تهیه، تدوین و اجرای ۱۲ راهبرد و ۹۰ پروژه کلان برای تهران، بازگرداندن بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به شهر و شهروندان، ناعدالتی در ساختار شمال و جنوب تهران و ارائه بیش از ۳۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های سرمایه گذاری‌ داخلی‌ و خارجی‌ در هفته پیش رو از مهمترین محورهای صحبت‌های شهردار تهران در سخنرانی ابتدای نماز جمعه تهران بود.

زاکانی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی ظهر امروز در سخنرانی‌اش در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت:بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان از امکانات متعلق به شهرداری که در محاکم بر علیه ما بود، با دفاع درست، از دست شهرداری خارج نشد و این کار در کنار برگرداندن بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان دیگر از اموال شهرداری سبب شد که مجموعا حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به شهر و شهروندانش بازگردانده شود.

مشکلات تهران در بخش‌های مختلف

زاکانی اضافه کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «تهران» فراتر از شهر، یک کشور است و با دقت در ابعاد آن و خدمت به مردم تهران و ساختن یک الگوی درست باید گام‌های رسیدن به اهداف انقلاب را یکی پس از دیگری برداریم؛ در این مسیر با یک شهر، شهروند و مدیریت شهری مواجه هستیم که در خدمت شما هستند. شهر ما شهری است که امروز از بعد ایمنی دارای ضعف است. تهران بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار دارد که ۴۵۶۰ هکتار آن فرسوده است؛ ناعدالتی به وضوح در آن دیده می‌شود و فاصله شمال و جنوب و نابسامانی در حوزه ترافیک و ناسالم بودن هوا اسبابی را فراهم کرده که مردم در آسایش لازم نباشند.

شهردار پایتخت افزود: آسایش و امنیت، رشد معنوی و مادی شهر باید به گونه‌ای باشد که مردم از این نعمتها برخوردار شوند؛ اما مردم در سختی و مشکلات هستند و در کنار این مشکلات، مدیریت شهری نیز آسیب‌هایی دارد. ۱۰ ماه پیش که توفیق خدمتگزاری را برای مدیریت شهری تهران پیدا کردیم، بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان، بدهی شهرداری بود و سال قبل از آن، شهرداری برای پرداخت حقوق ۳ ماه کارکنان مقروض شده بود و حل این تنش مالی و تنش امکانات و تجهیزات نیاز به یک تحول داشت. بر همین اساس شورای ششم و شهرداری منتخب این شورا همه توان خود را صرف یک تحول کالبدی و روحی و تحول نرم افزاری و سخت افزاری در شهر کردند.

تجمیع ۱۲۰۰ حساب شهرداری

زاکانی ادامه داد: بنابراین می بایست ابتدا خودمان را به پایداری برسانیم، بر همین اساس به سرعت پایداری حوزه مالی را برنامه ریزی کردیم و ۱۲۰۰ حساب شهرداری را تجمیع کردیم چرا که این حساب‌های زیاد در درون شهرداری با مفسده‌هایی مواجهه بود که مواجهه با آن یک امر قطعی بود، امروز پس از ۱۰ ماه بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان امکانات متعلق به شهرداری که در محاکم بر علیه ما بود با دفاع درست از دست شهرداری خارج نشد و این کار در کنار برگرداندن بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان دیگر از اموال شهرداری باعث شد مجموعا حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به آن بازگردانده شود.

شهردار تهران اضافه کرد: ما باید مسئولیت پذیری را پیشه کنیم و در مقام مسئولیت پذیری راهی را دنبال کنیم که با مشارکت توسط دولت انقلابی و نهادهای انقلابی در مجلس و دستگاه قضا و با مشارکت نخبگان و متن توده مردم مسیر ساختن شهر تهران را دنبال کنیم.

راهبردهایی برای آسایش و رفاه مردم

زاکانی بیان کرد: بر این اساس، ۱۲ سیاست و راهبرد و ۹۰ کلان پروژه احصا شد تا در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بتوان رفاه، آسایش و امنیت و رشد معنوی و مادی و پیشرفت را دید؛ چشم انداز را ۱۰ ساله انتخاب کردیم تا کلان شهری الگو را با کمک و محوریت مرم بسازیم.

زاکانی یادآوری کرد: در همه حوزه‌ها مسیر مشخصی را دنبال می‌کنیم و در این مسیر، نیم نگاهی نیز به آینده داریم، در هفته پیش رو ۳۹۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های قابل سرمایه گذاری را در معرض دید خواهیم گذاشت و همکاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی و سایر بخش ها برای مشارکت در جهت ساخت تهران را طلب خواهیم کرد.

شهردار تهران عنوان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در تهران در حوزه مسکن است؛ جایی که ۵۱ درصد مردم مسکن استیجاری دارند؛ یک فرد حقوق بگیر ۶۵ درصد حقوق خود را برای اجاره یک خانه ۷۵ متری هزینه می‌کند و ۶۶ سال طول می‌کشد تا این فرد صاحب خانه شود؛ بنابراین وارد بررسی موضوع شدیم و قرارگاهی را تحت عنوان قرارگاه مسکن ایجاد کردیم؛ چرا که جمعیت ۱۰ میلیونی تهران (جمعیت شب خواب) با احتساب بعد ۲.۹ نفری خانوار به حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیاز دارد و با در نظر گرفتن این نکته، تهران با کمبود حدود یک میلیون واحد مسکن مواجه است.

برنامه کوتاه مدت برای حل مشکل مسکن

شهردار تهران گفت: از دولت برای برنامه‌های کوتاه مدت در بخش مسکن کمک گرفتیم و بحث مشوق‌ها آخر هفته ابلاغ شد که بر اساس آن در بافت فرسوده یک تا دو طبقه تشویقی داده می‌شود، در واقع با این کار، افقی را برای ایمنی و ساخت و ساز در کمیسیون ماده پنج تصویب و ابلاغ کردیم؛ همچنین در بحث کاهش زمان صدور پروانه ساختمان از ۳۷۰ روز به ۶۰ روز نیز توفیق داشتیم که این کار در چند منطقه انجام دهیم و موضوعات فضای سبز و کمیته نما گلوگاه‌هایی است که با حل آنها این وعده به صورت کامل انجام می‌شود.

زاکانی اضافه کرد: کمک به ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در ۲۲ منطقه هدف گذاری شده است که امسال بخشی از آنها شروع شده و بخش‌هایی نیز در حال قرار داد است، شهرداری به عنوان یک رکن اساسی باید در حوزه استیجاری به کمک مردم بیاید و خانه‌های استیجاری را با مالکیت شهرداری در اختیار شهروندان قرار دهد.

بازسازی ۱۰ ساله شهر در مدار جدید

او افزود: علاوه بر این نوسازی کل شهر بر مبنای توسعه ایستگاه‌ها و امکانات حمل ونقل عمومی از دیگر اهداف است تا شهر را بر یک مدار دیگر در آینده ۱۰ ساله بسازیم.

شهردار تهران اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل اساس کارمان را بر انسان محوری و توسعه پیاده راه‌ها و توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کوتاه مدت قرار دادیم؛ امسال تلاش می‌کنیم ۲۲۵۰ اتوبوسی که در ابتدای این دوره تحویل گرفتیم را با اضافه کردن ۳۳۵۰ اتوبوس دیگر به افزایش ۱۵۰ درصدی از طریق نوسازی و بازسازی تا پایان امسال برسانیم؛ در حوزه مترو نیز تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو راه اندازی خواهد شد و با پیگیری مشارکت سرمایه گذاران و استفاده از مجموعه امکانات شهر، راه ۲۰ ساله‌ای که در سند حمل و نقل تهران برای مترو دیده شده بود را در ۵ سال با تکمیل ۱۱ خط و ۳۲۵ ایستگاه به سرانجام برسانیم؛ اگر از هوای ناپاک و ترافیک گله می‌کنیم، راه حل این مشکل، سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی است.

بزرگراه‌های جدید در تهران

زاکانی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساختی امسال ساخت ۳ بزرگراه و یک مجموعه آزادراهی شروع خواهد شد، بیان کرد: مجموعه یادگار امام (ره) و بعد از آن، بروجردی تا جاده ساوه در غرب تهران؛ تونل شهید متوسلیان که هفته پیش مجوز آن برای شروع از شورای ترافیک تهران صادر شده، از انتهای شهید صیاد تا آزادگان و آزاد راه شهید شوشتری از ادامه رستگار تا یاسینی را خواهیم داشت که پروژه شهید شوشتری، ۵.۵ درصد از بار ترافیکی شرق تهران و ۱.۵ درصد از بار ترافیکی کل تهران را کاهش می‌دهد. 

شهردار تهران یادآور شد: علاوه بر این، از اواخر سال گذشته، اصلاح هندسی ۹۸ تقاطع بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم که طی سه سال ۷۸۰ کیلومتر راه درون شهری را برای مردم نزدیک‌تر کنیم؛ سه تقاطع تاکنون افتتاح شده، امسال حدود ۲۰ تقاطع تکمیل و سال آینده ۴۵ تقاطع  و سال سوم همه این ۹۸ تقاطع‌ها در خدمت مردم خواهد بود تا از آسایش و رفاه عمومی در همه نقاط تهران برخوردار باشند.

او با بیان اینکه سال گذشته ظرف سه ماه ۱۲۵۰ هکتار در ۱۰ نقطه پیرامون شهر فضای سبز را افزایش دادیم، گفت: امسال توسعه ۱۵۰۰ هکتار را در دستور کار قرار دادیم و علاوه بر آن پارک‌های موضوعی و موضعی و کلان پارک ها را نیز توسعه می‌دهیم.

زاکانی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های تهران، وجود عناصر دانشگاهی و حوزوی در آن است، ادامه داد: با استفاده از این ویژگی می‌توانیم با ایجاد یک هویت فناورانه برای تهران در خدمت مردم و جوانان و اندیشمندان باشیم، بر همین اساس پارک گفتگو از هفته آینده به نمایشگاه دائمی فناوری تبدیل خواهد شد و با لکه گذاری در بخش‌های مختلف شهر، پارک‌های علمی و فناوری را با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های مختلف و حوزه علمیه خواهیم داشت.

پرونده مفاسد اجتماعی را به زودی می‌بندیم

شهردار تهران با بیان اینکه در بخش‌های مختلف کارهای بزرگی شروع شده، اظهار کرد: در بحث مفاسد اجتماعی طرح ۶ ماهه جمع آوری معتادان متجاهر را با همکاری نهادهای مختلف شروع کردیم و در ۶ ماهه دوم پرونده این موضوع بسته می‌شود؛ بعد از آن به سراغ حل مشکل کودکان کار و متکدیان خواهیم رفت؛ همچنین در بخش‌هایی مانند پسماند و توسعه خدمات در میادین میوه و تره بار اقداماتی صورت گرفته است؛ تعداد میادین میوه و تره بار در ابتدا ۲۶۰ میدان بود که سال گذشته به ۳۰۰ مورد رسیده و امسال به ۴۰۰ و سال آینده به ۵۰۰ میدان خواهیم رسید؛ علاوه بر این، توسعه فروشگاه‌های شهروند در محلات را نیز دنبال می‌کنیم؛ ضمن اینکه در کنار این خدمات، موضوع گردشگری و معیشت مردم نیز در دستور کار است.

او اضافه کرد: برای تمام این موارد کار جدی و اساسی در حال انجام است که این هفته به صورت مفصل ابعاد آن را برای رسانه‌ها باز می‌کنیم؛ در واقع باید تاکید کنم که آینده مملو از امید است و دولت انقلابی در صحنه است و برای حل مشکلات دست به دست هم خواهیم داد؛ در این راه، آنان که چشمشان کور خواهد شد دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم هستند.

زاکانی در پایان گفت: حوزه سلامت از بخش‌هایی بود که در شهر مغفول مانده بود و بر همین اساس تعاملاتی با وزارت بهداشت و درمان داشتیم تا در این خصوص خدمات شایسته‌ای داشته باشیم؛ همچنین در بحث نشاط اجتماعی ۵۲ جشنواره سالانه را برنامه ریزی کردیم که بخش جشنواره فراغت و ورزش آن در همین هفته شروع شده و تا پایان سال ۶۰۰ هزار نفر در شهر تهران به رقابت می‌پردازند؛ امیدواریم خدا توفیق نوکری و خدمتگزاری شما را به ما بدهد، هر چند هرکاری کنیم شرمنده شهدا و رهبر و مردم هستیم.  

کد خبر 687380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    3 2
    آفرین
  • موسیوند IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    6 0
    باسلام و تقدیر و تشکر ازاین همه تلاشهای اساسی. .. شابسته است عزیزان خدمتگزار در موضوع اطلاع رسانی مستمر طرحها و اقدامات بیشتر همت کنند... سکوت چندین ماهه آسیب برای شهرداری بوده است و برای دشمنان فرصت..
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    5 0
    آقا زاکانی ترو خدا شر این وانتی های مزاحم را از سر مردم تهران کم کنید. یه جایی بهشون بدید که این قدر مزاحم مردم نشن. خصوصا در خیابان شهید مدنی خیابان فتاحی یا طاووسی سابق.منطقه ۸ ناحیه ۳ تهران.
  • محمد IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    2 1
    اموال را کی برداشته بود که برگرداندید اسمش را بگویید
  • ق IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    3 1
    دستمریزادبرادرعزیزخداقوت فقط هواست بیشتربه رشوه بگیران ودستهای ناپاک باشد
  • ناشناس IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    3 1
    اقا این ساخت و سازها را رها کنید بداد مردم گرسنه برسید این پله برقی ها را درست کنید بخدا تو این مملکت یک پله برقی سالم نداریم
  • علی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    4 0
    سلام ای کاش در پرند که اون همه مسکن ساختند مترو پرند راه اندازی می‌کردنند تا مردم از گرفتاری نجات پیدا کنند
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    فکری به حال پیاده روها کنید که به پارکینگ اتومبیل ها و جولانگاه موتور سوارها تبدیل شده اند
  • امیر IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    ای کاش اقای شهردار موضوع خانه های قولنامه ای ده ونک هم مشخص میکردی بافت فرسوده و مقاوم سازی ندارن وسند ندارن ممنونم