افزایش نرخ ارز در داخل کشور و رشد قیمت جهانی کالاها باعث سبقت صادرات از واردات در کارنامه تجارت خارجی ایران طی بهار امسال شد.

صادرات

به گزارش همشهری آنلاین، افزایش نرخ ارز در داخل کشور و رشد قیمت جهانی کالاها باعث سبقت صادرات از واردات در کارنامه تجارت خارجی ایران طی بهار امسال شد. در نخستین فصل امسال حجم تجارت خارجی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسیده که نتیجه آن ثبت تراز تجاری مثبت به میزان ۶۰۵ میلیون دلار بوده است. این برایند رسمی گمرک ایران از دادوستد کالاها و خدمات تجاری در ۳ماه نخست امسال است. حجم تجارت خارجی ایران در این مدت ۱۹.۵درصد رشد کرده است.

از کل تجارت ۲۵.۵ میلیارد دلاری خارجی در بهار امسال ۱۳میلیارد و ۶۹میلیون دلار سهم صادرات و ۱۲میلیارد و ۴۶۴میلیون دلار سهم واردات بوده و رشد صادرات ایران در این مدت نسبت به بهار سال گذشته ۲۱درصد و رشد واردات ۱۸درصد برآورد شده است.

گمرک ایران می‌گوید: در بهار۱۴۰۱ معادل ۳۶میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری رد و بدل شده که در مقایسه با بهار سال گذشته رشدی ۲۱درصدی را نشان می‌دهد.

بازرگانان ایرانی در ۳ماه نخست امسال ۲۷.۷میلیون تن کالا راهی بازارهای هدف صادراتی کرده‌اند که جمع درآمد ناشی از این تجارت ۱۳میلیارد و ۶۹میلیون دلار بوده است. در مقابل تجار و بازرگانان در بهار امسال ۸میلیون و ۱۵۴هزار تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۴۶۴میلیون دلار کالا وارد کشور کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: در ماه های اخیر تجارت خارجی به نفع ایران تمام‌شده و ثبت تراز تجاری در ۳ماه نخست امسال بی‌سابقه بوده است. دولت سیدابراهیم رئیسی در تلاش است تا حجم تجارت خارجی با دیگر کشورها ازجمله همسایگان و کشورهای منطقه را افزایش دهد،

چنان‌که مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت خارجه اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با به ثمر نشستن مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها، حجم تجارت خارجی ایران به‌ویژه با کشورهای اروپایی افزایش یابد.

آمار چه می‌گوید؟

علیرضا مقدسی، رئیس‌کل گمرک ایران گفته خریداران اصلی کالاهای ایرانی در بهار امسال، ۵کشور چین، عراق، ترکیه، امارات و هند و ۵کشور اصلی صادرکننده کالا به ایران در این مدت امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

مقدسی درخصوص مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در فصل بهار گفت: در ۳ماه نخست امسال کشورهای چین با ۴میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار، عراق با یک‌میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار، ترکیه با یک‌میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار، امارات با یک‌میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار و هند با ۴۲۴میلیون دلار، ۵مقصد اول کالاهای صادراتی ایران بودند.

رئیس‌کل گمرک ایران در خصوص کشورهای نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار تأکید کرد: کشورهای امارات با ۳میلیارد و ۴۲۶میلیون دلار، چین با ۳میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، ترکیه با یک‌میلیارد و ۲۷۳میلیون دلار، هند با ۵۱۲میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶میلیون دلار، ۵کشور نخست تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز ایران در فصل بهار بودند.

او درخصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار تأکید کرد: در ۳ماه نخست امسال ۳میلیون و ۶۷۴هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲درصدی همراه بوده است، این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاوردهای مهم کشور به‌شمار می‌آید.

به گزارش همشهری، از کل صادرات ۱۳میلیارد و ۶۹میلیون دلاری ایران در بهار امسال، ۳۲.۲۴درصد به مقصد چین، ۱۳.۹۶درصد به مقصد عراق، ۱۳.۲۹درصد به مقصد ترکیه، ۱۲.۵۹درصد به مقصد امارات متحده عربی، ۳.۲۴درصد هم به مقصد هند صورت گرفته و سهم بقیه کشورهای دنیا در مجموع ۲۴.۶۸درصد بوده است که نشان می‌دهد بیش از ۷۵درصد مقصد کالاهای صادراتی ایران محدود به ۵کشور شده است.

این گزارش می‌افزاید: از کل کالاهای وارد شده به کشور در بهار امسال ۲۷.۵درصد از مقصد امارات، ۲۵.۱درصد از چین، ۱۰.۲درصد از ترکیه، ۴.۱درصد از هند، ۳.۷درصد از آلمان و ۲۹.۴درصد از سایر کشورهای دنیا انجام شده که نشان می‌دهد بیش از ۷۰درصد واردات ایران محدود به ۵کشور خاص شده است.

نبض تجارت در خرداد

سخنگوی گمرک ایران هم اعلام کرد: تجارت خارجی غیرنفتی در خردادماه با رشد ۳درصدی به ۸.۹میلیارد دلار رسید که با پیشتازی صادرات کشور از واردات در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴میلیون دلار را نشان می‌دهد.

روح الله لطیفی افزود: سهم صادرات از این میزان تجارت خارجی غیرنفتی، ۱۰میلیون و ۶۵۰هزار تن کالا و به ارزش ۴میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بود و واردات نیز سهم ۲میلیون و ۹۷۲هزار تنی کالا به ارزش ۴میلیارد و ۳۴۹میلیون دلار داشته است.

او اعلام کرد: صادرات در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل تغییری در ارزش کالای صادراتی نداشته اما واردات به کشور در این ماه ۶.۵درصد افزایش یافته است. لطیفی درباره میزان ترانزیت خارجی در خردادماه هم گفت: یک‌میلیون و ۱۱۴هزار تن کالای خارجی در خرداد امسال از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱۳هزار تن بیشتر و با رشد ۲۴درصدی همراه بوده است.

سبقت صادرات از واردات در بهار ۱۴۰۱ | افزایش نرخ ارز و رشد جهانی قیمت کالاها به نفع ایران تمام شد

کد خبر 687553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha