گروه بورس: درست یک روز پس از کناره‌گیری ناگهانی علی رحمانی از بورس اوراق بهادار تهران، علی اکبر هاشمیان مدیرعامل بورس کالای ایران نیز برکنار شد تا موج تغییرات در بازار سرمایه وارد مرحله تازه‌ای شود.

به گزارش همشهری، شاخص‌های بورس تهران روز گذشته در واکنش به تغییر مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با کاهش به کار خود پایان دادند تا نشان دهند واکنش بازار به این تغییرات منفی است.

پیش از آغاز تغییرات از روز دوشنبه، شایعات متفاوتی درمورد تغییرات به گوش می‌رسید که منشأ آن متوجه سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

هرچند اخبار رسمی حاکی از آن است که مدیرعامل بورس کالا اعلام بازنشستگی کرده اما آخرین اخبار حکایت از آن دارد که این تغییرات از درون وزارت امور اقتصادی و دارایی و درست چند ماه پس از انتصاب وزیر جدید اقتصاد هدایت شده است.

شنیده‌ها حاکی است: در درجه اول قرار بوده تغییرات در سطوحی بالاتر انجام شود اما چون انتخاب هیأت‌مدیره نهاد نظارت بر بازار سرمایه هر 5 سال یکبار انجام می‌شود، تغییرات اولیه در شرکت‌های تابعه سازمان بورس و اوراق بهادار اعمال شد.

اما کماکان مشخص نیست آیا موج این تغییرات در روز‌های آینده به سازمان بورس هم می‌رسد یا نه؟ ظاهرا وزیر جدید اقتصاد که درصدد است خود سکان هدایت بازار سرمایه را به دست بگیرد قصد دارد به‌دنبال نزول پیاپی شاخص‌های بورس با تغییر مدیران بازار، این روند را متوقف کند.

تغییرات در بورس کالا

پس از تغییر مدیریت در بورس اوراق بهادار، آخرین اخبار دریافتی از قطعی شدن تغییرات در بورس کالا حکایت دارد.

ظاهرا سازمان بورس و اوراق بهادار برای جایگزینی محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای بورس و عضو هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به جای علی‌اکبر هاشمیان در سمت مدیرعاملی بورس کالا توافق کرده است.

تأیید خبر برکناری

روز گذشته پس از انتشار خبر کناره‌گیری هاشمیان از مدیرعاملی بورس کالای ایران، رئیس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران ضمن تایید این خبر گفت: با توجه به اینکه هاشمیان به مرز 60‌سالگی نزدیک شده از یک ماه قبل کناره‌گیری خود را از مدیرعاملی در هیات‌مدیره این بورس مطرح کرده بود.

حسین ملاحسین آقا درباره نامزدهای پست ریاست مدیرعاملی بورس کالای ایران اظهار داشت: هنوز هیچ گزینه‌ای برای این پست معرفی نشده است.

او ادامه داد: در جلسه آینده هیات‌مدیره بورس کالای ایران، مدیرعامل جدید این بورس برگزیده خواهد شد تا پس از سپری شدن مراحل قانونی، مدیرعامل جدید بورس کالای ایران انتخاب شود.

بررسی سوابق مدیرعامل مستعفی بورس کالا نشان می‌دهد که سید علی اکبر هاشمیان پس از 2سال فعالیت به‌عنوان دبیر کل بورس فلزات تهران، با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار و ادغام بورس‌های فلزات و کشاورزی و تاسیس شرکت بورس کالای ایران در اواخر سال 85 به‌عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد. در دوران فعالیت او بورس فراورده‌های نفتی و پتروشیمی پس از مدت‌ها به مرحله اجرایی رسید.

لزوم استعفای مدیرعامل جدید از سایر مشاغل

با گذشت 2 روز از تغییر مدیریت در بورس اوراق بهادار، گمانه‌زنی در مورد نحوه فعالیت مدیرعامل جدید بورس تهران شدت گرفته و گروه‌های مختلف او را تابع خط فکری برخی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار می‌دانند اما آنچه بیش از هرچیز ذهن فعالان بازار را مشغول کرده، مدیریت حسن‌قالیباف ‌اصل در شرکت سرمایه‌گذاری امید و عضویت وی در هیأت‌مدیره برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی فعال در بورس است.

براساس آنچه در قانون بازار اوراق بهادار آمده است مدیرعامل بورس تهران باید فردی مستقل باشد؛ البته در این قانون به لزوم یک‌شغله بودن مدیرعامل شرکت بورس اشاره‌ای نشده است.

اما قطعا طبق روح قانون بازار اوراق بهادار، مدیرعامل بورس تهران نمی‌تواند همزمان در بنگاه‌های اقتصادی فعال زیرمجموعه بازار سرمایه فعالیت کند زیرا در غیر این صورت هیأت‌مدیره شرکت بورس و سازمان بورس اوراق بهادار باید برای تضاد منافعی که در این میان به چشم خواهد آمد چاره‌جویی کنند.

توجه داشته باشیم که در حال حاضر شرکت‌های سرمایه‌گذاری اکثریت کرسی‌های هیأت‌مدیره شرکت بورس را در دست دارند و این موضوع خود محلی برای تضاد منافع بین مجری و بازیگر بازار است.

حال اگر مدیر بازار هم قرار باشد خود وارد میدان بازی شود پرسش‌های بی‌شماری درمورد سلامت بازار مطرح خواهد شد

کد خبر 68739

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز