اولین «همایش ملی ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها» روز دوازدهم تیرماه توسط انجمن علمی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) این دانشگاه برگزار می‌شود.

بطری آب

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مهدی داراب، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر این همایش می‌گوید: «این موضوع چندان جدیدی در ایران نیست. ۲ یا ۳ دهه پیش ما گرویی یا ودیعه بطری‌های شیشه‌ای را داشته‌ایم. اما آن زمان خواستگاهش اقتصادی بوده است، اما پس از آنکه ظروف یک‌بار مصرف، سبک‌تر و ارزان‌تر وارد بازار شد، این موضوع از بین رفت. اما ودیعه و گرویی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و هنوز از بین نرفته و حتی تقویت هم شده است. در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور و اقلیم مستقل در دنیا این قانون را دارند و ظروف یک‌بار مصرف، یک گرویی دارد. یک مبلغ کم، در حد ۱۰ درصد قیمت مبلغ خود نوشیدنی گرویی دارد. مصرف‌کننده پس از مصرف، پس از تحویل دادن بطری، عینا آن مبلغ را پس می‌گیرد.»

او در ادامه افزود: «این باعث می‌شود که در کشورهایی مانند نروژ، آلمان و فنلاند بالای ۹۰ درصد بطری‌های یک‌بار مصرف بازیافت بشود. این عدد در جامعه ما به گفته مسئولان مدیریت پسماند کمتر از ۲۰ درصد است که عدد خیلی پایینی است. این روش در دنیا جواب داده است و ما الان دوست داریم در این همایش آن را مطرح کنیم و انشاالله یک سنگ‌بنایی بشود برای قانون ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها در کشور که به آن سمت برویم تا بتوانیم نرخ بازگشت بطری‌ها را خیلی خیلی بالاتر ببریم. آن چیزی که در دنیا دارد اتفاق می‌افتد به آن سمت برویم.»

دبیر نخستین «همایش ملی ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها» درباره خروجی‌های این طرح به همشهری آنلاین گفت: «طبیعتا اولین مورد، محافظت از محیط زیست است. به‌خاطر اینکه بطری‌های یک‌بار مصرف وارد طبیعت نمی‌شود. بحث آلودگی پلاستیکی، تولید میکروپلاستیک‌ها و مشکلاتی از این دست که وجود دارد.»

داراب افزود: «بحث‌ دیگر در این میان، موضوع رونق اقتصاد چرخشی است که بازیافت باعث می‌شود که شرکت‌هایی وارد این کار بشوند و مشاغل سبز ایجاد بشود. ما تخمین‌مان این است که نزدیک به ۳۰ هزار شغل مستقیم از این اتفاق می‌تواند در کشور ایجاد شود، اگر ما بتوانیم این سیستم ودیعه را به‌طور کامل پیاده کنیم.»

او ادامه داد: «غیر از این ما می‌توانیم بازیابی انرژی و مواد را داشته باشیم، چون در بحث پلیمرها و بسته‌بندی‌های پت ما چون خودمان پتروشیمی داریم، اگر بازگشت بیشتری داشته باشیم و بازیافت کنیم و در عین حال بتوانیم در چرخه مورد استفاده قرار دهیم، آن ظرفیت مازاد، اینجا آزاد می‌شود و می‌تواند به صادرات اختصاص پیدا کند. از این جهت هم برای ما موضوع جالب توجهی است.»

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: «در عین حال یک سری فناوری‌های جدید نیاز خواهد بود. استارت‌آپ‌ها می‌آیند و درگیر کار می‌شوند. همین الان برخی از جوان‌ها درحال فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که تجهیزات مدرن بازیافت برای این موضوع را بتوانند بسازند و به صورت صنعتی مورد استفاده قرار بدهند و تجاری‌سازی کنند.»

بیشتر بخوانید:

او در پایان گفت: «اینها همه موقعی معنی پیدا می‌کند که چنین برنامه‌ای داشته باشیم و نیازمند این باشیم که بطری‌ها را در تعداد و کیفیت بالا بازیافت کنیم. اگر این‌گونه باشد، این اتفاقات خوب وجود خواهد داشت. یعنی اقتصاد چرخشی رونق پیدا خواهد کرد. بازیافت انرژی و مواد خواهیم داشت. شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های تولید تجهیزات بازیافت و ایده‌های جدیدتر برای فناوری سبز شکل خواهد گرفت و در کنار همه اینها ما از محیط زیست خود بیشتر حفاظت می‌کنیم.»

کد خبر 686797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha