چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بورس: مرداد ماه امسال بعد از مدت‌ها انتظار روزشمار ورود سهام غول مخابراتی کشور به تالار شیشه‌ای صفرشد

و سازمان خصوصی‌سازی‌ به نیابت از دولت 5 درصد از سهام این شرکت را برای کشف قیمت روی میز فروش گذاشت.

به این ترتیب بازارسهام که بعد از تب سنگ آهنی از 3 قلوهای فولادی قطع امید کرده بود با آغوش باز به استقبال مخابرات رفت. در ادامه هم با وجود انتقاد حرفه‌ای‌های بازار از ابهام ونواقص اطلاعات ارسالی از سوی متولیان مخابرات، سهام تازه وارد چشم مشتریان بورس را گرفت.

دست آخر اینکه شرکت مخابرات ایران در حال حاضر اثرگذارترین شرکت صاحب نماد در بورس به شمار می‌رود که به تنهایی 15‌درصد از ارزش بازار را تامین می‌کند و با وجود تازه‌وارد بودن، لقب پرطرفدارترین سهام سال را یدک می‌کشد؛ حتی اگر چند هفته‌ای به‌علت توقف نماد، از گردونه رقابت‌ها دور مانده باشد.

همین اثرگذاری هم باعث شده شایعه تعلل تعمدی متولیان بورس در بازگشایی نماد مخابرات روی تابلوی معاملات بالا بگیرد هرچند که شرکت بورس، دلیل ادامه توقف نماد «اخابر» را نقصان اطلاعات شفاف اعلام کرده است.

به عبارت دیگر شرکت مخابرات که پس ازبرگزاری مجمع به‌علت تقسیم سود مشروط اجازه بازگشت به بورس را دریافت نکرده انتظار دارد با حذف واژه مشروط دوباره در تالار حافظ پذیرفته شود اما بورس این میزان اطلاع رسانی را کماکان ناکافی می‌داند.

در این میان هم عده‌ای بر این باورند که مدیران بورس برای جلوگیری از نزول بیشتر شاخص و سقوط یک میلیارد دلاری ارزش بازار، زمان را برای بازگشت شاخص مناسب تشخیص نمی‌دهد.

جالب اینکه با وجود اصرار صریح مدیرعامل شرکت بورس بر عدم‌شفافیت اطلاعات و گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال سقوط ارزش بازار، دلیل ادامه توقف نماد شرکت متبوعش را امضا نشدن صورت جلسه مجمع مخابرات از سوی هیأت‌مدیره می‌داند.

صابرفیضی با رد هر گونه عدم‌شفافیت صورت‌های مالی، دلیل امضا نشدن صورت جلسه مجمع مخابرات از سوی هیأت‌مدیره راهم تنها مشغله کاری اعضای هیأت‌مدیره مخابرات اعلام و البته از پیش‌بینی تاریخی برای رفع مشغله کاری هیأت‌مدیره و بازگشایی نماد خودداری کرد.

مدیرعامل شرکت مخابرات اظهار داشت: هرگونه عدم‌شفافیت صورت حساب‌‏های مالی سهام مخابرات در بورس را تکذیب می‌‏کنیم، این صورت‌‏ها و حساب‌‏ها مکتوب و اعلام شده است.

به هر حال، با وجود تکذیب مصرانه نقصان اطلاعات بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بورس و سهامدارانش اطلاعات کامل و شفافی از مخابرات و آینده مالی آن ندارند و همین امر، ریسک سرمایه‌گذاری در این گروه تک عضوی بازار را افزایش می‌دهد بنابراین بورس باید این شرکت تازه وارد واثر‌گذار را تحت فشار قرار دهد تا برای بازگشت به گردونه معاملات به سرعت، اطلاعات کاملی را از پیش‌بینی درآمد وسوددهی خود ارائه کند.

هادی بیدختی مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس با تاکید بر نواقص روند اطلاع رسانی مخابرات به همشهری گفت:تا همین چند روز پیش، تقسیم سود این شرکت برای نخستین بار در تاریخ بورس به‌صورت مشروط صورت گرفته بود.

وی با ابراز شگفتی از این بدعت ادامه داد: به این ترتیب سهامدار دقیقا نمی‌داند به‌طور قطع بابت سرمایه‌گذاری پرریسکی که انجام داده سودی به حسابش واریز خواهدشد یا خیر؟
به گفته او، علاوه بر این در زمان بازگشایی نماد هم این نقص باعث خواهدشد امکان قیمت‌گذاری واقعی سهم از بازار سلب شود چون درصورت تقسیم سود باید به میزان سوددهی از ارزش سهم کاسته شود اما وجود قید مشروط، تعیین قیمت را عملا غیرممکن می‌کند.

بیدختی تصریح کرد: حتی درصورتی که به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات، تقسیم سود 13تومانی به قطعیت رسیده باشد مشکل اطلاع رسانی غیرشفاف از صورت‌های مالی کماکان به قوت خود باقیست.

او احتمال تعلل تعمدی بورس در بازگشایی نماد مخابرات برای جلوگیری از ریزش بیش از پیش شاخص وارزش بازار را رد کرد وافزود:اگر شرکت بورس قصد داشت با دستکاری در معاملات و توقف نمادهای معاملاتی از ریزش شاخص جلوگیری کند اجازه نزول شاخص تا 8 هزار و400 واحد را هم نمی‌داد.

شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا هم در این خصوص معتقد است:شرکت مخابرات به جز تقسیم سود مشروط با ابهامات دیگری درصورت‌های مالی از جمله نبود برنامه بلندمدت شفاف از افزایش یا کاهش درآمدهایش مواجه است.

او ضمن تایید تصمیم شرکت بورس در تداوم توقف نماد معاملاتی مخابرات بیان کرد: بورس باید شرکت مخابرات را تحت فشار قرار دهد تا برای بازگشت به بازار هر چه سریع‌تر اطلاعات شفاف را در اختیار سهامداران قرار دهد.

شهمیری با اشاره به نقش پررنگ مخابرات در بازار تهران و ارزش آن خاطرنشان ساخت: با توجه به این اثرگذاری، هرگونه تصمیم‌گیری در مورد مخابرات باید با دقت ووسواس خاص صورت گیرد.

او تصریح کرد: مدیران شرکت مخابرات ایران باید اعلام کنند درصورت هرگونه تغییر در سیاستگذاری‌های کلان کشور چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهند کرد واین سیاست‌ها چه تاثیری بر درآمد زایی شرکت وسود سهامداران برجای خواهدگذاشت.

شهمیری با اشاره به طرح تحول اقتصادی ادامه داد:پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرای طرح تحول اقتصادی از جمله حذف یارانه‌ها، اقبال از خدمات شرکت مخابرات افزایش یابد اما این شرکت هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ نکرده بنابراین سهامدار هم نمی‌داند چه سهمی وبا چه سود وزیانی را به سبد دارایی‌های خود اضافه کرده است.

کد خبر 73016

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز