براساس گفته مدیرعامل سازمان پسمانده شهر تهران،تنها۳۰ درصد پسماند به آرادکوه می‌رود و حدود ۵ هزار تن زباله دیگر راهی آرادکوه نمی‌شوند.

آرادکوه

به گزارش همشهری آنلاین، تفکیک زباله از مبدا در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. در ۸ پهنه شهر ایستگاه‌های ام.آر.اف راه اندازی  می‌شود و زباله‌ها در ایستگاه میانی بازیافت و بخشی از آن به چرخه بازمی گردد.
محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این رابطه گفت: در خصوص نحوه اجرای تقسیم‌بندی پسماند در شهر تهران موضوعاتی مطرح شده است. ۸ پهنه را برای سرمایه‌گذاری ام‌.آر. اف در نظر گرفته‌ایم. قرار است این سرمایه‌گذاران زباله‌های شهر را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند.

او افزود:براساس گزارشی که داریم ۳۰ درصد پسماند به آرادکوه می‌رود و حدود ۵ هزار تن زباله دیگر به آرادکوه نمی‌رود. در مذاکراتی که انجام دادیم توافق شده است ام‌.آر.اف‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

بخشی از گفتگوی عزیزی را در ادامه بخوانید:

  • ما برنامه داریم که دیگر زباله‌ای را به سمت آرادکوه حرکت ندهیم و از زباله انرژی تهیه کنیم. البته صحبت‌هایی هم صورت گرفته است و در حال توافق در پهنه شرق و شمال تهران هستیم. قرار است با بخش خصوصی اقداماتی انجام دهیم و همچنین زباله‌سوز ۱۱۰۰ تنی راه‌اندازی کنیم.
  • سرمایه‌گذاری برای این زباله‌سوز حدود ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ میلیارد است که بخش خصوصی آن را تأمین می‌کند و قرار است که ۲۰۰۰ تن زباله شرق و شمال تهران در پهنه آبعلی توسط دستگاه زباله‌سوز سوزانده شود.
  • قرارداد خرید زباله‌سوز در حال آماده‌سازی است و قرار است که یک دستگاه زباله‌سوز خریداری شود که این دستگاه زیر ۳ درصد خروجی دفن می‌دهد و البته الزامات زیست‌محیطی را هم دارد. فضایی هم که برای این دستگاه درنظر گرفته‌ایم ۲.۵ کیلومتر با فضای مسکونی فاصله دارد همچنین مسیر باد شرق به غرب را هم درنظر گرفته‌ایم تا آلودگی نداشته باشد. خرید دستگاه زباله‌سوز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. فعلا قرارداد منعقد می‌شود و ما هم مذاکراتی با اداره برق داریم تا بتوانیم عدد را بالاتر ببریم. اگر قرارداد ظرف یک تا دو ماه آینده بسته شود، سرمایه‌گذار درخواست سه ماه فرصت می‌خواهد تا بتواند کار را انجام دهد. تقریبا سه سال طول می‌کشد تا از زباله‌سوز ۱۱۰۰ تنی بهره‌برداری شود و این یک پروژه ملی در کشور است. عدد سرمایه‌گذاری آن بالاست.
  • قبلا زباله‌های شمال شهر با طی ۴۵ کیلومتر به کهریزک می‌رفت حالا در همان محدوده آبعلی این زباله‌ها سوزانده می‌شود. البته در زمینه کاهش پسماند و تفکیک زباله از مبدأ باید فرهنگسازی صورت گرفته و رسانه‌ها کمک کنند. باز هم تأکید می‌کنم که زباله‌سوز از طریق سرمایه‌گذار انجام می‌شود و ما به دنبال کاهش تولید پسماند هستیم و اینکه زباله‌ای به سمت آرادکوه نرود.
  • زباله‌ها بازیافت و وارد چرخه می‌شود. عدد سرمایه‌گذاری در این بخش ۵۰ میلیارد تومان بوده است. این را هم بگویم که زباله‌ها به چند بخش ریجکتی، زباله تر و خشک تبدیل می‌شود و بخشی از زباله‌ها هم به آرادکوه می‌رود. ما به دنبال این هستیم که دیگر زباله‌ای را روانه جنوب شهر تهران نکنیم. ببینید وقتی زباله به سمت جنوب می‌رود آلودگی‌هایی هم در مسیر دارد. ما روزانه ۲۰۰ سرویس بار به سمت جنوب شهر داریم. این مسیر درست نیست. ما می‌توانیم زباله را تبدیل به انرژی کنیم و با چند شرکت هم در این زمینه صحبت و مذاکره کرده‌ایم به دنبال این هستیم که مجوز بگیریم و از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم. البته ما در حال حاضر می‌خواهیم به روش آم‌آراف بخش مهمی از زباله را تفکیک و بازیافت کنیم.

  • با ام‌آراف در مناطق ۲۲، ۱۳ و ۸ می‌توانیم ادعا کنیم که دیگر از حضور زباله‌گردها پاک شده است و این موضوع قابل اثبات است. وقتی که زباله‌ها را به درستی بازیافت و تفکیک کنیم، دست مافیای زباله‌گردی کوتاه می‌شود. فعلا چند منطقه را از حضور زباله‌گردها پاک کرده‌ایم. صحبت‌هایی در این زمینه صورت گرفته و زیرساخت‌هایی فراهم کرده‌ایم که بتوانیم مشکل زباله‌گردی را در شهر برطرف کنیم. در حال حاضر معضل زباله‌گردی در برخی مناطق حل شده است. ببینید! یک شبکه مافیا هستند که زباله‌گردها را هدایت می‌کنند. وقتی ما زباله را به درستی تفکیک کنیم این مشکلات هم برطرف می‌شود.
  • اینکه ما ادعا کنیم دفن زباله‌ای نداریم درست نیست. در حال حاضر ۷۵ درصد زباله کشور دفن می‌شود، چون تکنولوژی روز را نداریم. در هفت ماهی که بنده در سازمان پسماند حضور داشتم با تمام شرکت‌های چینی، آلمانی و... صحبت کرده‌ایم تا آنها را پای کار بیاوریم. البته باید بحث بازگشت سرمایه هم مطرح شود، اما اصل کار موضوع تکنولوژی است.  همین سال گذشته در اروپا حدود ۵۰ درصد زباله‌ها را می‌سوزاندند.
کد خبر 687193
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha