دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کشور فرانسه با صدور یک بیانیه رسمی اعلام کرد که رئیس شاخه نظامی اتا در فرانسه دستگیر شده است.

به نوشته ال پاییس، در بیانیه وزارت کشور فرانسه به این نکته اشاره شده است که گاریکویتس اسپیاسو روبینا موسوم به تکسروکی در منطقه کاوترتس واقع در منطقه کوهستانی پیرینه در جنوب شرقی فرانسه تحت بازداشت درآمده است.

شبکه "سر" اسپانیا نیز گزارش داده است که در این عملیات که با همکاری گواردیا سیویل(پلیس شهری اسپانیا) با پلیس فرانسه انجام گرفت، یک زن که هویتش فاش نشده نیز دستگیر شد.

ماموران پلیس فرانسه و گواردیا سیویل اسپانیا ساعت 3:30 نیمه شب یکشنبه 16 نوامبر وارد یک منزل مسکونی در خیابان ریشلیو در نزدیکی ایستگاه اسکی کواترتس، که در 30 کیلومتری لوردس قرار دارد،  شدند.

بنا بر گزارش‌های واصله به پلیس فرانسه چند روزی بود که دو فرد مظنون به عضویت در گروه‌های تروریستی در این خانه اقامت گزیده بودند. این دو فرد در لحظه ورود پلیس به این منزل مسکونی مسلح بودند.

بر مبنای گزارش منابع نزدیک به پلیس پرونده مربوط به این عملیات همچنان باز است و تحقیقات و بازرسی‌ها تا سحرگاهان روز یکشنبه ادامه یافته است.

بر اساس گزارش ال پاییس این دو فرد که یکی از آن‌ها رئیس شاخه نظامی اتا است به دستور لورنس لو ور قاضی مسوءل به رسیدگی به پرونده‌های اتا در فرانسه بازداشت شده‌اند.

میشل الیو ماری وزیر کشور فرانسه در بیانیه خود ضمن ارسال پیام تبریک به پلیس ضد تروریسم فرانسه و مدیریت مرکزی اطلاعات فرانسه افزود: دستگیری تکسروکی تروریستی که مدت‌ها است نیرو های امنیتی فرانسه به دنبال آن هستند، مجددا همکاری خوب میان نیرو های پلیس فرانسه و اسپانیا بر ضد تروریسیم باسک را نشان داد.

الفردو پرس رو بابلانکا اخیرا اعلام کرده بود که تکسروکی که از زمان دستگیری میکل آنتکسا و سولداد ایپاراگیره مسوءل اصلی گروه اتا محسوب می‌شود، یکی از سه عضو اتا بوده  که در دسامبر 2007 مبادرت به قتل دو عضو گواردیا سیویل کرده است.

گفته می‌شود تکسروکی در سال 2002 از بخش قدیمی شهر بیلبائو مرکز ایالت باسک گریخته بود.

مقامات اسپانیایی و فرانسوی ضمن با اهمیت ارزیابی کردن دستگیری تکسروکی اعلام کرده‌اند که بازداشت رئیس شاخه نظامی اتا می‌تواند به تحقیقاتی که از یک سال پیش آغاز شده‌اند، خاتمه دهد.

در ماه مه سال جاری نیز ارشد ترین فرمانده اتا موسوم به خاویر لوپس پینا دستگیر شده بود. گزارش شده است که وی متهم به صدور دستور بمب گذاری در فرودگاه باراخاس مادرید در دسامبر سال 2006 است. [انفجار در فرودگاه باراخاس]

کد خبر 68550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز