فضاهای سربسته هستند. ماسک همچنان پس از واکسن به‌عنوان یک اسلحه پیشگیری‌کننده از مرگ، تنها دستاویز انسان برای پیشگیری از ابتلاست. تمام اختیارات اضطراری و قوانینی که زیربنای پاسخ به بحران کووید هستند، در اوایل سال‌جاری به‌دلیل کاهش خطر ابتلا به عفونت پس از موج اول و دوم نوع اومیکرون، از بین رفت. با این حال، منابع دولتی برخی از کشورها قصد تهیه پیش‌نویس قانونی را دارند که درصورت لزوم می‌تواند به سرعت تصویب شود.
بسیاری از کشورهایی که مقاصد محبوب گردشگری هستند مانند آلمان و ایرلند سرسختانه به‌دنبال وضع پروتکل‌های بهداشتی سابق ازجمله ماسک زدن هستند. در این کشورهای اروپایی درصورتی که روند عفونت همچنان در حال افزایش باشد، استفاده اجباری از ماسک ممکن است از پاییز امسال مجددا اعمال شود. حتی با وجود اینکه اکثر کشورها بدون محدودیت سفر، ازجمله آلمان و ایرلند، اکنون در شرایط قرنطینه نیستند، اما ممکن است در تأیید آمادگی جهان برای درمان کووید و تبدیل آن به بیماری بومی، از این سلاح برای کاهش انتشار ویروس استفاده کنند. اگر محدودیت‌های اخیر آلمان را نشانه‌ای برای وضع جدید قوانین بهداشتی درنظر بگیریم، مسافرانی که سفرهای تابستانی خود را کلید زده‌اند احتمالا در برخی مقاصد با شرایط غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو می‌شوند.

عدم‌تعادل در توزیع واکسن
گفتنی است که صدها میلیون نفر در جهان هیچ‌یک از دوزهای واکسن‌های کووید-۱۹را نزده‌اند و از این‌رو در معرض خطر بیماری شدید و مرگ هستند. درحالی‌که بیش از ۱.۲ میلیارد واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان تزریق شده است، میانگین نرخ ایمن‌سازی‌ در کشورهای فقیر حدود ۱۳ درصد است.
مدیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: درحالی‌که کشورهای ثروتمند هم‌اکنون کودکان ۶ماهه خود را واکسینه می‌کنند و برای انجام دوزهای بعدی واکسیناسیون برنامه دارند، هنوز کشورهای کم‌درآمد با کمترین نرخ دسترسی به واکسن‌های اولیه برای بزرگسالان در معرض خطر این بیماری هستند. براساس ارقام گردآوری شده توسط آکسفام و اتحادیه واکسن مردمی، کمتر از نیمی از ۲.۱ میلیارد واکسن وعده داده شده به کشورهای فقیرتر توسط گروه هفت اقتصاد بزرگ تحویل داده شده است. 
BA.۴ و BA.۵ که واگیردارترین زیرشاخه‌های کووید-۱۹ تا به امروز درنظر گرفته می‌شوند، باعث افزایش تعداد موارد در برخی نقاط دنیا شده‌اند. درحالی‌که تابستان به‌دلیل اینکه فصل سفر شناخته می‌شود می‌تواند خطر بالقوه انتشار این سویه‌ها و البته جهش‌های جدید ویروس را باعث شود، در پاییز و زمستان نیز که مردم معمولا زمان بیشتری را در داخل خانه می‌گذرانند، خطر انتقال افزایش می‌یابد. مقامات بهداشتی می‌گویند در زمان فعلی می‌توانیم گامی حیاتی در ارتباط با واکسن‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله ماسک برای ارائه حفاظت بیشتر برداریم.

گزارش: زهرا خلجی

کد خبر 687766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    از مردم خواهش می کنم همچنان مراقب باشند. چون تعداد مبتلایان ناگهان زیاد می شود. لطفا دستورالعملهای بهداشتی کرونایی را رعایت کنید. شست و شوی دستها، ماسک زدن حتی اگر هوا گرم است، و رعایت فاصله گذاری اجتماعی. پیشگیری بهتر از درمان است. اگر قبلا واکسن زده اید هم دوز های آن را تکمیل کنید. ممنون