آناناس به دلیل خواص مغذی زیادش به میوه مناسب بیماران مشهور شده و میوه و کمپوت آن در بازار پیدا می‌شود اما آیا تا به حال گیاه آناناس را دیده‌اید؟ در اینجا روش ساده‌ای برای پرورش این گیاه در خانه نوشته‌ایم که تنها به کمی صبر نیاز دارد.

گياه آناناس

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: آناناس به سبب مواد مغذی خاصی که دارد باعث افزایش سرعت بهبود بعد از بیماری، جراحت ناشی از جراحی و زخم‌های سوختگی می‌شود و می‌تواند دوران نقاهت بیماری‌ها را کوتاه کند. این میوه گرمسیری حاوی آنزیمی است که از تجمع پلاکت‌ها در دیواره عروق و تشکیل لخته خونی و تصلب شرائین جلوگیری می‌کند.

این میوه ریشه در قاره آمریکا دارد و در گذشته به دلیل خواص شگفت‌انگیزش «میوه فوق العاده» نامیده می‌شد. آناناس از طریق تقویت ایمنی، به بهبود سرطان کمک می‌کند و مقدار جذب داروها به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد. البته این آنزیم در فرآیند کنسروسازی و پخت از بین می‌رود، بنابراین آناناس تازه، ‌نسبت به کمپوت آناناس خواص بیشتری دارد.

پس بهتر است میوه‌ تازه آن‌ را داشته باشیم؛ این میوه سرسبز، خاردار و بزرگ روی درخت نمی‌روید. بیشتر مردم فکر می‌کنند این میوه مانند نارگیل روی درخت آویزان است اما اینطور نیست و به راحتی می‌توان یک گلدان آناناس در منزل پرورش داد.

راحت‌ترین روش پرورش آناناس در خانه | با این ترفندها و نکات کلیدی در گلدان آناناس بکارید

گیاه آپارتمانی آناناس به راحتی رشد می‌کند و خبر خوب این که نیازی به محیط گرمسیری یا یک گلخانه فانتزی ندارد. اگرچه پرورش میوه آناناس خوراکی پیچیده و وقت‌گیر است، اما کاشت شاخ و برگ زیبای آناناس ارزش زیبایی آن را دارد. برای این کار:

۱- یک آناناس رسیده را از فروشگاه بخرید؛ دقت کنید که ظاهری سالم با برگ‌های سبز فراوان داشته باشد.

۲- از یک چاقوی تیز برای برش دادن بالای آناناس استفاده کنید، آن را نزدیک به تاج قرار دهید و برش بزنید. برگ‌هایی را که به تاج چسبیده‌اند جدا کنید تا بعدا پوسیده نشوند.

۳- برخی از برگ‌های پایینی را از پایه طوقه جدا کنید تا مقداری از ساقه و احتمالا برجستگی‌های کوچکی به نام ریشه پریموردیا نمایان شود. این برجستگی‌ها در واقع ریشه‌های کوچکی هستند که به یک گیاه جدید تبدیل می‌شوند.

راحت‌ترین روش پرورش آناناس در خانه | با این ترفندها و نکات کلیدی در گلدان آناناس بکارید

۴- قبل از اینکه بتوانید این پایه را در گلدانی بکارید، ساقه باید پینه ببندد. آناناس بسیار مستعد پوسیدگی است، بنابراین ضروری است که قبل از کاشت، انتهای بریده شده خشک شود. خشک شدن این قسمت می‌تواند یکی دو روز طول بکشد. سپس، هنگامی که قسمت پایینی آناناس را لمس کردید و دیدید خشک شده، می‌توانید آن را در گلدان قرار دهید.

۵- یک گلدان بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی برای پرورش گیاه آناناس مناسب است. آن را با خاک مخلوط و زهکشی سریع مانند مخلوط خاک کاکتوس پر کنید. برای کمک به ریشه‌زایی سریع‌تر گیاه، انتهای پینه‌دار را قبل از کاشت در گلدان به کود ریشه‌زایی آغشته کنید. ساقه را حدود سه سانت در عمق مخلوط گلدان قرار دهید و خاک را محکم در اطراف آن ببندید.

راحت‌ترین روش پرورش آناناس در خانه | با این ترفندها و نکات کلیدی در گلدان آناناس بکارید

تنظیم مقدار آب و نور خورشید

گیاه شما آماده شده؛ دقت کنید که خاک باید کمی مرطوب نگه داشته شود تا ریشه‌ها رشد کنند. با این حال، صبور باشید - ممکن است تا دو ماه طول بکشد تا ریشه بگیرد. برای کمک به رطوبت، گیاه را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ و شفاف قرار دهید که بتوانید روی آن را ببندید. کیسه پلاستیکی رطوبت را بالا نگه می‌دارد. گیاه را در اتاقی با نور زیاد و غیر مستقیم، حداقل شش ساعت در روز، قرار دهید. نور مستقیم خورشید گیاه را می‌سوزاند.

اگر رشد جدیدی ندیدید، کمی بیشتر صبر کنید اما اگر پایه گیاه قهوه‌ای به نظر می‌رسد یا لیز است، پوسیده شده و باید دوباره با یک آناناس جدید شروع کنید.

گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک خشک شود و ماهی دو بار با کود معمولی آن را تقویت کنید. این گیاه نیاز به زمستان گذرانی در داخل خانه دارد. پس از حدود یک سال رشد، گیاه آناناس باید در گلدانی بزرگتر قرار داده شود.

ممکن است سه سال طول بکشد تا گیاه آناناس شما میوه دهد. آناناسی که به دست می‌آورید به اندازه میوه‌ای که در فروشگاه خریداری می‌شود، نخواهد بود اما یک گیاه آپارتمانی دوست‌داشتنی دارید که رنگ و بافت هیجان انگیزی به خانه شما می‌بخشد.

راحت‌ترین روش پرورش آناناس در خانه | با این ترفندها و نکات کلیدی در گلدان آناناس بکارید

کد خبر 686133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناهید IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 1
    سلام من یه گیاه آناناس کاشتم الان ۴سالشه ولی میوه نمیده چکار باید بکنم که میوه بده
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 0
    خیلی منظره خوبی در گلدان دارد
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    ممنون خدایت بده خوشبخت بشی ممنون از راهنمییتون