سه شرکت برتر هواپیمایی چین به جای خرید هواپیماهای بوئینگ، ۳۰۰ هواپیمای ایرباس اروپایی خریده‌اند.

چین

به گزارش همهشری آنلاین و به نقل از رویترز، شرکت بوئینگ روز جمعه ضمن ابراز ناامیدی از سفارش‌های جدید چین مبنی بر خرید ۳۰۰ هواپیما توسط سه شرکت بزرگ هواپیمایی این کشور از شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس آن را نشانه سایه انداختن اختلافات ژئوپلوتیکی بر سر صادرات هواپیماهای ساخت آمریکا دانست.

این شرکت هواپیماساز آمریکایی بر ادامه گفت‌وگوهای سازنده میان دولت‌های آمریکا و چین تاکید کرد.

گفتنی است که از آخرین تنش‌های ژئوپلوتیکی میان آمریکا و چین مسئله تنگه تایوان است که به نظر آمریکا این تنگه یک آبراه بین‌المللی بوده و عبور و مرور کشتی‌های جنگی و پرواز جنگنده‌ها یا هواپیماهای تجسسی بر فراز آن بلامانع خواهد بود، درحالی‌که چین بر سرزمینی بودن این آب‌ها و حق اعمال حاکمیت و صلاحیت قضایی خود در این منطقه تاکید دارد.

اساسا، چین تایوان را بخش جدا افتاده سرزمین اصلی دانسته و حکومت مستقر در تایپه را متعلق به گروه جدایی‌طلب در نظر می‌گیرد. آمریکا با وجود عدم روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان از استقلال جزیره در مقابل حکومت چین پشیتیبانی تسلیحاتی و سیاسی می‌کند.

جزیره چین تایپه یا همان تایوان در جریان جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ پناهگاه نیروهای جمهوری‌خواه پس از شکست از نیروهای کمونیست در چین شد. حکومت مرکزی چین هم هرگز استقلال تایوان را به رسمیت نشناخته و آن را متعلق به سرزمین اصلی می‌داند.

کد خبر 687563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 1
    ما ۳ تا بخریم اگر بهمان بدهند!