در ماده 7 اساسنامه تازه تصویب شده سازمان بازنشستگی کشوری آمده است که اعمال وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های شورا و رئیس آن به‌ترتیب به‌عهده هیأت‌مدیره سازمان تامین اجتماعی و رئیس هیأت‌مدیره سازمان یادشده است

ارکان معرفی شده صندوق برای سازمان بازنشستگی کشوری در این اساسنامه عبارتند از: شورا، هیات‌مدیره، مدیرعامل و هیات نظارت که ماده8 وظایف و اختیارات شورا را شرح می‌دهد، مهم‌ترین وظایف شورا تصویب خط‌مشی و راهبردهای کلان صندوق و نیز تصویب برنامه و بودجه و صورت‌های مالی عملکرد سالانه صندوق است. 

نکته جالب این است که در تبصره یک ماده 8 آمده است: نحوه تشکیل و اداره جلسات شورا به موجب آیین‌نامه‌ای خواهدبود که پس از تشکیل نخستین جلسه به تصویب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌رسد.

در همین حال، مدیرعامل سازمان بازنشستگی کشوری  با پیشنهاد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انتخاب خواهد شد، پس سازمان بازنشستگی کشوری از این پس هیچ استقلالی جدای از سازمان تامین اجتماعی نخواهد داشت.

پیشینه سازمان بازنشستگی کشوری حکایت از این دارد که پس از تصویب قانون استخدام کشوری در تاریخ 31/3/1345 به موجب ماده 70 قانون مزبور اداره کل بازنشستگی با کلیه دارایی و موجودی صندوق بازنشستگی و اسناد و اوراق و بودجه و تعهدات خود از وزارت دارایی منتزع و تابع سازمان امور اداری و استخدامی کشور شده و براساس اصلاحیه ماده مذکور از اول سال 1354 صندوق بازنشستگی کشوری به‌صورت مؤسسه‌ای مستقل وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل شد.

این بار و در آخرین تغییری که دولت برای سرنوشت بازنشستگی کارکنانش تدارک دیده‌است، با تندبادی دیگر این سازمان زیر پرچم سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

آیا انجام این کار در راستای خصوصی‌سازی‌ است؟ سازمان بازنشستگی کشوری تا دیروز سازمانی دولتی بود و امروز با پیوستن به سازمان تامین اجتماعی دیگر دولتی به شمار نمی‌رود؟

این روزها و پس از اعمال قانون خدمات کشوری برای بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری، وقتی قرار باشد این سازمان بخشی از سازمان تامین اجتماعی باشد، آیا قرار است که دولت قانون خدمات کشوری را برای بازنشستگان عضو سازمان تامین اجتماعی نیز اجرا کند؟

در غیر این صورت قرار است بازنشستگان زیر پوشش یک سازمان که همان تامین اجتماعی است باشند اما به 2گونه مستمری دریافت کنند؟

مدیرعامل را رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کند

از سوی دیگر با تغییر اساسنامه سازمان تامین اجتماعی مدیرعامل این سازمان را رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کند.

براساس اساسنامه جدید، ارکان سازمان تامین اجتماعی شامل شورا، هیأت‌مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت خواهد بود که اعضای شورای سازمان تامین اجتماعی نیز عبارتند از: رئیس‌جمهوری (رئیس شورا)، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر صنایع و معادن، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، معاون حقوقی و امور مجلس رئیس‌جمهوری، 4 نفر نماینده کارفرمایان و 3 نفر نماینده بیمه شدگان.

تأمین اعتبار بازنشستگی پیش از موعد

گزارش دیگری حاکی است، با تامین اعتبار 650 میلیارد تومان از سوی هیات وزیران، برقراری احکام متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد آغاز شد.

ایراندخت عطاریان گفت: در حال حاضر 70 هزار نفر از کارکنان آموزش و پروش متقاضی استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعود هستند که اعتبار تصویب شده از سوی هیات وزیران هزینه‌های بازنشستگی پیش از موعد آنان در قالب کسور و مابه‌التفاوت حقوق پوشش می‌دهند. 

معاون فنی سازمان درخصوص پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان پیش از موعود عنوان کرد: اعتباری که براساس مصوبه اخیر هیات وزیران در اختیار صندوق قرار داده شده صرفا بابت کسور و حقوق ارفاقی است و درباره پاداش پایان خدمت این دسته از بازنشستگان، دولت باید تعیین تکلیف کند.

در حال حاضر با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ماهانه 400‌میلیارد تومان حقوق در صندوق بازنشستگی پرداخت می‌شود که با برقراری احکام بازنشستگی پیش از موعود برای 70 هزار نفر متقاضی آموزش و پرورش، این رقم به 430 میلیارد تومان خواهد رسید.

کد خبر 68516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز