چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

کمتر وزنه بردار سنگین وزنی وجود دارد که وزنه‌هایی بیش از 250 کیلوگرم دوضرب را در دسته ما فوق‌سنگین بالای سر ببرد.

در شوروی سابق که نزدیک به 30 سال وزنه‌برداری دنیا با قدرت وزنه‌برداران این کشور در سطح اول جهان بود، تنها تعداد محدودی وزنه‌بردار وجود داشتند که می‌توانستند به این مهم دست یابند که در میان همه آنها واسیلی آلکسیف مهندس معمار روسی حتی به رکورد 255 کیلویی هم دست پیدا کرد. آلکسیف سال‌ها چهره برتر وزنه‌برداری جهان بود که هیچکس نمی‌توانست تهدیدی جدی برای او و رکوردهایش باشد.

در یک دوره کوتاه آناتولی پیسارنکو یکی دیگر از قدرت‌های وزنه‌برداری روسیه خود را در مقابل آلکسیف نشان داد اما بعد از آنکه در مسافرت به کانادا در چمدانش مواد نیروزا کشف شد او هم به نوعی ناچار به کناره‌گیری شد تا افتخارات آلکسیف، این مهندس پرقدرت روسی سال‌ها باقی بماند. در بازی‌های المپیک 2000 سیدنی وزنه‌برداری جهان با قدرت تازه‌ای به نام حسین رضازاده آشنا شد که توانست بعد از 30 سال خط پایانی بر قدرت بلامنازع روس‌ها در این وزن بکشد و با کسب عنوان قهرمانی در المپیک دریچه‌ای تازه را بگشاید.

رضازاده در مدت 8 سال از المپیک 2000 سیدنی تا 2008 پکن با رسیدن به موفقیت‌های پیاپی نوع نگاه جهانیان به تحولات این رشته را تغییر داد و حالا هم تداوم آن به چهره دیگری به نام سعید علی‌حسینی همشهری خودش رسیده است.

علی‌حسینی امروز در همان مسیری قرار گرفته که 12 سال قبل رضازاده آن را آغاز کرده بود. با این تفاوت که جوان اول امروز وزنه‌برداری ما، دنیایی تجربه از حضور 10ساله رضازاده در مسابقات گوناگون را در کنار خود دارد. این جوان  به دلیل استفاده از مواد نیروزا یک محرومیت دوساله را پشت‌سر گذاشت و حالا با بازگشتش به روی تخته، خود را مستعدترین جانشین برای پرافتخارترین وزنه‌بردار تاریخ ایران نشان داده است.

او چندی قبل در مسابقات باشگاهی در کره‌جنوبی با رکوردی معادل 447 کیلوگرم زنگ خطری جدی را برای همه حریفان جهانی‌اش به صدا درآورد. در حال حاضر اگرچه علی‌حسینی رکوردش با رکوردهای جهانی رضازاده 29 کیلوگرم اختلاف دارد، اما با همین حدنصاب می‌تواند در جمع 6 نفر اول جهان قرار گیرد. کارشناسان وزنه‌برداری معتقدند که این جوان شایسته به راحتی می‌تواند نه‌تنها رکوردهای رضازاده را به زودی  تغییر دهد، بلکه از آنچنان توانایی و قدرتی برخوردار است که قادر است حتی به رکورد 270 کیلویی دوضرب هم برسد.

جانشین رضازاده  می‌گوید: «رسیدن به رکوردهای افسانه‌ای رضازاده خیلی سخت است، من همه تلاش‌ خود را می‌کنم، اما کار خیلی دشواری است.» علی‌حسینی به زودی دوباره عازم کره‌جنوبی می‌شود تا در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا شرکت کند.

شاید او باز هم به افزایش رکوردهایش در این مرحله فکر کند اما یقینا برایش حضور در مسابقات جهانی خیلی مهم‌تر است. اگرچه همین حالا هم با رکورد 242 کیلویی دوضربش رکورددار جهانی جوانان است و راحت می‌تواند طلایی جوانان وزنه‌بردار دنیا در سنگین‌وزن باشد.

کد خبر 68765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز